6 809 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Pumpgrop eller dränering
Är nybliven husägare, enplans från 76 som står på krypgrund. Har haft vatten i grunden under nyår och som ni ser på bilderna, där har varit vatten förut och det kommer att bli vatten igen. Besiktningsmannen borde hintat mig om detta, men det är en annan fråga.
Det finns krypgrundsavfuktare från anticimex.
Frågan som följer.
Hjälps huset av dränering? Någon skrev i ett annat forum att det är sällan krypgrunder dräneras
Fråga 2, är det snarare tomten som skall därneras, än huset?
Fråga 3. Har läst lite om pumpgrop. Är det lösningen? Vad är i så fall kostnad för det, ungefär?
Tacksam för all input
Det finns krypgrundsavfuktare från anticimex.
Frågan som följer.
Hjälps huset av dränering? Någon skrev i ett annat forum att det är sällan krypgrunder dräneras
Fråga 2, är det snarare tomten som skall därneras, än huset?
Fråga 3. Har läst lite om pumpgrop. Är det lösningen? Vad är i så fall kostnad för det, ungefär?
Tacksam för all input
Vatten behöver inte vara en katastrof. Är det ett gammalt hus med relativt tunn isolering i golvet så är trossbotten den varmaste ytan i grunden och klarar sig troligen. Kondens sker på kalla ytor. Om den relativa luftfuktigheten lokalt vid trossbotten understiger ca 85% så suger virket åt sig till ca 16%. Det är samma fuktighet som du kan förvänta dig att virke håller på brädgården.
Därmed inte sagt att du inte skall få ut vattnet. Bäst är troligen att jobba på flera fronter samtidigt.
Gräv en pumpgrop i grunden. (Inte dyrt. Bara tråkigt och tungt manuellt arbete)
Se över dräneringen utanför grunden.
Om trakten är känd för översvämningar så kan det vara en god ide med en pumpgrop även utanför i dräneringssystemet.
Du kommer ändå att vilja ha en spolbrunn för att kunna suga upp löv och skräp. Gör den extra djup och stor nog för att ha en pump i så är det ordnat.
En fråga som kanske är OT.
Är det asfaboard i trossbotten?
Om så, så bör du veta att gnagare har inga som helst problem med att ta sig igenom asfaboard. Syna alla kanter väldigt noga och täpp igen varje antydan till hål eller springa. Särskillt vid grundmurar och rörgenomföringar.
Har i min ungdom innan jag hade tillräcklig yrkesmässig pondus för att våga tacka nej till jobb legat och krupit i grunder och fixat sådant
. Ingen svårighetsgrad egentligen. Kräver lite pedanteri och envishet bara.
Mvh
Därmed inte sagt att du inte skall få ut vattnet. Bäst är troligen att jobba på flera fronter samtidigt.
Gräv en pumpgrop i grunden. (Inte dyrt. Bara tråkigt och tungt manuellt arbete)
Se över dräneringen utanför grunden.
Om trakten är känd för översvämningar så kan det vara en god ide med en pumpgrop även utanför i dräneringssystemet.
Du kommer ändå att vilja ha en spolbrunn för att kunna suga upp löv och skräp. Gör den extra djup och stor nog för att ha en pump i så är det ordnat.
En fråga som kanske är OT.
Är det asfaboard i trossbotten?
Om så, så bör du veta att gnagare har inga som helst problem med att ta sig igenom asfaboard. Syna alla kanter väldigt noga och täpp igen varje antydan till hål eller springa. Särskillt vid grundmurar och rörgenomföringar.
Har i min ungdom innan jag hade tillräcklig yrkesmässig pondus för att våga tacka nej till jobb legat och krupit i grunder och fixat sådant
Mvh
Det är svårt att råda dig om du ska dränera på in eller utsida då vi inte vet vilka förutsättningar som gäller på utsidan. Här kommer ett förslag på hur du kan lösa det på insidan. Om det bara sker vid enstaka tillfällen som den senaste tiden då det varit extremt blött i markerna här i Halland hade jag gjort på följande vis.
Anlagt pumpgrop på ett eller två ställen i krypgrunden. Detta genom att ställa ner ett rör eller tunna (med hål borrade i botten) på den lägsta punkten. Man kan komplettera med att lägga en dränslang runt om i krypgrunden som mynnar ut i pumpgropen. Förslag på tunna är en sådan här. https://www.blocket.se/stockholm/Plastfat_fodertunnor_23623816.htm
Borde finnas att få tag i omgivningen av Falkenberg då tunnan även kallas för "sillatunna" och används bla av fiskberedningsindustrin.
Tänk på att diska ur tunnan ordentligt med Yes och varmt vatten för man vill inte att det börjar lukta sill i krypgrunden!
Sedan hade jag fyllt ut de lägre partierna i krypgrunden med tvättad makadam så att nivån på marken blir jämn. Om du väljer att ta in det för hand tänk på att inte ta för grov makadam det är jättejobbigt att hantera.
Makadamen kan blåsas in med hjälp av en sugbil men det kostar lite mer. En firma som gör detta är tex http://www.2-aker.se/tjanster.html
Därefter hade jag lagt på plasten ovanpå den jämna marken.
Man får sedan hålla koll på nivån i pumpgroparna alternativt sätter man redan i detta skede in en pump i pumpgropen. Förslagsvis köper du en pump med "inbyggd flottör" då de pumpar med en nivåflottör som hänger i en kabel har en tendens att trassla in sig i de övriga sladdar och slangar som finns i pumpgropen. Det medför att antingen går pumpen hela tiden eller går den inte när nivån blir för hög. Exempel på pump är: https://verktygsboden.se/draenkbara-pumpar/draenkbar-pump-sub-13000-ds-premium
Låt änden på slangen mynna ut så man ser när det pumpar för att få en uppfattning om problemet.
På detta vis slipper din krypgrundsavfuktare arbeta med att avfukta bort den mängd vatten som rinner in dvs detta borde i slutet innebära en energibesparing.
Lycka till.
Anlagt pumpgrop på ett eller två ställen i krypgrunden. Detta genom att ställa ner ett rör eller tunna (med hål borrade i botten) på den lägsta punkten. Man kan komplettera med att lägga en dränslang runt om i krypgrunden som mynnar ut i pumpgropen. Förslag på tunna är en sådan här. https://www.blocket.se/stockholm/Plastfat_fodertunnor_23623816.htm
Borde finnas att få tag i omgivningen av Falkenberg då tunnan även kallas för "sillatunna" och används bla av fiskberedningsindustrin.
Tänk på att diska ur tunnan ordentligt med Yes och varmt vatten för man vill inte att det börjar lukta sill i krypgrunden!
Sedan hade jag fyllt ut de lägre partierna i krypgrunden med tvättad makadam så att nivån på marken blir jämn. Om du väljer att ta in det för hand tänk på att inte ta för grov makadam det är jättejobbigt att hantera.
Makadamen kan blåsas in med hjälp av en sugbil men det kostar lite mer. En firma som gör detta är tex http://www.2-aker.se/tjanster.html
Därefter hade jag lagt på plasten ovanpå den jämna marken.
Man får sedan hålla koll på nivån i pumpgroparna alternativt sätter man redan i detta skede in en pump i pumpgropen. Förslagsvis köper du en pump med "inbyggd flottör" då de pumpar med en nivåflottör som hänger i en kabel har en tendens att trassla in sig i de övriga sladdar och slangar som finns i pumpgropen. Det medför att antingen går pumpen hela tiden eller går den inte när nivån blir för hög. Exempel på pump är: https://verktygsboden.se/draenkbara-pumpar/draenkbar-pump-sub-13000-ds-premium
Låt änden på slangen mynna ut så man ser när det pumpar för att få en uppfattning om problemet.
På detta vis slipper din krypgrundsavfuktare arbeta med att avfukta bort den mängd vatten som rinner in dvs detta borde i slutet innebära en energibesparing.
Lycka till.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tack snälla/Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
