E
Eleark: Tack för svar! Bådar inte gott.. då får vi helt enkelt börja med att ta bort golvet och att borra för att se hur det ser ut och luktar där under. Låter troligt att vi får göra en liknande lösning som du, tänkte använda rummet som lekrum för barnen så extra viktigt att det inte ligger något och gror!
2 svar · 2,7k läst
·
R
Rolle85: Ok
2 svar · 1,5k läst
R
2 svar · 1,5k läst
E
erik_1: Nu har jag dränerat bort vattnet, men det är ingen permanent dräneringslösning, man måste spränga för at få till det. Sen har jag lagt in 0,2mm byggplast. Väggarna är mestadels tilläggsisolerade med ett frigolitliknande material, tejpade upp plasten precis upp på den isoleringen. Förstod det som att man inte ska ha plasten så högt upp på väggen för att det då riskeras att ledas
21 svar · 4,9k läst
·
legion
legion: Japp, en Woods avfuktare fixar saken lätt, Ds15 tror jag min heter, och är billig jämfört alla "professionella" lösningar. Den funkar kanon i krypgrunden, har väl kört så i 5-6 år nu. Glöm inte att täta alla ventiler, du vill inte avfukta hela världen;)
4 svar · 1,2k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Om det är grannens dagvatten så tycker jag det är grannens ansvar att fixa. Ibland ställer kommunen krav på att dagvatten tas om hand på den egna fastigheten, vilket borde innebära att det varken är okej att det rinner in på grannens fastighet eller ut på gatan (vet dock ej vilka regler som gäller i ditt fall). Däremot håller jag med om att rent tekniskt så ser en sån där ränna
2 svar · 8,2k läst
·
L
Lambi88: Hej, Jag undrar hur ni tycker jag bör laga min grund till ett gammalt garage. Jag har knackat ner putsen på grunden som hade börjat lossnat väldigt mycket. Under putsen är det utfyllt med nån typ av lättbetong/leca som inte väger någonting, och dom bitarna satt väldigt löst så när jag tagit bort dom blev det som en avlång ihålighet som ni ser på bilden, det som är kvar sitter
0 svar · 3,1k läst
·
tttomten
tttomten: En sträng betong under yttre kant är bra för altan mm och ett krav om biltrafik ska åka på markstenen. O precis som Harry73 skriver, lägg en bulle utanför så stenen inte glider ut.
2 svar · 2,9k läst
·
Microkatten
Microkatten: I första skedet gäller det att se till att vatten inte rinner mot huset, så se till att takavrinning fungerar ordentligt och att marken inte sluttar mot huset. Undersök hur ev. rör går i marken, t.ex. vid betongbrunnen. Fungerar stuprör och hängrännor och leds regnvattnet bort från huset, till stenkistor eller kommunalt? Finns det gamla dräneringsrör, och i så fall i vilket skick är
3 svar · 1,3k läst
A
AnetteL: Ja, det är ju sant.. Väggarna kommer ju inte vara så tjocka. Tänkte inte på kallras från väggar och fönster. Tack för ett bra svar
2 svar · 955 läst
SlamFreddan
SlamFreddan: Efter alla fina svar från den här sidan gjorde jag en egen som blev godkänd och fått startbesked på.... Tack för hjälp och kanontips :|
1 svar · 7,7k läst
·
TrumJalle
TrumJalle: Jag ska fixa i ordning den gamla gillestugan på tillbyggnaden som gjordes 1968. Innerväggarna är idag lättbetongplattor (5cm tjocka och ca 30x50cm) där tidigare ägare på vissa väggar tapetserat och sen målat rakt på respektive klätt med furupanel samt en vägg som är putsad. Jag har för avsikt att ta bort panelen och ta bort färgen mha en saneringsfräs. Sen vet jag inte riktigt hur
0 svar · 1,1k läst
G
Gladamatör2: Är det inte block som grunden är uppbyggd med?
2 svar · 3,1k läst
·
2
2hjul: Hej Behöver lite expertis. Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Allt ser jätte bra ut under huset. Men jag såg en liten pöl på plasten i krypgrunden. Bör jag vara orolig? Pölen är en meter bred ca. Jag har sett att altanen lutar ganska mycket ner mot grunden, ni ser vad jag menar om ni zomar in. Kan det vara problemet? Bifogar lite bilder. Tacksam för svar
0 svar · 1,0k läst
·
R
RichardH: Hej, Jag har för närvarande ett högt plank 15 meter långt med ett frodigt vildvin ut mot gatan. Väldigt vackert men jobbigt att sköta, och lite väl insynsskyddat ur inbrottssynpunkt (3st). Jag var med och gjöt grunden till fundamentet med ingjutna stolpskor för 30 år sedan. Grävde ner till frostfritt cirka 1 m. Längst upp är din låga delen som syns ovan mark cirka 20 cm hög och
0 svar · 1,1k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Man vill gärna lägga avloppet i botten på schakten med lite grus under då det är mer känsligt för sättningar än vad vattnet är.
6 svar · 3,9k läst
G
Grumsgrums: [citat] Frigolit är inte tätt! Den andas!
68 svar · 10,6k läst
·
A
Akbarian: Hej, Tack för input. Vad baserar du det antagandet på och hur gör man för att undersöka saken närmare? Gräver djupt ner i marken?
3 svar · 694 läst
·
D
Denkan86: Ja jag var lite för snabb där. Får ta bort inlägget
3 svar · 1,9k läst
·
M
Marre80: [citat] Ok tack Jag ska åka dit på lördag och kolla. Tar lite kort och. Tror han sa att huset ligger vid något träsk så de har allt varit ett problem för han. Tack för info Med vänlig hälsning,Martin
7 svar · 839 läst
Oldboy
Oldboy: Vi kan bara spekulera om orsaken, men byggavfall är ett exempel som det skulle kunna vara. Ett annat är att kantisoleringen ligger extra högt i just detta hörn, kanske pga berg under? Eller så har man fuskat och bara isolerat ett hörn, antingen pga brist på mtrl (isolering), eller pga brist på tid. Är ju lätt att fuska under mark, då det normalt inte upptäcks förrän många år
9 svar · 2,2k läst
·
G
Gladamatör2: Hej! Är inte risken med Leca att den spricker? Gjuten betong är väl mycket mer hållbart jämfört med Leca?
14 svar · 23,5k läst
Oldboy
Oldboy: Kan tyvärr inte svara på vilken typ av bruk det är. Båda bruken behöver dock "renoveras" (=putsas i på nytt där det spruckit stort eller ramlat bort mkt) nu och då. Det mjukare kalkbruket är lättare att hantera genom att det går relativt lätt att hacka bort det som är dåligt så att nytt bruk kan fås dit. Då du har berggrund undertill så bör det inte vara igenmurat i botten mot
6 svar · 6,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det låter som en typisk "trial and terror"-övning. Dvs gräv och prova med ngn metod, och låt hålet stå öppet ett tag, så kan du inspektera hur det fungerar vid regnväder, och ta det därifrån. Kanske fungerar det tillräckligt bra.
6 svar · 2,0k läst
·
T
Taren43: [citat] Så det är lugnt om man har lite upp och ner på plattan alltså? Det är inga små gropar, utan det är över längre avstånd. I så fall är det ju enkelt!
5 svar · 3,5k läst
H
Anonymiserad 182623: [citat] Det är vad jag har skrivit i tre inlägg här nu :)
58 svar · 18,3k läst
·
C
C.Lundin: Det är inga problem. Det du beskriver är den absolut vanligaste lösningen. Ska du bara ha lokalfall så brukar man sätta den 12-15mm under färdig betong.
1 svar · 3,3k läst
R
roli: Lycka till, då är det ju "bara" att hoppas på att TS loggar in....
5 svar · 3,6k läst
S
Stellemark: Okej med det sagt så måpste vi komplettera med krross under Lysande då vet jag. Tackar..
6 svar · 1,5k läst
K
kata dalström: Söker stolphållare för 160x160 limträstolpar. Köpt cspi 90x70x110 samt m8 dorn Men snickaren var inte så imopnerad av dessa och menade att det var krångligt. Jag hade velat haft U hållare men hittar inte till mina dimensioner.
0 svar · 1,8k läst
·
mattetvilling
mattetvilling: Jag har 4st Spräckkilar 34mm x 290mm om du vill köpa billigt. Jag hyrde en tryckluftsborr med kompressorkärra och 2st borr för att byta mellan. Men kolla upp storleken på borren du hyr för de blir mindre när dom slipas. Bor i göteborg/fiskebäck.
5 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.