Håller som bäst på med gjutformen till mitt garageprojekt, Grävaren har varit här ett par dagar och vibbat och vägt av med 8-16.

Idag när jag mätte formens höjd efter utsättning med rotationslaser, märkte jag att en del av formen behövde höjas med 6cm, och nu undrar jag hur mycket man bör säkra så att betongen inte rinner ut under?

Gjutformen består av 2st 22x120 råspont med en liggande 45x95 i överkant och stående 45x95 varje meter.

Räcker det med att skotta grus under formen där den behövde höjas för att betongen inte ska rinna under? Jag kommer sträva ut formen så den kommer inte flytta på sig, det är bara risken för att betongen smiter under jag är osäker på.

Eller spika på en bräda på utsidan längst ner.
Eller tryck ner lite masonit på insidan.
Eller som du föreslår, grus på utsidan.

Protte

Tack Protte!

Nu har jag klätt insidan av formen med byggplast som går in under isoleringen ca 20cm, samt morfyllt några spadtag längs med utsidan.

Nu när jag fixat allt inför gjutningen upptäckte jag att ena långsidans form (9,6m) viker in till mitten, alltså när man spänner upp snöre från ände till ände ser man att formen går in på mitten, max 25mm, ingen skarp vändning, utan det verkar som motfyllningen har knuffat in gjutformen som består av 2 sektioner, skarvade på mitten av plattans långsida. Hörnen är fortfarande på rätt plats. Kan man låta detta vara med gott samvete? Att syllen ligger 25mm in på ändorna och slickar ytterkant på plattan i mitten? Annars måste jag gräva bort allt motfyll, dra ut formen 25mm och sen fylla emot igen.... Gissar på runt 3kbm grus jag öst dit.

Gjutningen gick bra, formen höll! Det började dock regna precis de där 2 timmarna som det absolut inte fick regna, så har ett litet månlandskap på ytan, men vad gör det om 100 år liksom.

En annan fråga jag har är, ponera att man har ett kast på 2cm i höjd över plattan, hur riktar man upp väggarna om man bygger stommen liggandes och reser den hel? Kan man shimsa med 45x145 under syllen cc600 efter resning, eller borde man mäta med laser upp voten varje 600mm och såga varje stående regel rätt längd, så syllen följer den lutande plattan och hammarbandet blir i våg? Eller ska man smälla upp väggarna bara och shimsa med trä under takstolarna?

Frågan är alltså, var skall justeringen enklast ske, och hur får man justera så det blir stadigt? :)

2 cm är inget som kommer att synas.

useless useless skrev:
2 cm är inget som kommer att synas.
Så det är lugnt om man har lite upp och ner på plattan alltså? Det är inga små gropar, utan det är över längre avstånd. I så fall är det ju enkelt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.