personstarthumb-up

Grund, Attefallshus.

10k läst  12 svar

1. N
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Duger det med plintgrund eller ska det vara platta? Dränerar man plintgrund på samma sätt som platta? Behöver man isolera i marken (med frigolit) om man bygger med plintgrund?

Tacksam för svar

2. L
    Medlem Nivå 3
    Hej, det fungerar väldigt bra med en plintgrund,och du behöver inte dränera om du inte ska bygga i en grop eller vattensjukt ställe, det behövs ingen frigolit heller,men ta bort matjorden lägg markduk och ett lager makadam eller grovt singel under hela huset. En plintgrund vållar nästan aldrig fuktproblem. Men markduk och singel i plintgropen är bra. Ett tips är att köra med fyrkantiga plintar och undvika stolpskor,lägg istället bjälklagskanten i liv med plinten på en syllpapp och förankra den på innsidan beror lite på din konstruktion hur det ska lösas. Återkommer gärna om så önskas.

NicklasWall och wittsjo gillar
  3. N
    Medlem Nivå 3
    Hej! Tack för ditt svar!

Min tanke var att använda Lecablock (19x25x59) som vilar (liggande) på singel och som bjälklaget vilar på. Antar att man ska använda riktiga trossbottenskivor sen. Marken är morän. Lite på höjden också. Så det är ingen grop eller vattensjukt. Hur tjockt med singel behöver man under Lecablocken?

4. K
    Medlem Nivå 9
    Finns markskruv också.

5. N
    Medlem Nivå 3
    För min del har jag väldigt mycket sten i marken som tyvärr sätter stopp för det.

6. L
    Medlem Nivå 3
    Synd att du inte kunde använda plintar,men visst kan det fungera med lecablock,kan ju bli lite tjälskjutning kanske.Jag hade nog som jag skrev tidigare, grävt bort det översta jordlagret, fyllt minst 15cm lite grövre singel,det är en fördel om det är krattbart.Sedan kört med en markvibrator ,åtminstone vid ytterkanterna och vid ev bärlina. Därefter skruvat ihop ca 45x195 alt 45x170 i ca 400x400 inv lådo,som plaseras ut på singlet och knackat till dom så att dom hamnar rakt och i samma höjd,enkelt med en laser.Därefter är det till att gjuta,det går utmärkt att sätta ner en hålplatta i gjutningen för att fästa bjälklaget. Varför detta enorma extra arbetet, jo bärigheten och stabiliteten ökar enormt i mitt tycke.Iden med markskruv tycker jag inte hör hemma i byggnation av det här formatet, det kan du använda till hundkojan.Glöm inte markduk.

NicklasWall gillar
  7. N
    Medlem Nivå 3
    Ligger plintarna i ytan då? Ligger hörn och sidoplintarna centrerade så att de sticker ut lite?

8. L
    Medlem Nivå 3
    Hej, det blir snyggast om regelverket är i liv med betongkanten,allt beror ju på konstruktionen,om det blir lösvirke eller ett färdigt konsept:Men jag tar en vanlig enkel konstruktion med stående 45x120 samt 45x45 liggande regel, så ska den yttersta delen på den ligga i kant med betongen runt om hela bygget,bjälklagskanten tex 45x195 hamnar då 45mm in på betongen och fästjärnet 90mm från ytterkanten. Men blir det liggande panel blir det ju ingen 45x45 och då hamnar bjälklagskanten i liv i stället och fästet 45mm in på betongen. Blir det utv gips eller vindduk eller liknande släpps det ner lite grann ner över på betongkanten, sen en läkta för luftningen och sist ytterpanelen några cm under regeln. Från uk panel till marken bör nog vara ca 200mm det avgör plattornas höjd i singlet, vill du fylla upp, vilket är superbra får du bara göra högre form att gjuta i. Hoppas att det gav svar på en del funderingar.

9. N
    Medlem Nivå 3
    Absolut. Har jag förstått rätt så ligger formarna på en plan singelbädd? Läcker inte betongen ner i singlet när man gjuter?

10. L
    Medlem Nivå 3
    Det är helt riktigt, lite betong går ner i singlet ,men är inte till nackdel, och det är försvinnande lite,när man beräknar betongmängden får man lägga till någon liter bara. Men en sak som jag glömde på tidigare inlägg,är att på varje betongklack ska det ligga en golvbjälke mot mitten 90 grader mot ytterramen för att fördela trycket även hörn och kortsidor. Vill man dela avstånden på gjutningarna och det inte stämmer med någon bjälke kottlar man ca en meter in och lägger in en extra bit bjälke eller en hel bjälke till och med. Måste bara fråga om det är ett platsbyggt projekt. Jag tror det och trossbottenskivor går väldigt bra, finns lite olika men jag tänker på 6mm masonite,det enda jag inte har hittat är skarvar till dom men vi använder skarvlist till utegips,dom går att lägga om lott också, då blir det lite fogmassa vid omlottdelen bara mot upplaget där det annars blir öppet.

11. N
    Medlem Nivå 3
    Ja, bygge på plats med lösvirke. Är det faktumet att betongen läcker ner lite som gör det stabilare än att lägga Lecablock direkt på singlet?

12. L
    Medlem Nivå 3
    Det kanske bidrar lite grann eftersom varje liten singelsten får ju betong på och runt sig,men jag gillar att yten är större tyngden i betongen och infästningen blir bra.Men det är nog enklare med leca och snabbare grundläggning,jag är bara lite betongfrälst. Vad man än använder så är det nogrannhet som gäller.

13. N
    Medlem Nivå 3
    Kanske ett mellanting att hälla ut lite betong på singlet och sen trycka till ett lecablock så det kommer i nivå med singlet..?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: