D
hej,

Jag har ett ställe vid huset där allt dagvatten samlas. Det är vatten från ca 100 m2 sluttande berg.

I botten av vattnet går det ett markrör (röd pil) som är kopplat till två stycken spygatter under huset.

Markröret ligger med fall ut till en slänt ca 10-12 meter bort. Eventuellt går röret mycket nära en slamtank. Jag har tyvärr inte lyckats lokalisera slutet av röret men det sväljer mycket vatten. Testat med vattenslang.

Min första tanke var att gräva upp utmed markröret och anlägga ett dräneringsrör (med duk och makadam) i den utgrävda graven.

Jag bävar dock för att gräva 10-12 meter, okänt djup men som minst 1,5 meter. Säkerligen en hel del sprängsten och dessutom mycket när en slamtank.

Därtill hör att det ju redan ligger ett markrör från platsen där jag vill leda bort vattnet.

Alla tänkbara tips på hur jag får ner vattnet i det befintliga röret mottages tacksamt.

Vattenansamling vid husgrund med röd pil som visar på markrör under vattenytan, omgivet av sten och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sunnis
Tror lösningen är att gräva ner en brunn med dränpump och dra in en slang i det röret.

Borra ett hål?

D
Daniel: du tror inte det hålet sätts igen?

Du får gräva dig ner till markröret och där ansluta dränrör eller brunn.
Med dränrör blir det en dold avvattning.
Med brunn och brunnsgaller vid ytan går det att inspektera.

D
Frågan är om vattnen kommer komma in i röret i den omfattningen som krävs.

Sätts hålen i dränröret igen de sista 30-40 cm innan markröret så kommer vattnet stå mot grundmuren.

Mycket vatten rinner dessutom utanför röret eftersom det är berg.

Det låter som en typisk "trial and terror"-övning. Dvs gräv och prova med ngn metod, och låt hålet stå öppet ett tag, så kan du inspektera hur det fungerar vid regnväder, och ta det därifrån. Kanske fungerar det tillräckligt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.