Dessutom så har det uppstått en grej till. Dom hävdar att lastbilarna ville inte köra in på tomten så nu ska jag eventuellt få en faktura på över 25.000 kronor för omlastning. Kan det vara rimligt? Det är hustillverkarnas egna bilar och min väninna har filmat alla lastbilar som har kört in så hon kan bevisa att det är hustillverkarens egna bilar

En omlastning kan ju ha skett även fast det är hustillverkarens egna bilar.

J Johan1983 skrev:
Jag har fått fakturan. Extra fyllning på 450 ton a 250:- per ton.

Mer specificerat än så är det inte. Det är inte ens momsspecificerat.

I offerten står det 55 ton.

Ändrar detta er uppfattning något?
Det hade jag aldrig accepterat. Var det någon dialog under arbetets gång mellan beställare och utförare om att det var mer arbete/material nödvändigt än offererat? Har hon pratat med någon konsumentvägledare?

harry73
Är bygget utanför Lund Är närmsta grustäkt i Sandby/Hardeberga. Max 2 mil skulle jag uppskatta beroende på vilken sida av Lund huset ligger.

Hos oss försökte också markentreprenören komma med extra fyllning. Vi har sandjord, så som argument använde de att marken lutade mot huset och huset/grunden behövdes höja med 50cm för att vattnet skulle rinna från huset.
Vi kontrade med att markentreprenören var på plats innan och att vi även anlitade dom för grovplanering, så att de kunde påverka omständigheter hur mycket som helst. Vi slapp betala den fakturan. Grävmaskinisten som bodde på tomten fick ett flak öl av oss, så han blev inte sur på oss.

Innan ni betalar fakturan ska ni diskutera vad fakturan täcker, så att ni inte får en separat faktura för bortforsling av leran och sen än för deponikostnader

J Johan1983 skrev:
Dessutom så har det uppstått en grej till. Dom hävdar att lastbilarna ville inte köra in på tomten så nu ska jag eventuellt få en faktura på över 25.000 kronor för omlastning. Kan det vara rimligt? Det är hustillverkarnas egna bilar och min väninna har filmat alla lastbilar som har kört in så hon kan bevisa att det är hustillverkarens egna bilar
Ska du få din väninnas faktura?

Men om hon har filmat alla bilar så borde hon ju ha rätt bra koll på att de faktiskt kört dit den mängd material de påstår?

F
P Pumba skrev:
Ska du få din väninnas faktura?

Men om hon har filmat alla bilar så borde hon ju ha rätt bra koll på att de faktiskt kört dit den mängd material de påstår?
Det är ju om inte helt orelevant så nästan.... Frågan som jag ser det är hur usla "inropare" offerter man som entreprenör får leverera. Är det som TS säger att ursprunglig offert angav 55 ton utan nåt som förklarar att det kommer att bli mer och till vilket pris det skall regleras och dom sen kommer med en extra faktura på ytterligare 450 ton är som jag sagt tidigare på gränsen till kriminellt. En "lätt" felkalkylering på 800% eller nåt sånt..... Problemet är att entreprenören har inte ägnat offerten 10 minuters funderande.

harry73
P Pumba skrev:
Jag tror att huset är ett fabrikshus och att omlastningen gäller transporten från fabriken till huset. T ex huset transporteras på 24 lång lastbil men behöver lastas om på mindre lastbil för att komma till tomten.

F fsn skrev:
Det är ju om inte helt orelevant så nästan.... Frågan som jag ser det är hur usla "inropare" offerter man som entreprenör får leverera. Är det som TS säger att ursprunglig offert angav 55 ton utan nåt som förklarar att det kommer att bli mer och till vilket pris det skall regleras och dom sen kommer med en extra faktura på ytterligare 450 ton är som jag sagt tidigare på gränsen till kriminellt. En "lätt" felkalkylering på 800% eller nåt sånt..... Problemet är att entreprenören har inte ägnat offerten 10 minuters funderande.
Det beror ju helt på hur underlaget är skrivit, när jag byggde så stod det ganska klart och tydligt i offerten att det ingår XX ton grus i offerten, vilket då är ju ganska tydligt att det ingår en viss mängd, behövs mer så får det köpas till, det är ju liksom inget man bara kan hoppa över.
Troligen är det ju ett standardkontrakt som leverantören använder just för att inte behöva lägga för mycket arbete på att räkna på det till en kund som sen inte vill ha det.

Så vad TS fått för offert på arbetet är ju det som är de intressanta.

Sen är ju frågan vad det är för omlastning som det pratas om, det brukar även det vara med i underlaget om det avser omlastning av själva huset, när vi byggde hus var ju själva kontraktet på över 40 sidor med information, och det var en liten husleverantör.

harry73 harry73 skrev:
Jag tror att huset är ett fabrikshus och att omlastningen gäller transporten från fabriken till huset. T ex huset transporteras på 24 lång lastbil men behöver lastas om på mindre lastbil för att komma till tomten.
Ja det låter ju så när du säger det, det är ju inte ett helt onormalt scenario, det brukade ju framgå rätt tydligt iaf i underlagen vi fick från de husleverantörer vi kollade på när vi byggde.

F
P Pumba skrev:
Ja det låter ju så när du säger det, det är ju inte ett helt onormalt scenario, det brukade ju framgå rätt tydligt iaf i underlagen vi fick från de husleverantörer vi kollade på när vi byggde.
Ja, det är inte alls ovanligt. Allt som oftast omlastning från trailer som parkeras och lastas om till bil. Men för det första låter det dyrt med 25000kr för en omlastning och för det andra så köper man nåt för ett par miljoner och då tycker jag att en leverantör kan ha värdigheten att tala om vad transporten kostar.

Sen att man inte reder ut det vid en första förfrågan eller offert men till kontraktsskrivning så borde det vara med.

Det samma gäller fyllet. Inte lägga tid på offert som inte blir nåt, vad är det för trams? Det är fullständigt orimligt att klara sig på 55ton, det minsta man borde begära skulle vara ett rimligt antagande. Jag vet att det inte är ovanligt med denna typ av kontrakt dör man rånar okunniga lekmän på äta för att öht få jobben och det är inte ok.

Redigerat:
P
Pris från http://www.snabbgrus.se är ca 280 kr/ton med tipplass utanför Lund för 16-32 makadam.
Hos http://www.lundsgrusterminal.se kostar det 300 kr/ton står inget om frakt.
Har för mig att NCC Ballast ville ha ca 270 kr/ton för 8-22 inkl. frakt.

Därmed verkar TS 250kr/ton inte helt fel? Eller ska ovanstående priser ses som listpriser med rejäl prutmån?

Har man dessutom generalentreprenad för att bygga huset så läggs det på ca 10% på priset.

Jag tror att vi skulle behöva veta mera för att kunna ge bättre råd.

Vilken typ av avtal? Total, delad entreprenad. Var det fastpris för grunden? Var kommer uppskattningen om 55 ton ifrån.

Oavsett vilket så bör du kontakta en advokat. Men även då är det bra om du förbereder dig på att svara på ungefär de frågorna från advokaten.

CapsLock skrev:
Pris från [länk] är ca 280 kr/ton med tipplass utanför Lund för 16-32 makadam.
Hos [länk] kostar det 300 kr/ton står inget om frakt.
Har för mig att NCC Ballast ville ha ca 270 kr/ton för 8-22 inkl. frakt.

Därmed verkar TS 250kr/ton inte helt fel? Eller ska ovanstående priser ses som listpriser med rejäl prutmån?

Har man dessutom generalentreprenad för att bygga huset så läggs det på ca 10% på priset.
Återigen, det du listar är ju frakt och material. TS vill väl att materialet ska läggas ut och kanske paddas också?
Jag tycker 250 är dyrt för packad kross, men är van vid lite större projekt. Och har man inte avtalat om nåt lågt pris för tillkommande är man rätt torsk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.