Vi ska bygga nytt hus på en tomt som består av lermorän. För att byggställningen runt huset ska stå stabilt menar byggentreprenören att det behövs läggas ut grus runt huset. Vill få en uppskattning av vad detta skulle kosta oss. Vad är det för typ av grus som behövs och hur djupt?
Är det vanligt att man lägger ut grus för byggställningar eller finns det andra sätt?
Huset är strax över 50 m i omkrets och ska man lägga ut grus ca 2 meter från fasaden så handlar det om ca 100 kvm. Gruset har vi inte heller någon nytta av då det ska vara gräs på stora delar runt om huset.
Är det vanligt att man lägger ut grus för byggställningar eller finns det andra sätt?
Huset är strax över 50 m i omkrets och ska man lägga ut grus ca 2 meter från fasaden så handlar det om ca 100 kvm. Gruset har vi inte heller någon nytta av då det ska vara gräs på stora delar runt om huset.
Bygger ställningar till vardags, vi bygger på alla möjliga underlag. Men bäst är det ju att komma till en grusad grund. Lera kan bli riktigt lurigt, speciellt om det är blött och fruset om vartannat. Med det sagt är det inte omöjligt, större/fler underlägg/dynplank löser de flesta underlag.
Har nog varit med om det mesta i underlagsväg. Betong, asfalt, grus, gräs, matjord, gödsel, vatten, havsbotten, sprängsten och min absoluta favorit, lecakulor. Fullständigt omöjligt att få det att ligga still. Allt annat löser sig med en vettig ställningsentrepenör.
Har nog varit med om det mesta i underlagsväg. Betong, asfalt, grus, gräs, matjord, gödsel, vatten, havsbotten, sprängsten och min absoluta favorit, lecakulor. Fullständigt omöjligt att få det att ligga still. Allt annat löser sig med en vettig ställningsentrepenör.
Ok, ska se till att inte lägga ut lecakulorValkyr skrev:
Bygger ställningar till vardags, vi bygger på alla möjliga underlag. Men bäst är det ju att komma till en grusad grund. Lera kan bli riktigt lurigt, speciellt om det är blött och fruset om vartannat. Med det sagt är det inte omöjligt, större/fler underlägg/dynplank löser de flesta underlag.
Har nog varit med om det mesta i underlagsväg. Betong, asfalt, grus, gräs, matjord, gödsel, vatten, havsbotten, sprängsten och min absoluta favorit, lecakulor. Fullständigt omöjligt att få det att ligga still. Allt annat löser sig med en vettig ställningsentrepenör.
Frågan kvarstår dock om nu byggentreprenören kräver grus, hur mycket grus går det åt?
Det går inte att avgöra mängden utan att veta förutsättningen med sluttning och underarbete på platsen. Om det ska grusas är nog ett minimum 10cm med geotexduk under, och ca 60*60cm yta vid varje fot.
Ställningen ska klara att ta upp en höjdskillnad på 30cm, normalt sett. Om man behöver ytterligare höjdskillnad så får man komplettera med kortspiror, då är det i princip möjligt att montera en jämn ställning på ett berg...
Ställningen ska klara att ta upp en höjdskillnad på 30cm, normalt sett. Om man behöver ytterligare höjdskillnad så får man komplettera med kortspiror, då är det i princip möjligt att montera en jämn ställning på ett berg...
Nu har ju de flesta systemställningar justerbara fötter med en max utskruvbar längd på 545mm. (Layher/haki/+8) vilket gör användandet av kortspiror i botten onödigt. Sen är en del ställningsfabrikat utomordentligt självstagande. Se bifogad bild.C corre skrev:Det går inte att avgöra mängden utan att veta förutsättningen med sluttning och underarbete på platsen. Om det ska grusas är nog ett minimum 10cm med geotexduk under, och ca 60*60cm yta vid varje fot.
Ställningen ska klara att ta upp en höjdskillnad på 30cm, normalt sett. Om man behöver ytterligare höjdskillnad så får man komplettera med kortspiror, då är det i princip möjligt att montera en jämn ställning på ett berg...![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skräckexempel på hur det ser ut när man kommer tillbaks efter ett par veckor.
I vårt fall består marken av 2 m djup lermorän som är stenhård på sommaren och på hösten är den lite jobbigare att gå på den då skorna sjunker ner en bit i leran. Tomten är grovplanerad, skulle tro att marklutningen är ca 1 cm per meter vilket blir ca 30 cm sett från hörnen på huset som är diagonala från varandra.C corre skrev:Det går inte att avgöra mängden utan att veta förutsättningen med sluttning och underarbete på platsen. Om det ska grusas är nog ett minimum 10cm med geotexduk under, och ca 60*60cm yta vid varje fot.
Ställningen ska klara att ta upp en höjdskillnad på 30cm, normalt sett. Om man behöver ytterligare höjdskillnad så får man komplettera med kortspiror, då är det i princip möjligt att montera en jämn ställning på ett berg...![]()
Går det med ovanstående information säga om ställningen kan sättas upp utan att man grusar runt om huset?
Höjdskillnaden är inga problem överhuvudtaget, den behöver du inte oroa dig för, det löser ställningsbyggarna. ”Problemet” med markförhållanden är också bara hittepå från entreprenören. Det löses med större plankbitar (dynplank/underlägg) som gör att bärigheten blir hög nog.CapsLock skrev:I vårt fall består marken av 2 m djup lermorän som är stenhård på sommaren och på hösten är den lite jobbigare att gå på den då skorna sjunker ner en bit i leran. Tomten är grovplanerad, skulle tro att marklutningen är ca 1 cm per meter vilket blir ca 30 cm sett från hörnen på huset som är diagonala från varandra.
Går det med ovanstående information säga om ställningen kan sättas upp utan att man grusar runt om huset?
Okej, misstänkte det. Tack för svaret.Valkyr skrev:
Det är ju inte bara ställningen som är problemet. Det skall ju gå att jobba runt huset också. Och framförallt är det ju inte speciellt bra att byggarna drar in en massa lera i huset. Jag anser nog att det bör vara grusat ca 2m runt hela grunden oavsett ställning.
Klicka här för att svara