Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut på min lilla uteplats. Jag tycker att det ser ganska så slarvigt och fult ut. Varje år lyfter jag alla plattor med en kofot och drar upp allt ogräs med rötterna var på jag lägger tillbaks alla plattor igen.
Jag känner mig ganska dum varje gång jag gör detta. Men det gör så att det tillfälligt blir en aning mindre fult. Varje vår är dock ogräset tillbaka.
Sjöstensplattor är dyra så jag skulle vilja återanvända dem om jag skulle anlita någon för att åtgärda detta problem.
Om man bortser för priset för plattorna, och ta det mellan tummen och pekfingret. Vad är kostnaden för material och arbete per kvadrat meter för ett sådant arbete? Det rör sig om cirka 30 kvadrat meter.
Och tror ni att det år 2019 ens är lönt att fråga någon hantverkare om ett arbeta där de ska återanvända mina egna plattor?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Låter som ett onödigt arbete. Plattorna ska ligga där dom lagts, börjar man lyfta upp dom kan det bli svårt att få dom till att ligga jämnt och stabilt.
Det finns ju flera typer av rensverktyg för ogräs mellan plattor. I värsta fall kan kemisk bekämpning användas.
Det finns ju flera typer av rensverktyg för ogräs mellan plattor. I värsta fall kan kemisk bekämpning användas.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vad jag menar är att jag kanske ska anlita någon för att lägga om dess plattor på ett fackmannamässigt sätt med markduk, sättsand och allt som hör där till.
Jag har provat med vanlig gasolbrännare, det gick obra, det blev för varmt, stenarna i kanterna hoppade åt he..vete.Blueline skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är klart att ogräset delvis kommer uppifrån. Men ni menar alltså att det är helt omöjligt att slippa ogräs mellan skarvarna hur man än gör när lägger sjöstensplattor. Jag har svårt att ta till mig detta....
Men i så fall får jag lov att tänka om helt angående min uteplats.
Men i så fall får jag lov att tänka om helt angående min uteplats.
https://www.bauhaus.se/hardfog-natu...n_D-mDHCq4AxlUIi_p-OJN3YIkuIqI8waAg7zEALw_wcB
Kanske ?
Med vänlig hälsning, fremax
Kanske ?
Med vänlig hälsning, fremax
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har gjutit 10 cm betong och lagt plattor på men likväl växer det mellan, inte mycket men får rensa lite varje år.
Med gasol ska man bara sveda växtligheten och då har jag svårt att tro man bränner plattorna.
Protte
Med gasol ska man bara sveda växtligheten och då har jag svårt att tro man bränner plattorna.
Protte
Värmer du så mycket så att betongen exploderar så värmer du för mycket.V vedklyv skrev:
Det räcker att värma ogräset så att det mörknar lite i färgen, då förstör man strukturen i bladen och det vissnar.
Det var inte betongen som sprack, utan själva stenarna. Det här var på framsidan på kåken, på baksidan har jag vanliga släta betongplattor med en ogräsodling mellan. Förra året använde jag ogräsättika. ogräset vissnade efter ett par dagar, men 3 veckor senare var det tillbaka. I år har jag funderat på att använda vinkelslipen med en kasserad hårdmetallklinga och köra mellan, få se hur det går.B blue.b skrev:
Hårdfog...
Jag la hårdfog mellan mina skifferplattor för 7 år sen.
Fungerar utmärkt, inget ogräsfår fäste samtidigt släpper fogen igenom vatten.
På våren kör man bara av det hela med högtryckstvätten och det blir som nytt.
Kostar lite, men man ångrar sig aldrig.
Jag la hårdfog mellan mina skifferplattor för 7 år sen.
Fungerar utmärkt, inget ogräsfår fäste samtidigt släpper fogen igenom vatten.
På våren kör man bara av det hela med högtryckstvätten och det blir som nytt.
Kostar lite, men man ångrar sig aldrig.