Hej,
I höstas köpte jag ett hus byggt -81 med krypgrund. Huset ligger i en sluttning med berget mot västsidan av huset där det trycker på. Det kommer alltid att ligga på mot den väggen på ett eller annat sätt.
Krypgrunden har en hel del berg i sig och bara mindre delar är direkt mot marken, och där är det grusat. Den består av tre sektioner varav den yttersta också kan fungera som kallförråd, här går också utflödet från frånluftsvärmepannan så det är god ventilation här.
Vid besiktningen noterades att "grunden stora delar av året är så fuktig att mikroorganismer kan utvecklas". Fuktigheten i träbjälklag mättes till 17,8-19,2%, gränsvärdet för risk för mikrobiell tillväxt i furuvirke är enligt protokollet 17%. Jag pratade med besiktningsteknikern som inte tyckte det var någon ko på isen men att en sorbtionsavfuktare nog kunde vara av värde. Den tidigare ägaren har inte använt någon avfuktare och har haft huset sen -95.
Jag kollade runt lite och köpte sedan en Trygghetsvakten för att åtminstone minska fuktigheten en aning, men har inte installerat den än. Då det är berg en stor del av utrymmet tänkte jag att jag ev inte behövde täcka den delen med plast, då jag antar att det stiger upp mindre fukt ur berget än ur mark.
Hur som helst, häromveckan tänkte jag installera trygghetsvakten i den yttersta sektionen, men när jag tog mig in i den innersta där marken är uteslutande berg så finns det här en vattenpöl på kanske 1x1,5 meter, 5 cm djup. En del vita prickar i taket. Den här delen har yttervägg mot väster, så troligtvis tar sig vatten igenom här trots att det är regelbundet behandlat med fuktskydd utvändigt på källarytterväggarna. Pratade med förra ägaren och han hade också konstaterat att det stått vatten där ibland på somrarna men inte sett det som något större problem.
Så, jag är novis på det här och mina frågor är:
1. Är det i sig ett stort problem att det i perioder finns en ordentlig vattenpöl i krypgrunden, ger det alltid så pass höga fuktvärden att det är oacceptabelt?
2. Jag tänkte initialt installera Trygghetsvakten i den yttersta sektionen, men den vetter inte mot väster och har frånluftspumpen som mynnar i sig, så här är det nog torrast. Å andra sidan att ha en Trygghetsvakt i den innersta sektionen där det troligtvis snarare rinner in vatten i perioder kanske inte gör varken från eller till?
3. Är enda sättet att veta om det är ett problem att köpa en fuktmätare och mäta kontinuerligt i träet, och i så fall vilken rekommenderas?
Bifogar ett par bilder från den innersta sektionen med vattnet.
Tack på förhand!
Erik
I höstas köpte jag ett hus byggt -81 med krypgrund. Huset ligger i en sluttning med berget mot västsidan av huset där det trycker på. Det kommer alltid att ligga på mot den väggen på ett eller annat sätt.
Krypgrunden har en hel del berg i sig och bara mindre delar är direkt mot marken, och där är det grusat. Den består av tre sektioner varav den yttersta också kan fungera som kallförråd, här går också utflödet från frånluftsvärmepannan så det är god ventilation här.
Vid besiktningen noterades att "grunden stora delar av året är så fuktig att mikroorganismer kan utvecklas". Fuktigheten i träbjälklag mättes till 17,8-19,2%, gränsvärdet för risk för mikrobiell tillväxt i furuvirke är enligt protokollet 17%. Jag pratade med besiktningsteknikern som inte tyckte det var någon ko på isen men att en sorbtionsavfuktare nog kunde vara av värde. Den tidigare ägaren har inte använt någon avfuktare och har haft huset sen -95.
Jag kollade runt lite och köpte sedan en Trygghetsvakten för att åtminstone minska fuktigheten en aning, men har inte installerat den än. Då det är berg en stor del av utrymmet tänkte jag att jag ev inte behövde täcka den delen med plast, då jag antar att det stiger upp mindre fukt ur berget än ur mark.
Hur som helst, häromveckan tänkte jag installera trygghetsvakten i den yttersta sektionen, men när jag tog mig in i den innersta där marken är uteslutande berg så finns det här en vattenpöl på kanske 1x1,5 meter, 5 cm djup. En del vita prickar i taket. Den här delen har yttervägg mot väster, så troligtvis tar sig vatten igenom här trots att det är regelbundet behandlat med fuktskydd utvändigt på källarytterväggarna. Pratade med förra ägaren och han hade också konstaterat att det stått vatten där ibland på somrarna men inte sett det som något större problem.
Så, jag är novis på det här och mina frågor är:
1. Är det i sig ett stort problem att det i perioder finns en ordentlig vattenpöl i krypgrunden, ger det alltid så pass höga fuktvärden att det är oacceptabelt?
2. Jag tänkte initialt installera Trygghetsvakten i den yttersta sektionen, men den vetter inte mot väster och har frånluftspumpen som mynnar i sig, så här är det nog torrast. Å andra sidan att ha en Trygghetsvakt i den innersta sektionen där det troligtvis snarare rinner in vatten i perioder kanske inte gör varken från eller till?
3. Är enda sättet att veta om det är ett problem att köpa en fuktmätare och mäta kontinuerligt i träet, och i så fall vilken rekommenderas?
Bifogar ett par bilder från den innersta sektionen med vattnet.
Tack på förhand!
Erik
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej!
Jag är också novis men kan dock ge en rekommendation kring en av dina frågor. Här själv nyligen laborerat med och mäta fukt och har nu bytt system från en enklare väderstation till ett mer avancerat system. Om du bara vill ha lite koll kring luftfuktigheten och inte har behov av att data loggas duger en Cotech väderstation av enklare variant se här https://m.clasohlson.com/se/Väderst...bE2LFasF3Iy1hQpQ5xqusGyC0Vy4-z2UaApIhEALw_wcB
Om du däremot är intresserad av mer avancerad funktionalitet, kunna se din sensordata i en app, följa trender etc samt kunna vilja skapa ett "smart hem" utöver att bara mäta kan en Telldus tellstick vara av intresse. Det du behöver till den utöver själva enheten är en router samt hygrometers. Väldigt enkel installation för att ansluta sensorerna till enheten.
Översikt från appen ses i bilden. Här är en länk till tellstick https://m.clasohlson.com/se/Väderst...bE2LFasF3Iy1hQpQ5xqusGyC0Vy4-z2UaApIhEALw_wcB
Jag är också novis men kan dock ge en rekommendation kring en av dina frågor. Här själv nyligen laborerat med och mäta fukt och har nu bytt system från en enklare väderstation till ett mer avancerat system. Om du bara vill ha lite koll kring luftfuktigheten och inte har behov av att data loggas duger en Cotech väderstation av enklare variant se här https://m.clasohlson.com/se/Väderst...bE2LFasF3Iy1hQpQ5xqusGyC0Vy4-z2UaApIhEALw_wcB
Om du däremot är intresserad av mer avancerad funktionalitet, kunna se din sensordata i en app, följa trender etc samt kunna vilja skapa ett "smart hem" utöver att bara mäta kan en Telldus tellstick vara av intresse. Det du behöver till den utöver själva enheten är en router samt hygrometers. Väldigt enkel installation för att ansluta sensorerna till enheten.
Översikt från appen ses i bilden. Här är en länk till tellstick https://m.clasohlson.com/se/Väderst...bE2LFasF3Iy1hQpQ5xqusGyC0Vy4-z2UaApIhEALw_wcB
Tack, har kollat runt lite på detta, är ju en djungel. Hur upplever du räckvidden, det verkar som att många tycker att det är dålig räckvidd på 433mhz-bandet, och tänker att det då kan bli problem från en krypgrund. Eller använder du z-wave till det?A Akbarian skrev:Hej!
Jag är också novis men kan dock ge en rekommendation kring en av dina frågor. Här själv nyligen laborerat med och mäta fukt och har nu bytt system från en enklare väderstation till ett mer avancerat system. Om du bara vill ha lite koll kring luftfuktigheten och inte har behov av att data loggas duger en Cotech väderstation av enklare variant se här [länk]
Om du däremot är intresserad av mer avancerad funktionalitet, kunna se din sensordata i en app, följa trender etc samt kunna vilja skapa ett "smart hem" utöver att bara mäta kan en Telldus tellstick vara av intresse. Det du behöver till den utöver själva enheten är en router samt hygrometers. Väldigt enkel installation för att ansluta sensorerna till enheten.
Översikt från appen ses i bilden. Här är en länk till tellstick [länk]
Kan du såga en ränna i berget så att vattnet leds bort från lågpunkten i berget? eller kan man fylla lågpunkten i berget med betong så att vattnet inte kan stå kvar där?
Försök att hälla i lite extra vatten i pölen och kolla hur vattnet tar sig därifrån, eller om det finns en viss höjd som vattenspegeln stabiliserar sig på.
Sedan är det frågan om det är grundvatten som står där eller om det är kondensvatten. Är det kondensvatten, kan man nog bli av med det om man avfuktar krypgrunden så mycket att vattnet inte kondenserar längre.
Försök att hälla i lite extra vatten i pölen och kolla hur vattnet tar sig därifrån, eller om det finns en viss höjd som vattenspegeln stabiliserar sig på.
Sedan är det frågan om det är grundvatten som står där eller om det är kondensvatten. Är det kondensvatten, kan man nog bli av med det om man avfuktar krypgrunden så mycket att vattnet inte kondenserar längre.
De tempsensor som jag har använder 433 mhz bandet, fungerar bra för min del men nog max 20-30 m mellan enheten och sensorerna. Har du en stor yta du vill täcka är det nog bättre med en sensor som kör på z-wave. Tellsticken har stöd för både 433 mhz och z-wave.E erik_1 skrev:
Vilken hygrometer kör du? Telldus egna: https://www.netonnet.se/art/hem-hus...MIrMOk_vSW4wIVA9KyCh1bGwn6EAQYBCABEgIUyvD_BwE ?A Akbarian skrev:
Låter bra med Telldus. Blev lite sugen på Aqara Gateway som kommer nu som är en zigbee-hub för runt 700 med många billiga sensorer och kompatibel med Apple HomeKit. Men EGENTLIGEN är nog det här en fullgod - och beprövad lösning - med Tellstick.
E erik_1 skrev:
Ja exakt, kör telldus egna hygrometer. Billigare att köpa dom i ett sånt där paket som du länkade till. Värt att tillägga kring Telldus Live är att det finns en premium variant som kostar. Vill du till exempelkunna se historik från hygrometern längre än en vecka bakåt behöver man premium.E erik_1 skrev:
Tack, ja, tror att det är vatten via sprickor i berget, så snarare regnvatten. Var nere nu igen och pölen har halverats på ett par veckor, så tror att det var från i våras när det regnade ganska kraftigt här.harry73 skrev:
Kan du såga en ränna i berget så att vattnet leds bort från lågpunkten i berget? eller kan man fylla lågpunkten i berget med betong så att vattnet inte kan stå kvar där?
Försök att hälla i lite extra vatten i pölen och kolla hur vattnet tar sig därifrån, eller om det finns en viss höjd som vattenspegeln stabiliserar sig på.
Sedan är det frågan om det är grundvatten som står där eller om det är kondensvatten. Är det kondensvatten, kan man nog bli av med det om man avfuktar krypgrunden så mycket att vattnet inte kondenserar längre.
Pratade med besiktningsmannen som rekommenderade att fylla igen med något löst, som lecakulor, sen lägga en plast över som jag antar tillåter vatten att ta sig ner men inte ångan att ta sig upp, så tillåter man det att vara fuktigt under plasten.
Ska kolla efter vilka material som används, antar att det finns gott om trådar om det här, men om någon har bra tips mottages de tacksamt.
Ja, det får nog bli något sådant. Enda nackdelen är att de har noggrannhet +/- 5% på fuktighet. Den här från Oregon Scientific: https://www.lohelectronics.se/hemau...fic-temp-luftfuktighetssensor-for-utomhusbruk har jag hört många tycker är exakt och uppger +/- 2%, men så är den ju dubbelt så dyr också.A Akbarian skrev:
Mm, men man måste inte använda Telldus Live tror jag, finns andra gränssnitt, bl.a. ser det ut som att IFTTT har Telldus nu, då kan man logga på egen hand.
Enligt mig så har Oregon de bästa prylarna i konsumentsegmentet.
Sedan är det svårt att få bättre noggrannhet än kanske 5 % på hygrometerfunktionen och ändå hålla ett vettigt pris. För större noggrannhet krävs lab.utrustning.
Sedan är det svårt att få bättre noggrannhet än kanske 5 % på hygrometerfunktionen och ändå hålla ett vettigt pris. För större noggrannhet krävs lab.utrustning.
Ok, jag kommer att köpa fuktighetsmätare för att kunna följa RF. Det verkar också som att plast av den här typen: https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/åldersbeständig-byggfolie-p21022 är vad som gäller.
En fråga dock: området som är mest utsatt är i första hand berg i dagen i krypgrunden. Det stod som jag visade i första inlägget en pöl på berget. Om den kommer från vatten som letar sig genom muren/berget och sen ner till lägsta punkten och jag täcker det med tät plast, då är visserligen övriga krypgrunden skonad, men hur ska vattnet som samlas ta sig därifrån. Under är det berg och över är det tät plast. Som det är nu ventileras pölen ut genom ventilerna, vilket förstås ger för hög RF, men den försvinner iaf tillslut. Att fylla med lecakulor eller annat förändrar ju inte heller det här? Tänker jag fel?
En fråga dock: området som är mest utsatt är i första hand berg i dagen i krypgrunden. Det stod som jag visade i första inlägget en pöl på berget. Om den kommer från vatten som letar sig genom muren/berget och sen ner till lägsta punkten och jag täcker det med tät plast, då är visserligen övriga krypgrunden skonad, men hur ska vattnet som samlas ta sig därifrån. Under är det berg och över är det tät plast. Som det är nu ventileras pölen ut genom ventilerna, vilket förstås ger för hög RF, men den försvinner iaf tillslut. Att fylla med lecakulor eller annat förändrar ju inte heller det här? Tänker jag fel?



