Grund & Markarbeten
skutten11: Den undre ritningen är på samma sätt som jag gör och fungerar bra Men du ska inte ha en backventil på på pumpen , då behöver du inte tänka på att röret från brunnen kan frysa , nu ska du tydligen gräva rätt djupt ändå. Om du drar upp slang så kan du gå högt upp och använda enklare kopplingar , sådu kommer åt dom lätt Om ingen back finns så blir det röret tomt när pumpen
Grillen: Känns som att det går betydligt fortare samt dammar mindre med slip och en riktig dammsugare.
henkop: Grävde ut lite mer och plockade bort röret + gammal gjutjärnsgolvbrunn och drog om det till en bättre del av stammen. Om någon annan har samma fråga så är svaret att det är luftning.
Staffans2000: Hur bra som helst. Staffan P.S. Det var en djäkla tur att du inte fyllde källaren med "kross/makadam 8-16".
inspectah44: Har ingen erfarenhet av varken Bewi eller Sundolitt. Jag gav 220:- för Benders motsvarande "vanliga" 1200/400-S200 L-element. En del tillverkare har ju en uppsjö av olika modeller med samma höjd, kanske där det skiljer sig?
ricebridge: Jag tänker ju annars att en källare oftast är sval. Då tycker man ju att det borde kyla snarare än att värma. Jämför med att sitta på ett isblock.
cc80: 300 mm isolering/frigolit. Gå in och kolla på min sida Bygga lösvirke med källare ☺ Leca block är källaren murad med.
TobiasGren: [citat] Budget var tänkt att hamna under 3.000.000kr. Efter senast avslutade etapp så vilade huslånet på 3.0070.000kr men.vi slapp topplån vilket var planen... vi spräckte med andra ord budget med 70.000 kr och jag brukar säga att budget spräcktes med tre elektriska takfönster... Till saken hör också att allt i huset inte på långa vägar är färdigställt. Jag har nu ett badrum som
Fred vom Jupiter: När man gjuter grunder och golv på mark så brukar man numera ha ett kapillärbrytande skikt under. Oftast i form av makadam. Fukt kan ju vandra med kapillärkraften i finkorniga material, men med större fragment blir det stopp. Man får hoppas att det finns ett sådant lager under ert gjutna golv, för då är risken för fukt underifrån mycket mindre. Det finns isolerande lager i skumplast
justusandersson: Rent teoretiskt är det inget problem. Vatten (dvs fukt i flytande form) kan inte övergå till vattenånga (fukt i gasform) utan värmetillskott. Det är bara vattenånga som kan nå det organiska materialet som finns i bjälklaget ovanför. Sedan är det ju inte så kul med vattenpölar i krypgrunden. Jag skulle vilja kommentera dina olika förslag så här: - Försöka stoppa upp vattnet innan
justusandersson: [citat] Nej, det är inte möjligt eller lämpligt. Frågan är om det finns ett behov? När är huset byggt?
Mikaelzii: Tips ang stenläggning. Vi fick markarbetet gjort i somras och nu känner vi att vi verkligen vill få dit markstenen. Måste vi vänta till våren eller går det att lägga stenen även på vintern? Det som är kvar är att lägga ut stenflis/mjöl sen på med plattorna.
Lissy81_: [citat] Problemet här är ju inte att det låter vid radonsugen utan att vatten sugs upp i de smala rören som går ner i marken. Alltså där radonet ska suga in. Och som jag tänker mig borde ju luften som sugs in från under huset vara kallare än inomhus, alltså borde det ju inte bli kondens.
justusandersson: Golvspån behöver inte limmas med hänsyn till bärigheten, även om det är en fördel. Klinkers förutsätter golvgips (orörligt vilket inte spånskiva är) ovanpå spånskivan. Det är viktigt att gipsen limmas, annars spricker fogarna mellan klinkerplattorna. Om golvet behöver vägas av gör du det innan spånskivorna. Flytspackel ser jag inget behov av, det är bara dyrt.
Rabbithole: Annars borde det funka att spruta PU isolering och sen bara gjuta ovanpå?
vectrex: Är det -10 och det du ska gjuta är så pass litet så är det nog dumt. Betong utvecklar värme när det härdar så isolerar du ordentligt så kanske det fungerar. Men jag skulle invänta en dag med lite varmare väder.
KnockOnWood: [citat] Finns det inga ventilationshål, kattluckor, i grunden? Annars får du pilla bort en sten i grunden, alternativt ta upp en lucka i golvet inne.
sam2018: Hej LarLam jag också ska ändra min Garage till boende Garage är 20 m² oisolerad, har ingen cellplast under golvet bara 10 cm betong. ska bygga badrum och ett sovrum i Garaget men vet inte om: 1-Riva hela golvet och lägger 15 cm cellplast och gjuta 10 cm isolera på nytt, (om bilar hela golvet, ramlar inte vägarna, och ungefär vad kostar att bilar?) 2- om lägga ventilerad
jockeping: Kul att du delade med dig! =) Bra jobbat! Det ser bra ut! =)
Tose: Hej, vi ska bygga ny villa med gjuten betongplatta och det blir på en rullstensås med risk för ökad radonhalt. Jag har läst om att det nu finns en radonduk som består av flera olika skikt/membran för att förhindra radongenomströmningen. Den ska tydligen läggas under plattan istället för i ett plastskikt inuti frigolit-isoleringen, som man hittills gjort. Tacksam om någon har byggt
justusandersson: På 16 rader skriver man inte ett komplett recept på anläggandet av en grund. Fiberduk bör man använda när det är olämpligt att olika lager blandas, är kanske en bättre generell beskrivning.
Frågan: Byggde ni en kub under huset? Nyfiken på eventuella tips och erfarenheter. Vi har exakt samma grundförutsättningar som ni och planerar att bygga en kub för VVB, vakumpump m.m. under nya huset.
Pumba: Sällan de blir så lyckat att gjuta på några cm med betong, brukar bli som en lös kaka gjut till rätt höjd direkt.
Oldboy: Kan vara kalkavlagringar, kan vara saltutfällningar. Båda kommer från betongen vid fuktvandring.
justusandersson: Enklast är att bygga golvet på plintar och ha öppet mot det fria under golvet. Om du placerar två kraftiga träreglar som kan fungera som bärlinor på plintarna, kan du sedan lägga golvbjälkar på tvären över bärlinorna. Konstruktionen kommer att bygga några decimeter på höjden.
Kennyr1: Har bara manualen i pappersform. Ja tanken är att borra in armeringsjärnen i befintlig platta, centreriskt och att de då går över på motsatt sida. Blir då två armeringsjärn som får ligga omlott då det blir lite svårt att få in dom på varje sida annars. Tänkte borra upp för att sedan fylla hålet med kemankare för att fylla upp hålet intill armeringsjärnen. Plattan är 120mm.