Jag behöver tips på hur jag på ett ekonomiskt och enkelt sätt sonderar efter bergsdjup på vår tomt. Har skrivit om våra funderingar kring grundläggningsmetod här och djupet kommer vara aktuellt oavsett metodval.

För ett halvår sedan grävde vi ett par hål med en mindre grävmaskin. Det tog tid, var bökigt och i hälften av fallen nådde vi inte utan var vi tvungna att trycka ner armeringsjärn oavsett. Ett par områden jag vill undersöka går inte heller att komma åt med en bandvagn utan skulle vara betjänt av något handhållet eller i alla fall mer lättflyttat. Nu har vi ändrat husets placering något efter avslag på bygglovet och jag vill göra nya hål för att kunna räkna på massorna. Senast var det ca 80-300 cm lera ner till berg.

En metod skulle kunna vara jord- eller bergsborr om det kan gå så djupt. En kollega hade tydligen använt en Cobra för att borra 8 m ner genom lera för 30 år sedan med samma syfte.

Har ni erfarenheter eller tips?

Geoteknisk undersökning?

Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Geoteknisk undersökning?
För dyrt tycker jag! Frågade en bekant som är geotekniker men bara business to business och han tyckte det kostar mer än det smakar om jag bara ska kolla djup.

Återkopplar min egen tråd om det är intressant för någon annan. Sticksondering är ett bra alternativ för att göra enklare översyn på egen hand. Man trycker/slår/skruvar ner stänger i marken och gängar på nya allt eftersom. Man vet såklart inte vad det är man stöter på men kan ge en del bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.