useless
useless: Jag skulle inte ha laborerat med omvänd ventilation. Det behövs ingen stor ändring av förutsättningarna för att det ska gå från en torr grund till en problemgrund.
3 svar · 1,8k läst
A
A.G: Finns lite intressant här. https://www.husgrunder.com/ny-husgrund/ungefarligt-kvadratmeterpris-nar-man-ska-gjuta-en-platta-pa-mark/
1 svar · 979 läst
N
NoOne2k: [citat] 1. Det är ett dike av 16-32 som är toppat med ca 30cm matjord och gräsmatta. 2. I vårt fall leder vi ut vattnet till ett öppet dike. Det rinner vatten från röret hela året förutom juni-början av september. 3. Föregående ägare som har gjort det hela så jag kan inte svara på hur det var tidigare. Dränering en gjordes i samband med att vårt och grannens hus byggdes för 15
4 svar · 3,4k läst
Raka
Raka: Har upptäckt en fuktig fläck på grunden inne i garaget under huset. Vad kan det vara? Ett rör som gått läck? Upplever att det torkar upp under natten och blir fuktigt igen när vi använder vatten, som dusch osv.
0 svar · 759 läst
·
schnyggve
schnyggve: Ringde kommunen och efter att ha blivit runtkopplad några gånger så fick jag till svar att de skulle skicka en lärling imorrn och fixa saken. Bra service
7 svar · 5,4k läst
·
Zixten
Zixten: Inte funderat på dynamit!?? [MEDIA=youtube]mvMemIEzlRo[/MEDIA]
11 svar · 7,4k läst
·
GoC
GoC: Ka men spola inte bort allt finmaterial. Då får du hålla på i det oändliga. Lägg i fuktigt grus och komprimera
26 svar · 8,5k läst
·
P
Philip_Ängelholm: [citat] Ok, tack för din hjälp
8 svar · 4,3k läst
·
tttomten
tttomten: Istället för trädgårdsplattor så rekommenderar jag eps-cellplast. Minskar frostdjupet radikalt. I övrigt som redan beskrivet, duk, drän, eps, plint, drän runt plint.
4 svar · 3,5k läst
D
Derbyboy: [bild] [bild] [bild] Innanför duken har jag makadam 8/16, alltså närmast rör och brunn. Utanför duken har jag mycket sandrik jord. Brunnen står på berg och rören är dragna på berg.
5 svar · 2,0k läst
·
BiFuel
BiFuel: [citat] Kommer tyvärr inte att kunna blanda i förväg eftersom jag måste skotta ner makadamen i gropen för att lastbilen ska kunna komma intill och tippa stenmjölet i där. Men jag tror det löser sig. 5-10 cm makadam med 10-20 cm stenmjölet på, padda ordentligt. Ska ju inte bli nån körbar yta.
13 svar · 13,5k läst
P
pade68: Oisolerat uthus byggt i början av 1900-talet. I en del av uthuset vill jag gjuta platta (10 cm) för att få till ett enkelt garage (för cyklar och mopeder), samtidigt som jag håller nere kostnaden. Hur ska jag göra för att undvika fuktproblem på dom gamla syllarna/stockarna? Utrymmet kommer inte att värmas upp. Det finns ingen dränering kring huset, men marken verkar i sig ganska
0 svar · 3,8k läst
·
G
grozny: Hej! På vårt sommarställe har vi planat ut för bastu o vildmarksbad, grävmaskinisten har skapat en relativt plan yta. Marken är jord,sand. Ytan är 9*6meter. Prickat på bild tänkt dränering. Nu kliar jag mig i huvudet. För vill förbereda och göra grunden klar denna säsong o bygga nästa sommar. Dräneringslang. Har bristande kunskaper i ordningen och ser olika direktiv på olika
0 svar · 2,7k läst
·
PNO
PNO: Vattuminskningen är ett känt fenomen sedan minst 1600-talet. Det var i alla fall då fenomenet började dokumenteras. Orsaken var ju ganska självklar - det var ju så att vattnet inte riktigt hade hunnit rinna undan ännu sedan syndafloden. Huruvida den teorin stämde eller inte brydde sig inte skärgårdsborna om. De gladde sig åt mer mark att bruka och förbannade att man fick plocka ner
6 svar · 2,1k läst
P
Prodigys: Asfaltera ända in så är det bara att gå en gång med kvast, räffsa eller lövblås när det blivit för mycket.
1 svar · 816 läst
·
S
Segge: Jo dom rören har jag koll på, kommer upp i matkällaren, och en bit upp sitter vattenmätaren.
4 svar · 1,1k läst
·
A
Akbarian: Västerbotten. Ahh ok! Kände inte till den sidan, ska kika. Tack!
14 svar · 4,8k läst
·
M
mahgnuz: Sådär. Då var det dags att komma igång med detta arbete. Källaren ska bli sällskaps/filmrum. Det finns oändligt med synpunkter på ämnet renovera källare. Här är min renovering och mina funderingar. 1. vägg invändigt under mark. Golvet är flytspacklat och jag limmar plåtskena mot golvet med 45 mm avstånd för luftspalt mot vägg. Väggen visar inga tecken på fuktgenomträngning.
0 svar · 1,1k läst
·
S
Segge: Håller på att städa ur torpstgrunden. Gör jag rätt som plockar upp storstenarna och rensar från organiskt material som spån och träbitar och sedan lägger tillbaka planken för blindbotten? Stenarna hade väl kunnat ligga kvar, dom har väl blivit där från någon tidigare grundmur av sten. Men tar bort dom så är det lättare att inspektera från gluggarna samt det går att hasa sig
0 svar · 645 läst
·
X
Xole: [citat] Tack! Jag provskrubbade med diskmedel nyss och det gick bort väldigt lätt men ska köpa hem lite klorin.
12 svar · 8,3k läst
·
P
Anonymiserad 144342: Precis. Min kollega som jobbar med detta säger att marken kan lyfta sig om man inte isolerar. Men tomten är ju vattensjuk. så att det ligger vatten i diket borde ju inte göra ngt. och om man har ett bra fall i rören så ska det ju inte bli liggande vatten där. Jag tror som du
4 svar · 3,8k läst
G
Grävkalle: Står man bara hyfsat rakt så ska man bära sig väldigt dumt åt för att lyckas välta med en minigrävare. Det beror helt och hållet på vad du menar med traktor och lastare, är det en gammal Ferguson med ryck och slitlastare kommer det att bli mycket handarbete. Men är det en ordentlig traktor och en granne som är van att köra borde det inte vara några problem. Nackdelen med
6 svar · 2,9k läst
Martin3000
Martin3000: Tänker att det beror på hur skrovligt det är, men den är ju meningen att det ska limmas mot puts. Det finns flytande membran som man penslar på också, det använde jag när jag dränerade. Det ska vara lättare att få tätt om det är ojämnt underlag, men jag har en känsla av att det fyller sprickor/glipor sämre. Att tänka på är att inget av det vi pratar om är gjort för att vara
3 svar · 1,2k läst
tttomten
tttomten: Förlåt min otydlighet, ja drän är slang för dränering. Den bör ligga mot och under kantelementet. Jacopor eller annan tillverkare, vad jag syftade på var kantelement med cellplast och ytterkant av cement pågjutet.
6 svar · 3,8k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Man kan såga i berg också om det är en liten bit man vill åt
2 svar · 1,3k läst
·
fgo
fgo: Jag måste ha glömt glasögonen när jag läste det där. Nej röret kommer ligga jäms med källarväggen. Tack för hjälpen!
4 svar · 4,3k läst
·
D
dank: Visst ja. Om du bestämmer dig för att täta grunden, se till att dra om utblåset från frånluftsvärmepumpen som första steg. Annars skapar du ett övertryck i grunden som skjuter upp unken källarluft i boendemiljön.
38 svar · 6,3k läst
·
E
elmont: Vitet brukar vara någon % av avtalets totalsumma per veckas försening. Dock gäller att mot privatpersoner ska entreprenören betala hela den kostnad som kunden får pga förseningen. Som tex kostnad för boende som kommer av att man inte kunnat flytta in. Kostnaderna som uppstått ska naturligtvis kunna stärkas.
2 svar · 2,1k läst
N
Nyhamn1: Har kollar på EPS Betong då den torkar och härdar snabbt samt att jag lägger detta 1 cm från befintlig golvnivå. Därefter lägger jag avjämningsmassa. Problemet som uppstår är att jag bara har 3 cm ovan rör på grundaste stället. Tror ni det håller med 2 cm och 1 cm spackel ovanpå ett rör?
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.