Hej.
Ni får ursäkta min okunskap, men har flitigt börjat läsa litteratur avseende byggnadsteknik samt börjat lära känna mitt hus. Gör det lite i omvänd ordning, då jag kanske borde ha skaffat mig grundkunskaper innan jag köpte hus. Men men ,,,
Hur som så har jag någorlunda bekantat mig med min krypgrund. Grunden har en avfuktare samt någon form av plast över makadamen. Fuktigheten ligger på 14:8 FK . vid 17 börjar det bli farligt.
Detta mättes dock förra året.
Jag har nu haft några sömlösa nätter med katastroftankar då jag överallt läser att KRYPGRUND är en riskkonstruktion. Känns utifrån en politisk synvinkel så där tryggt att veta att tekniken subventionerades på 80 talet ,,, men men
Min fråga är följande. Om jag nu har krypgrund så förstår jag inte varför det i papperna (från 80 talet) står att grunden består av en KANTFÖRSTYVAD platta K250 ?
Jag tänker ju att en platta och en krypgrund är två helt åtskilda saker ?
Tacksam för svar
Ni får ursäkta min okunskap, men har flitigt börjat läsa litteratur avseende byggnadsteknik samt börjat lära känna mitt hus. Gör det lite i omvänd ordning, då jag kanske borde ha skaffat mig grundkunskaper innan jag köpte hus. Men men ,,,
Hur som så har jag någorlunda bekantat mig med min krypgrund. Grunden har en avfuktare samt någon form av plast över makadamen. Fuktigheten ligger på 14:8 FK . vid 17 börjar det bli farligt.
Detta mättes dock förra året.
Jag har nu haft några sömlösa nätter med katastroftankar då jag överallt läser att KRYPGRUND är en riskkonstruktion. Känns utifrån en politisk synvinkel så där tryggt att veta att tekniken subventionerades på 80 talet ,,, men men
Min fråga är följande. Om jag nu har krypgrund så förstår jag inte varför det i papperna (från 80 talet) står att grunden består av en KANTFÖRSTYVAD platta K250 ?
Jag tänker ju att en platta och en krypgrund är två helt åtskilda saker ?
Tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Enligt den tekniska beskrivningen gäller kantförstyvad platta garaget, inte huvudbyggnaden. Om huset är byggt enligt den första sektionsritningen så kan det i varje fall inte röra sig om en platsgjuten betongplatta. Teoretiskt skulle bottenbjälklaget kunna bestå av betongelement, men jag tvivlar. Moderna krypgrunder är en riskkonstruktion om de är byggda av organiskt material, dvs trä. Du får undersöka detta lite noggrannare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden