1 621 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Plast i platta
Enligt K-ritning så ska det vara ett lager åldersbeständig plast mellan lager 1 och 2 i cellplasten när jag ska bygga en platta. Detta ska vara för radonskydd. Den ska också dras upp mot kantblocken.
Men blir inte detta en pool under byggtiden? Vatten som är kvar på plasten under cellplast lager 2 och 3 lär väl stanna där och fukta plattan bra länge framöver. Känns som en risk att göra på detta sätt.
Det är inte direkt radonfara i marken om man kollar generellt i området så detta är en extra säkerhetsåtgärd "för säkerhets skull" liksom.
Jag är inte säker på att det är värt att riskera vattensjuk platta för att det eventuellt kan vara någon radon i marken.
Vad är era erfarenheter av detta?
Jag får ju inte tag i den som gjort ritningarna nu under semestern.
Men blir inte detta en pool under byggtiden? Vatten som är kvar på plasten under cellplast lager 2 och 3 lär väl stanna där och fukta plattan bra länge framöver. Känns som en risk att göra på detta sätt.
Det är inte direkt radonfara i marken om man kollar generellt i området så detta är en extra säkerhetsåtgärd "för säkerhets skull" liksom.
Jag är inte säker på att det är värt att riskera vattensjuk platta för att det eventuellt kan vara någon radon i marken.
Vad är era erfarenheter av detta?
Jag får ju inte tag i den som gjort ritningarna nu under semestern.
Det är ett vanligt sätt att skydda mot markradon.
Ja det kan bli problem vid mycket regn innan gjutning. Men det räcker ju att lägga cellplast några dagar innan.
Torkar ur gör det uppåt. Fritt vatten pressas bort vid gjutningen. Det som blir kvar är försumbart jmf med det som är i betongen.
Ja det kan bli problem vid mycket regn innan gjutning. Men det räcker ju att lägga cellplast några dagar innan.
Torkar ur gör det uppåt. Fritt vatten pressas bort vid gjutningen. Det som blir kvar är försumbart jmf med det som är i betongen.
Tack för svaret.larsbj skrev:
Det blir mer än några dagar. Jag gör jobbet på fritiden och det ska ju in golvvärme mm. Blir 2-3 veckor med regnsamlande i poole.. ursäkta grunden.
Ja, det borde ju pressas ihop något men räcker det är frågan...
Men torkar det verkligen ur uppåt? Är inte cellplast i sig kapillärbrytande, i alla fall delvis?
Klicka här för att svara