J
jkbpower: Hej. Ska snart börja med garagebygget. Blir en gjuten platta med 200mm isolering. Tänkte först ha 300mm kantelememt.Så syll direkt på plattan. Sen tänkte jag att det kan vara bra att få upp väggen från plattan en bit då man kanske vill spola av. Första tanken var då att mura med ett varv lecablock men sen såg jag finjas s.ka garage element. Nån som gjutit med dessa. Man ska gjuta
0 svar · 946 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Avråder också. Ta upp gamla stenarna, komplettera med ett tunt lager sättsand och på med nya stenar. Inte konstigare att göra det successivt än din egen lösning.
5 svar · 3,8k läst
Ola j82
Ola j82: [citat] Dränering och dagvatten ska inte kopplas ihopa
5 svar · 1,1k läst
G
Gladamatör2: hej! Bor i ett hus från 90-talet som har krypgrund. Huset har en utbyggnad som jag behöver förstärka med en plint. Har börjat gräva för gjutning av plint. Till min förvåning stötte jag på dränerande material en bit utanför sulan, 80 cm kanske. Förstår att dräneringsrör är lagt men undrar hur långt ut från sulan det brukar ligga. Grävde först igenom lera blandat med annat,
0 svar · 1,5k läst
Vispen74
Vispen74: Hej, väcker denna tråd. Jag har också fått order av kommunen att inkomma med en grundritning för vår platta på mark, Dorocell Thermogrund. så här i efterhand. Är det någon som vill delge sin grundritning, så jag kan planka upplägget utifrån min konstruktion och mina förutsättningar? Vore ytterst tacksam!
14 svar · 20,3k läst
·
Vispen74
Vispen74: Hej, väcker denna tråd. Jag har fått order av kommunen att inkomma med en grundritning för vår platta på mark, Dorocell Thermogrund från 2008. så här i efterhand. Är det någon som vill delge sin grundritning, så jag kan planka upplägget utifrån min konstruktion och mina förutsättningar? Vore ytterst tacksam!
3 svar · 5,1k läst
B
Betterlead: [citat] --- Haha, en del av "ogräset" är envisa smultron - syns inte på bilden. Undrar varför de trivs där. Minst sol på hela tomten, för att inte tala om näringsfattigt.
2 svar · 3,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Så är det nog. Betongplattan klarar ofta punktlaster på flera ton, och vad den faktiskt klarar beror nog mer på hur bra underlag det är under plattan, stabilt och välpackat så går det knappt att spräcka en platta.
5 svar · 1,4k läst
GoC
GoC: Knacka bort putskanten och Köp en Pordrän täcklist och spika fast ovanpå cellplasten. http://www.pordran.se/tillbehor Är ju jättebra med en utvändigt isolerad grund. Finns ju ingen anledning att dränera om, min dränering är från 1946. Men visst skulle det behövas lite ny tjära eller en platonmatta på utsidan av källarväggarna.
7 svar · 5,2k läst
·
M
mickeforsberg: Hej alla! Vi köpte ett hus vid årsskiftet med tanken att renovera det mesta, inklusive en mur och trappa i betong vid uppfarten. Den har varit med sedan huset byggdes 1946 så den är lite sprucken på sina ställen, mycket sprucken på andra ställen och lite växtlighet har trängt igenom och blommar fint i diverse springor :) Vad skulle man kunna göra med en så dassig mur och trappa?
0 svar · 3,0k läst
T
tosa007: [citat] Ok ....tack för svaret, jag har bara 5-6 hål att borra, så då börjar jag med att prova med min slagborrmaskin.
4 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: [citat] För att få en bra avjämning rören väges in på mindre högar av beting med laser, och rätskiva strykes över blir ett spår som fylls när det stagnerat lite
1 svar · 2,4k läst
·
S
Segge: Har börjat riva i ett timrat 30-tals hus. Då det blir att dra nytt vatten/avlopp och lägga in golvvärme så river jag upp alla golv och byter ut spånet mot något modernare, och det jag funderar över är om blindbotten samtidigt ska bytas. Den är 90 år gammal så risken är att den blir där 90 år till om det inte görs något nu. Hade en sakkunnig och kikade och han tyckte det såg bra
0 svar · 1,1k läst
·
D
Doc_63: Låter klokt. Tack!
2 svar · 1,3k läst
Anders243
Anders243: Jag kan säga av egen erfarenhet att OM det går att komma åt med en minigrävare, så använd en! Jag har nyligen manuellt grävt ut lite större plinthål och forslat bort ca 2 m3 jord på släp. Det var rätt jobbigt och slitsamt för kroppen att hålla på att rodda med jorden. Visst, jag hade inte tippsläp, men i mitt fall tycker jag det jobbiga var att skyffla upp jorden och transportera
10 svar · 4,6k läst
·
G-83
G-83: Hej. Jo du ”ska” ha dränering också. Dräneringen kan kopplas på kommunens dagvatten men skall först passera en brunn med sandfång. Har du bra genomsläpplighet och torr mark behövs inte alltid dränering till platta på mark, men kostnaden är inte särskilt stor så jag tycker att man lika bra kan lägga det när man ändå gräver.
1 svar · 2,1k läst
T
Tungbetong: Tack för svar. Ifall vi ska sätta ett staket vill jag ändå att det ska stå stabilt och kunna finnas i många år framöver. Markskruv är faktiskt en intressant tanke. Hur blir det med markduken som ligger under makadamen, kommer en markskruv ta sig igenom den på ett vettigt sätt. Ifall jag väljer det alternativet kunde jag såg ut hål för beslagen i plattorna sedan.
3 svar · 2,3k läst
·
J
Jonki: Hej Jag ska gjuta platta till mitt attefallshus och funderar på om jag ska radontäta. Jag är inne på att använda icopal RMB400 och lägga den mellan 1a och 2a lagret cellplast. Men jag känner mig osäker på hur man ska göra vid kantelementen, ska man stanna vid kantelementets vägg eller måste man låta membranet gå upp och över kanten? Icopal har en annan typ av grund i sin
0 svar · 989 läst
Mjölsered
Mjölsered: [citat] Mam kan ju kontrollera hörnet genom att mäta från hörnet (åt två håll) 60cm / 80 cm, mellan detta mått skall det vara 100cm, då är det i vinkel.
9 svar · 94,5k läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Intressant! Hur tjockt lager bör man ha ifall man vill packa direkt på berg? Har faktiskt ett liknande fall/problem själv framöver, där jag på ett ställe har en kort passage (2m) där jag faktiskt har tänkt "fuska" och bara ha 1dm makdam ovanpå en sluttande berghäll för att slippa spränga. Det är väldigt bra dränering på bägge sidor om passagen och skulle det mot
8 svar · 9,2k läst
B
b8q: Som sagt, en liten runinskrift på den där sedan, så pryder den sin plats i trädgården! "Busster fann stein och lät Volvo lyfta", kanske?
26 svar · 5,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Jag får det till typ 16' för gruset och 47' för cellplasten. Så det blir då 31' skillnad, det är ju ändå en del
15 svar · 15,5k läst
·
S
satchmo: [bild] [bild] Lyckades inte kludda på den stora bilden, jaja... Det här är ytan framför öppna spisen i min flickväns hus, klinkers utifall elden sprätter. Hon vill ha kvar klinkersen, men det har rasat i båda hörn nu. Det visar sig att det murade fundamentet slutar vid mitt nedre streck. Området mellan de övre strecken visar hur mycket de har byggt upp "i luften" med bruk. Eftersom det
0 svar · 2,5k läst
·
P
Prodigys: Öppna spolbrunnen och häll sen vatten i hålet, om flödet i spolbrunnen ökar har du hål på dagvattenledningen och behöver gräva upp för att åtgärda. Om flödet inte förändras är det bara att fylla igen det med lämpligt material.
3 svar · 3,0k läst
·
G-83
G-83: Det enkla svaret är nej. Att täta mot vatten inifrån är svårt. Vattnet letar sig runt din tätning och in i någon annan spricka. Det enda rätta är att dränera även om jag förstår att det inte är vad du vill höra.
1 svar · 1,5k läst
N
Niklaspe: Man måste väl ha slangarna jämnlånga för att få så jämnt flöde på alla 3 slangarna? Ska pröva dra slangen närmare hörnet får vi se, känns så skumt, ganska stort område som är extra fuktigt.
4 svar · 1,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Gräv ur och frilägg hela nederdelen av farstun runt om. Så vet man om det är en lokal skada eller hela utbyggnaden fr 50-talet. Utifrån bilderna ser man inte vad syllen ligger på, utan bara jord/mull. Om det är så att det är en betongmur eller platta under så kan det t ex vara pga att det saknas syllpapp under syllen. Det kan också vara generalfelet som det ser ut enl bilderna, att
5 svar · 6,3k läst
·
G
Gladamatör2: [citat] Tack för svaret!
9 svar · 2,3k läst
B
byggarätt: Kolla på koljern och prata med dom då slipper du alla fuktproblem! Glasskumisolering är 100% okänslig för fukt.
1 svar · 3,3k läst
Mjölsered
Mjölsered: [citat] Ja, kan bara hålla med. Dock ser man en skillnad på djupet på ytterväggar men annars..... Nada.
11 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.