Grund & Markarbeten
Tommynorskens: [citat] Jag tycker att Benders Lithomex Mediumhård fog är kanon till de flesta plattor. Lite dryg till sten som har väldigt tajta fogar. Den sopas ner i fogarna som vanlig fogsand och vattnas sedan för att hårdna. Nu är den inte som "betong" utan den är rörlig och genomsläpplig av vatten. Fördelen är inga kryp kan bygga i den och det växer inget igenom!
Matti_75: Det finns medel som du bara sprayar eller rollar på och du behöver inte göra något annat än att dammsuga före.
Krille-72: [citat] Självklart är det så. Vissa hus har dessutom berg rakt under huset. Enskedefältet i Sthlm är mer eller mindre byggt på gammal sjöbotten. Pga. Små tomter och små hus så ser man inte många orginalhus längre. Nästan alla är tillbyggda. Mer eller mindre alla hus har dessutom inrett sina källare med väldigt goda resultat. Men här krävs det allt som oftast omdräneringar för
Singenjören89: Återkopplar min egen tråd om det är intressant för någon annan. Sticksondering är ett bra alternativ för att göra enklare översyn på egen hand. Man trycker/slår/skruvar ner stänger i marken och gängar på nya allt eftersom. Man vet såklart inte vad det är man stöter på men kan ge en del bra svar!
NoOne2k: I normala fall när man bygger en platta på mark jämnar man av makadamen med stenflis 2-5mm för att få det snyggt i våg. Det ska inte vara så tjockt, max 5cm för att få allt i våg.
Janne JOF: [citat] Tack för svaret. Det blir mer än några dagar. Jag gör jobbet på fritiden och det ska ju in golvvärme mm. Blir 2-3 veckor med regnsamlande i poole.. ursäkta grunden. Ja, det borde ju pressas ihop något men räcker det är frågan... Men torkar det verkligen ur uppåt? Är inte cellplast i sig kapillärbrytande, i alla fall delvis?
Pulsen74: Hej Bygger ett orangeri. ca 21kvm Har lagt in ca 12-15cm Makadam, på en markduk. Det som ska in är Cellplast (blå skivor 50mm), Stenmjöl,ca 1m3, och osäker vad det är för material, lite grövre än stenmjöl och är ca 1,6m3 av. (i bild närmast) I vilken ordning ska detta läggas.. Och hur exakt ska man utföra arbetet? Tänkte 1)Padda Makadam 2)Markduk 3) Osäker Cellplast/ eller det
Helena T.: Hur gick det sedan - nu när jag läser detta så har redan två år gått från att du skrev din fråga. Hur gjorde du? Jag har liknande problem med min stuga och har på Youtube att det går att byta ut syllen bit för bit. Grundmuren är väl lite svårare att byta ut. Mvh Helena
fulingbusen: Planerar inköp av delar till kall och varmvatten till en utbyggnad men blev lite fundersam på hur man drar rören. Om jag har förstått det rätt så ska man inte dra upp rören genom golvet i våtrum men hur gör man då när man bygger källare? Drar man upp rören där innerväggar ska muras och så murar man in RiR? Vad behöver man köpa in till rörmokaren förutom rör och
cazz: Tidigare ägaren verkar inte har lagt speciellt mycket tid på gången på baksidan utan mest huset (ska vara tacksam för det) så jag tänkte försöka mig på det projektet. Ska förklarar lite bakgrund först så man hänger med vad jag menar :) Gången är vanliga betongplattor som ligger två och två. Till vänster om gången så finns det en liten jord/gräsmatta/ogräs som tidigare har
TheGame: Precis likadant som vid vårat fritidshus. I grunden luktar det typiskt "sommarstuga" ibland speciellt nu på sommaren men har inte märkt några skador. Det är iofs ganska "nyfixat" efter en vattenskada men jag gjorde som inte om nått utan till ska som det var mest.
Leafy: Har du andra ventiler runt huset ner i grunden? Borde bara vara positivt ur synpunkt för möss och andra djur att bygga igen det hålet och sätta in en vanlig ventil istället med nät bakom.
Fixarfia: Även postat i annat forum men provar även här. I en gammal Skånegård som är i mycket stort behov av renovering finns idag ett betonggolv (gissningsvis från 60-talet då en större renoveringen gjordes) och på detta ligger plastmattor. Allt detta ska väck. Golvet kommer att bilas upp och planen är att göra en platta på mark med vattenburen värme i golvet. Jag vet att det finns olika
Japp03: Kul med stugbygge (y) Låter möjligen som få plintar, vad har du för avstånd mellan plintarna? Dimension på bärlina? Grov bärlina få plintar, mindre grov fler plintar. Jag bygger ett mindre hus, 4x7,5m och har 16st 200mm plintar varav 5st sitter direkt på berg. Borrade och limmade i armeringsjärn i berget, sen gjöt direkt på. Dubbla 195 som bärlinor. Viktigt är att lasten från
Tommy_78: Fick tag på en konsult som verkade ha stenkoll på dränering och olika situationer. I det här fallet var han tydlig med att leran kan komma att torka ut om dräneringen sänks för mycket. Det djupaste jag skulle placera dräneringshålen var ca. 5 cm under sulan. Dvs. i princip kommer överkanten på röret att ligga i nivå med sulans underkant. På det sättet kommer inte leran att torka ut
Lars-Erik: En intressant tanke! Jag får lära mej att TIG:a för att få det tätt emot huset bara. Tack för tipset.
alexander___: Hej! Jag ska lägga marksten i växthuset och jag klurar nu på hur jag bäst gör de sista momenten innan jag ska lägga stenen. Såhär hade jag tänkt mig: - Markduk (redan på plats) - 10-15 cm makadam 8-16, med någon cm med stenflis 2-6 överst för att få det jämt (redan på plats) - 10 cm cellplast - 3 cm stenflis 2-6 Frågor: 1) Jag har ingen brunn i växthuset, dock en markränna vid
tombe691: [citat] Allting började egentligen med att jag vill gjuta golv i den bi-yta där gamla oljetanken tidigare stått. Den ligger i anslutning till huset men utanför själva huskroppen. Efter att ha grävt ur lite för att höja takhöjden insåg jag snabbt att när det regnar kommer det upp vatten den vägen. Då det inte finns någon dörr som skiljer av till detta område så känns doften upp i
TypRätt: Lite googlande gör väl gälla att det kanske blir lite väl lite även med 15cm. "Plintgrunden tär mest på den invändiga höjden eftersom du behöver minst 20 cm under huset för att undvika fukt på bjälklaget (som ofta är av trä). Tänk på att absolut inte bygga för en plintgrund av estetiska skäl. Då får du mycket högre risk för fuktproblem."
Graphite: Hej, Vid renovering av tvättrum från 1978 så bilades golvbrunnen upp ur betongplattan, för att bytas mor en ny samt flyttas 40cm. Vid bilandet så bröts plastkiktet som låg under betongen och cellplasten togs bort. Vad är bästa sätt att återställa detta på? Jag skulle vilja reparera tätskiktet, lägga någon plast samt skapa likvärdig isolering som tidigare 8cm cellplast. Vad tycker
TypRätt: Kanske en vanlig dräneringsränna skulle kunna vara något? https://www.k-rauta.se/produkt/markränna-gop-a15-1000x135x98mm/3309032433709 [bild]
Prodigys: Går utmärkt att sätta o flis men tänk på att det inte sjunker lika mycket när man paddat som när man använda material med nollfraktion så ha inte för stor paddmån.
Jonatan79: Skulle aldrig gett mig på det projektet. Låt frugans familj hyra något närheten när dom kommer på besök, typ vandrarhem eller liknande. Om ni funderar på det, kolla först med kommunen om det behövs bygglov eller bygganmälan då ni ändrar användning av källare till bostad.
nongfin: Hej. Under vår stuga där rören går upp i golvet har man när huset byggdes (inte av mej) byggt en isoleringslåda med cellplast. I vintras bodde koltrastar under stugan och hackade hål där, medförde att vattenledningen frös. Först tänkte jag gräva och bygga om hela surven men har kommit i andra funderingar. Tänker spruta in FOGSKUM BOSTIK PU-FOAM sprej som jag köpt på Bauhaus,
fribygg: [citat] Är ingen expert men det du visar bör duga fint till ett förråd
Hambergaren: Vi har rivit ut vårat kök och bytt ut bjälklaget och sedan lagt nytt furugolv. Vi får nya köket i augusti. det vi funderar över är avloppet i köket. Vi ska använda de gamla rören och ha nya diskhon på samma plats. När vi tog ut köket så va det bara ett rör som gick ner o satt i röret i grunden. Det vi funderar på nu är om vi behöver sätta någon ny packning eller liknande bär
huggan: Ja det ser jag, samt även på marken vilket är det viktiga då man behöver höja temperaturen under bjälklaget för att undvika problemen. Olika tillverkare har olika lösningar men att isolera dubbelt på två ställen är inte effektivt enligt min mening, dock krävs en del isolering i bjälklaget oavsett pga. ljud.