Även postat i annat forum men provar även här.
I en gammal Skånegård som är i mycket stort behov av renovering finns idag ett betonggolv (gissningsvis från 60-talet då en större renoveringen gjordes) och på detta ligger plastmattor. Allt detta ska väck. Golvet kommer att bilas upp och planen är att göra en platta på mark med vattenburen värme i golvet. Jag vet att det finns olika åsikter om platta på mark och att det finns saker att tänka på.
Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av att ha gjort detta i gammalt hus och vad man bör tänka på?
En ytterligare fråga i sammanhanget. I direkt anslutning till bostadsdelen ligger logen i samma länga. En vägg och dörr skiljer dem åt. Tanken är att införliva logen som del av bostaden (bygglov krävs förstås). Finns någon/några nackdelar om man inte gjuter golvet i hela längan (bostad + loge) i ett svep? Det går inte att bo i bostadsdelen nu, så önskvärt vore att fokusera på bostaden initialt för att sedan gå vidare med logen, eller blir det knas när man sedan ska fortsätta med värmen och gjutning av golv i logen? Det kommer fortsatt att vara en vägg mellan bostad och loge med en dörröppning mellan, men logen kommer framöver vara en del av bostaden.
Tar tacksamt emot alla kloka råd.