Hej,

Har relativt nyligen köpt ett timmerhus med krypgrund. Delar av huset har nu renoverats(kök och hall) golven har rivits upp, nya golvåsar, trossbotten har uppförts samt ny isolering. Grunden i den nya delen har grävts ut, byggplast har lagts på marken. Det var även nödvändigt att gjuta en kantbalk i den nyrenoverade delen för att stabilisera husets grundkonstruktion( den tidigare ägaren hade rivit bärande konstruktioner lagom till vår inflytt, lång historia som får avgöras i tingsrätten)
Hursomhelst, efter att ha läst en del om krypgrunder och de problem som denna konstruktion kan medföra har jag installerat givare i grunden för att hålla koll på dess status.
Sedan installationen, ca 1 vecka, har givaren stått stabilt på 9 grader och 95% RF! Nu till min fråga, kan en nygjuten kantbalk tillföra såpass mycket fukt initialt medan den torkar ut att dessa siffror är något missvisande?

Kommer hursomhelst vidta åtgärder, exakt vad har jag inte bestämt ännu, bara blivit mer förvirrad av den uppsjö av olika svar som finns kring fuktproblem och krypgrunden, men mest troligt får en expert komma och göra sin bedömning. Som lekman är jag doxk intresserad av att förstå lite mer kring problematiken. Kan även tillägga att jag noterade en stor skillnad av luften när jag kröp genom krypgrunden. För att ta sig till den nya delen behövde jag först krypa genom den gamla, där var luften inget att anmärka kring men ju närmare jag kom den nya delen kunde jag känna hur luften blev annorlunda, kändes mer fuktigt och noterade även viss kondens ovanpå byggplasten.
Jag är som sagt fullt medveten om att åtgärder kommer behöva vidtas men vore intressant om någon kunnig kan svara på hur pass stor påverkan ingreppet med ny kantbalk kan innebära, är det marginellt eller av stor betydelse?

Tack på förhand!

Ingen som har någon input? Misstänker dock nu, efter att ha varit ner en runda till, att fukten kommer från något annat håll. Det är bara 1/4 av utrymmet som är fuktigt, se bild
I resten av utrymmet är plasten så gott som torr. Hade det varit kantbalken som varit boven bör det rimligtvis sett likadant ut överallt.

• Delvis fuktig plastfolie i utrymme med synliga vattendroppar och torra områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Möjligen kan tänkas att en vattenådra orsakar problemet. Googla.

Hej,

Tack för input. Vad baserar du det antagandet på och hur gör man för att undersöka saken närmare? Gräver djupt ner i marken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.