Martin3000
Martin3000: Hos oss var de separerade från när huset byggdes -67. När jag dränerade om ändrade jag inte mer än att jag satte in en pump i dräneringsbrunnen (utloppet gick till avloppsstammen och dräneringen la jag under utgående avlopp) som pumpar över vattnet till dagvattenbrunnen för vidare färd till dagvattensystemet. Ledningen mellan brunnarna satte jag ganska högt (la ett 50-rör mellan som
6 svar · 3,4k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Hm. Du fick bygga den där själv va och fick betala duktigt. Jag beställde den här istället efter att ha ratat biltemas (de kan ha bra grejor). Den är utan hål (man får klippa själv), den är billigare och något större, dessutom slipper man montera den själv. Kan du lämna tillbaka biltemas? Annars är väl gjort gjort och jag tror inte den är så kass, jag tror en markduk av bättre
7 svar · 4,3k läst
·
B
Babar: I mitt hus från -31 så har halva källaren gjutet golv, halva är grusad med ståhöjd. Här förvarar vi cyklar/trädgårdsredskap etc. Tänkte fylla på med mer grus men slog mig att jag har ett gäng betongplattor som tidigare varit på en uteplats jag skulle kunna lägga. Frågan är om detta kan vara en nackdel på något sätt vad det gäller fukt etc? Källaren är synligt torr men visst
0 svar · 2,5k läst
P
ParJorgen: I vilket fall kommer vi ha ett ”hårt” golv och detta är vårt fritidshus så för den delen ser jag inget problem. Jag trodde inte att betonggolv skulle vara jättekänsligt för fläckar men tänker man efter så är det rätt självklar. Ingen som har erfarenhet av att slipa själv?
3 svar · 3,5k läst
X
xLnT: Annars kollar du det genom att blottlägga röret och följa det.
6 svar · 1,3k läst
S
strom_robert: Ja det har jag väl, men gillar mer att ha lasten fördelad på större yta.. Sen tycker utseendet på en plintgrund blir sådär, även om man klär in den lite..
2 svar · 2,1k läst
·
J
jonasz: [citat] Räkna ut volymen på gropen och gångra den med två för att få antal ton material som går åt(0/150 väger ca 1,8-2 ton per m3) så tar du lite extra för att kompensera för komprimeringen om det skall paddas så är det nog bra. 0/150 kostar ca 100-120:-/ton ink moms sedan får du lägga på transportkostnad på ca 1000:-/h ink moms. En lagom grävmaskin mellan 5-14 ton skyfflar ut
11 svar · 2,3k läst
·
B
basseman: Använd isodränkross eller grov lös leca om du vill gå till den isolerande effekten
4 svar · 1,5k läst
·
D
danpih: Varför? Är det fukt i taket?
11 svar · 2,0k läst
·
Björkebo Frösön
Björkebo Frösön: Sunt förnuft och saklig info kommer man långt med :)
6 svar · 3,8k läst
·
Lofjärden
Lofjärden: [citat]
6 svar · 1,0k läst
·
S
Stefan1972: förvisso men ändå lite i sammanhanget.
3 svar · 895 läst
A
Alexn72: Det blir lättare att hålla rent om du väljer lite större plattor intill huset istället tex 40x40cm. Men det är en smaksak. Tänk på att roboten kan ha problem att köra på singel när den ska svänga.
2 svar · 3,7k läst
·
D
Davbos: Hur är det med sand då? Funkar det som utfyllnad under en gräsmatta?
3 svar · 10,1k läst
R
Rowah: Hmm iPhone-fan. Det ska vara stålkilar inte stålkulor.
3 svar · 2,5k läst
P
Peter_K: Fyllde upp alla hålen med vatten och lät det stå ett par timmar och nu är jag nere på mellan 50-70 cm. Låter de stå fyllda över natten och sen ska jag nog komma ner till mina 70 cm.
3 svar · 6,6k läst
·
holetaker
holetaker: Vi tog in en grävkille för att kolla på att gräva till en källartrapp, så jag i fortsättningen kan såga hål i källarväggen och sätta in en dörr. Han pratade om L-stöd som stödmur och jag vet att det är rätt dyrt med L-stöd. Är det nån av er som har en susning om vad en murad stödmur kan kosta per meter...ungefär? Jag tänker mig att jag gjuter en klack som muren står på
0 svar · 2,7k läst
C
corre: EPS förstår jag inte varför. Det är använder man vid problem med låg bygghöjd eller renovering. Det ska då användas som lager innan flytspackel på 25-50mm med GV-slang. Jag kommer troligen köra vanlig S80, alt grå S80, men eftersom min bygghöjd tillåter 200mm S80 så är jag inte orolig för värmeläckage. 300mm S80 är väl normen för en modern platta på mark, så en renovering
3 svar · 2,2k läst
·
P
Puffp: Kan nu meddela att problemet är löst. Det var bakfall på dräneringen i hörnet där det gick in vatten. Har nu kopplat ihop det med en brunn som pumpar vattnet. Det pumpade ut 25 kubik där februari-april. Nu är det igengjutet och har varit snustorrt överallt hela våren. Så det blev en bra lösning tillslut!
6 svar · 5,4k läst
·
Lofjärden
Lofjärden: [citat] Tack Arne för ditt snabba svar i morse förhoppningsvis så blir det bra även om det inte blev så jämt ..det visar väl sig framöver om det håller
5 svar · 1,6k läst
·
J
Johan222: Hej jag undrar hur man brukar ansluta dränering till dräneringsbrunn. Alltså, jag har grävt ner en 2m djup drän.brunn, och 3m därifrån har jag ett schakt där jag ska lägga svarta dränrör i en fyrkant. Det är alltså hur man ansluter dränrören till släta rör jag undrar hur man gör . Det går ju att sätta i ett slätt rör direkt i dränrörmuffen men det känns lite b och det
0 svar · 713 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Man får ha i åtanke att radonsaneringsbranchen delvis styrs av att det finns bidrag. Jag fick också förslag på en rätt avancerad lösning ( men med rören som jag lagt dom) som blev väldigt dyr även efter bidrag. När jag synade korten hos företaget så sa dom att ”ja så kan man ju också göra” med hänvisning till min klena fläkt).... men det blir ju inga skattepengar
16 svar · 3,2k läst
·
S
satchmo: Hej! Vi har ägnat helgen åt att ta bort en ask som växt upp vid hörnet av min flickväns gamla hus. Huset står på torpargrund och trädets rötter har gått in här och var emellan stenarna i grunden. Muren av natursten på framsidan av huset har också vad vi förmodar, oberoende av trädet, fallit framåt och "buktat ut" i fronten, vilket inte ska påverka grunden i sig, muren är byggd
0 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: You can always ask mäklaren and he/she will ask the owner.
3 svar · 2,3k läst
Subir
Subir: [citat] Får man fråga vilken firma? Vet att det var några år sedan nu men jag funderar på samma sak.
10 svar · 41,5k läst
·
N
nyhusagare: Har börjat skissa på ett trädäck som står på plattor, men är osäker på vilket markarbete man bör göra. Närmst huset och en meter ut ligger dränerande makadam (ganska lite fraktion), efter det är det lerjord. Bör jag lägga bärlager överallt? Ska jag i så fall först ha makadam i botten där jag grävt ur lerjord? Eller räcker det med makadam överallt? Känns spontant som att
0 svar · 3,4k läst
C
Chang-Yoon: Kan din entreprenör köpa/producera vanlig asfalt kan denne även på tag på alla andra sorter av de vanligt förekommande på marknaden. Jag tror entreprenören tog en chansning på att du skulle ta hans nya förslag oavsett bortföklaring. Har du blivit offererad en produkt som du sedan accepterat så är det ett avtalsbrott att inte leverera enligt avtal, vilket är skäl för att bryta
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.