Hejsan!
Idag så började jag gräva upp lite runt huset för målning av grunden (gjuten platta, 80-talshus).
Men som vanligt när man håller på så blir det merjobb.
Behöver putsa på lite på vissa ställen så började gräva upp allt dränerande grus, men när
jag kom till ena stupröret så stötte jag på en massa isolering? Ser ut som vilket vanligt
mineralull som helst.
Ska detta finnas här?
Har 2st stuprör framgrävda just nu, men kan bara se det här runt ena?
Känns som att jag vill ha bort isoleringen då den dels har legat emot grunden o orsakat någon
mindre skada, samt att myrorna verkar trivas väldigt bra runt denna.
Men ville höra efter med någon som kanske kan mer än mig innan jag sätter igång o tar bort allt.
Lägger in bilder så kanske ni förstår bättre.
På första bilden så ser man ganska så klart isoleringen, på andra bilden så har den legat där men en del
har jag tagit upp. Följde alltså vinkeln på huset.
Som sagt, ska detta finnas här och till vilken nytta isåfall?
Kan det vara någon isolering för stupröret?
Tacksam för svar!
Idag så började jag gräva upp lite runt huset för målning av grunden (gjuten platta, 80-talshus).
Men som vanligt när man håller på så blir det merjobb.
Behöver putsa på lite på vissa ställen så började gräva upp allt dränerande grus, men när
jag kom till ena stupröret så stötte jag på en massa isolering? Ser ut som vilket vanligt
mineralull som helst.
Ska detta finnas här?
Har 2st stuprör framgrävda just nu, men kan bara se det här runt ena?
Känns som att jag vill ha bort isoleringen då den dels har legat emot grunden o orsakat någon
mindre skada, samt att myrorna verkar trivas väldigt bra runt denna.
Men ville höra efter med någon som kanske kan mer än mig innan jag sätter igång o tar bort allt.
Lägger in bilder så kanske ni förstår bättre.
På första bilden så ser man ganska så klart isoleringen, på andra bilden så har den legat där men en del
har jag tagit upp. Följde alltså vinkeln på huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, ska detta finnas här och till vilken nytta isåfall?
Kan det vara någon isolering för stupröret?
Tacksam för svar!
Tack för svar!
Ja min första tanke var ju att det där är något skit som dom lämnat bara.
Men det ligger för "fint" för att bara varit lämnat.
Men känslan säger mig att det borde bara vara att gräva upp det med gott samvete?
Nu är jag väldigt kass på det här med o bygga, men det enda som jag kan se att man skulle kunna
ha använt detta till är antingen isolering till stupröret, eller någon form av avgränsning för rabatten som är där?
Men känns osannolikt enligt mig, men som sagt. Är kass på det här med bygga
Ja min första tanke var ju att det där är något skit som dom lämnat bara.
Men det ligger för "fint" för att bara varit lämnat.
Men känslan säger mig att det borde bara vara att gräva upp det med gott samvete?
Nu är jag väldigt kass på det här med o bygga, men det enda som jag kan se att man skulle kunna
ha använt detta till är antingen isolering till stupröret, eller någon form av avgränsning för rabatten som är där?
Men känns osannolikt enligt mig, men som sagt. Är kass på det här med bygga
Hej!
Ligger det isolering under allt du grävt? Märklig tillvägagångssätt..
Ligger det isolering under allt du grävt? Märklig tillvägagångssätt..
På 80 talet lade man inte mycket isolering under plattan. Om man lägger isolering runt grunden så kan man betrakta en svär av marken under huset och ut till isoleringen slut som ett isolerat magasin dåligt isolervärde men tjockt. Att som i dagsläget lägga tjock isolering under plattan kan i vissa lägen vara riskfullt, kylan kan krypa under grunden och frostspränga plattan. Isoleringen lade man en bit ner med lutning ut från huset och man fick därmed också en avrinning ut från huset. Så låt isoleringen ligga kvar och komplettera om du har grävt bort delar av den.
Glömde nästan bort den här tråden, tur man får mail ibland som påminner en 
Men tack för alla svar, låter isoleringen ligga kvar.
Men det som gör mig fundersam är att det bara ligger isolering runt ena hörnet på huset?
Har bara ena kortsidan uppgrävd, och på framsidan där så ligger den här isoleringen.
Men ingenting alls på baksidans hörn? Om det nu är randisolering, vilket det rimligen borde vara, borde det då
inte finnas på baksidans hörn med? Eller snarare alla hörn på huset?
Nu är det ju som det är, gräver inom en snar framtid igen allt. Men man blir ju lite nyfiken på om det faktiskt finns
någon anledning till att det bara finns runt ena hörnet.
Men tack för alla svar, låter isoleringen ligga kvar.
Men det som gör mig fundersam är att det bara ligger isolering runt ena hörnet på huset?
Har bara ena kortsidan uppgrävd, och på framsidan där så ligger den här isoleringen.
Men ingenting alls på baksidans hörn? Om det nu är randisolering, vilket det rimligen borde vara, borde det då
inte finnas på baksidans hörn med? Eller snarare alla hörn på huset?
Nu är det ju som det är, gräver inom en snar framtid igen allt. Men man blir ju lite nyfiken på om det faktiskt finns
någon anledning till att det bara finns runt ena hörnet.
Vi kan bara spekulera om orsaken, men byggavfall är ett exempel som det skulle kunna vara. Ett annat är att kantisoleringen ligger extra högt i just detta hörn, kanske pga berg under?
Eller så har man fuskat och bara isolerat ett hörn, antingen pga brist på mtrl (isolering), eller pga brist på tid. Är ju lätt att fuska under mark, då det normalt inte upptäcks förrän många år senare.
Eller så ansåg man att bara just detta hörnet var utsatt för kritisk kyla.
Oavsett, om huset är från 80-talet och ingen direkt köldrelaterad skada inträffat ännu, så bör huset som det är vara "tillräckligt bra".
Eller så har man fuskat och bara isolerat ett hörn, antingen pga brist på mtrl (isolering), eller pga brist på tid. Är ju lätt att fuska under mark, då det normalt inte upptäcks förrän många år senare.
Eller så ansåg man att bara just detta hörnet var utsatt för kritisk kyla.
Oavsett, om huset är från 80-talet och ingen direkt köldrelaterad skada inträffat ännu, så bör huset som det är vara "tillräckligt bra".
Klicka här för att svara