955 läst ·
2 svar
955 läst
2 svar
100mm tilläggsisolering under grundkonstruktion?
Läste att man kan lägga 100mm tjock cellplast under kantelementen för att isolera grunden på bästa sätt då det annars bara blir kantelementets 100mm. Funkar det att man lägger 100mm cellplast under hela grundkonstruktionen? Måste det isf vara xps?
Tänkte också lägga till 100mm under mark mot kantlelementet. Är det ens lönt att göra så då vi har valt att bygga med 200mm tjock y-tong och samt glasa hälften av väggarna med fönster som har u-värde mellan 0,8-1,2? Inte valt fönster än.
Tacksam för svar
Tänkte också lägga till 100mm under mark mot kantlelementet. Är det ens lönt att göra så då vi har valt att bygga med 200mm tjock y-tong och samt glasa hälften av väggarna med fönster som har u-värde mellan 0,8-1,2? Inte valt fönster än.
Tacksam för svar
En enkel fråga, men inte enkel att svara på. Det beror på så många saker som inte framgår.
Huruvida det är lönsamt beror på skillnad i energiförbrukning (uppvärmningskostnad) mellan normalt utförande och det extra isolerade. Vilket ska ställas mot merkostnaden för den förstärkta isoleringen.
För att kunna räkna på det måste husets/tillbyggnadens data vara kända (golv-, vägg-, tak-, fönster- och dörrytor, isoleringsvärden, innetemp, var i landet det ligger, uppvärmningssystem och ventilationssystem etc).
Mark-/grundisolering har lite större betydelse om det ska vara golvvärme, jmft med radiatorer.
Sedan kan man väga in icke ekonomiska aspekter, såsom komfort. Där får man helt enkelt tilldela komforten ett ekonomiskt värde efter eget tyckande om man vill kunna räkna och jämföra. Vissa kanske värderar komfort högt, andra är helt okänsliga för svala temperaturer.
Å andra sidan, även om grunden blir tillräckligt väl isolerad så kanske kallras från stora fönsterpartier och klent isolerade väggar ändå kommer att göra golvet kallt...
Huruvida det är lönsamt beror på skillnad i energiförbrukning (uppvärmningskostnad) mellan normalt utförande och det extra isolerade. Vilket ska ställas mot merkostnaden för den förstärkta isoleringen.
För att kunna räkna på det måste husets/tillbyggnadens data vara kända (golv-, vägg-, tak-, fönster- och dörrytor, isoleringsvärden, innetemp, var i landet det ligger, uppvärmningssystem och ventilationssystem etc).
Mark-/grundisolering har lite större betydelse om det ska vara golvvärme, jmft med radiatorer.
Sedan kan man väga in icke ekonomiska aspekter, såsom komfort. Där får man helt enkelt tilldela komforten ett ekonomiskt värde efter eget tyckande om man vill kunna räkna och jämföra. Vissa kanske värderar komfort högt, andra är helt okänsliga för svala temperaturer.
Å andra sidan, även om grunden blir tillräckligt väl isolerad så kanske kallras från stora fönsterpartier och klent isolerade väggar ändå kommer att göra golvet kallt...
Klicka här för att svara