kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om du nu lyfter alla plattorna för att rensa, varför rättar du inte till läggningen då.
För att jag inte vet hur man gör och för att det skulle kosta pengar. Stenen ligger i princip direkt på marken.

När du rensat bort gräset slätar du till underlaget med en bräda, lite ny sand kan göra det lättare att jämna av.

Protte

• Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Johan1975z skrev:
Gör så här:

1. Åk till Willys och köp en jävla massa Pet-flaskor med Ättika.

2. Köp en rejäl tryckspruta

Ha trycksprutan tillgänglig utanför dörren och spruta över snabbt en gång i veckan.
Alla andra tips med sand och rensa har jag gett upp, det kommer alltid tillbaka.
Inte jättebra förslag om man gillar plattorna....
Problemet m ättika på sjösten illustreras av att sjösten är kalkhaltig sten och ättika används för att ta bort kalk i tex kaffebryggare. På sikt, om man sprutar ofta, kommer sjöstenen påverkas av ättikan...

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
P
Satsuki KristinaRT skrev:
Inte jättebra förslag om man gillar plattorna....
Problemet m ättika på sjösten illustreras av att sjösten är kalkhaltig sten och ättika används för att ta bort kalk i tex kaffebryggare. På sikt, om man sprutar ofta, kommer sjöstenen påverkas av ättikan...

Ojdå, Ändrar till round up då

• Gilla
  • Arg
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ta ogräsmedel. Det finns allt från ättika till Round-up. Använd en liten sprutflaska som kan spruta hyfsat koncentrerat utan att det blir en stråle. (Round-Up gröna funkar bra). En gång i veckan tar du ett varv i trädgården. Sprutar en liten dutt på det ogräs som kommit upp. Planta för planta. Det kan vara många i början, men efter ett par veckor har du det under kontroll och du behöver bara dutta på ett fåtal små ogräsplantor. Gör det på kvällen när alla barn gått till sängs och när det inte blåser eller regnar. Var sparsam på medlet, det behövs väldigt litet.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Samma sak med salt på betong, det ska man tydligen också vara försiktig med har jag hört

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hårdfog är inte helt lätt heller, då krävs det riktigt ordentligt under arbete... Dränerat och kanske 10-30cm makadam etc..

Annars kommer tjälen och tar den

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A Avle skrev:
Hårdfog är inte helt lätt heller, då krävs det riktigt ordentligt under arbete... Dränerat och kanske 10-30cm makadam etc..

Annars kommer tjälen och tar den
Hur gör jag för att dränera?

Gräv bort 20-30cm och återfyll med makadam typ 16-32 och sen lite flis 4-8 närmast plattorna

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Jag har provat med vanlig gasolbrännare, det gick obra, det blev för varmt, stenarna i kanterna hoppade åt he..vete.
Man behöver inte elda upp dom!Man bara värmer ordentligt på dom så dör dom. Sen kan man dra upp dom.

P
Det kommer alltid att sluta med att du får spruta en gång i veckan om du vill ha det bra. Gräv upp och gör om, men ogräset kommer alltid tillbaka.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mönsterbetong:love: Ska bara beta av första a4:at på priolistan, sen blir det ogräsfria gångar!

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Det kommer alltid att sluta med att du får spruta en gång i veckan om du vill ha det bra. Gräv upp och gör om, men ogräset kommer alltid tillbaka.
Jo, det blir att spruta varje vecka. Men om man tar en sväng varje vecka och sprutar en liten dutt på det lilla som kommit upp så går det åt minimalt med ogräsmedel och plattläggning mm håller sig ogräsfritt.
Men det kräver att man gör det varje vecka eller ännu hellre var 4-5 dag.

P
lilytwig lilytwig skrev:
Jo, det blir att spruta varje vecka. Men om man tar en sväng varje vecka och sprutar en liten dutt på det lilla som kommit upp så går det åt minimalt med ogräsmedel och plattläggning mm håller sig ogräsfritt.
Men det kräver att man gör det varje vecka eller ännu hellre var 4-5 dag.
Det är vad jag har skrivit i tre inlägg här nu :)

• Haha
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.