Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det från 50-talet så är det nog dags. Att gå in och mäta fukt med en indikationsmätare i en källare säger en del men inte mycket. När regnade det senast? Hur mycket? Vad har du för ytskikt i källaren? Golv, väggar.

Hur ser omgivande markförhållanden ut? Vad finns för planer för källaren?
Stammar i golv? Fukt i golvet mitt i huset?

Det finns inga givna svar på din fråga förutom att dräneringen är gammal. Har du inträngande fukt underifrån så kommer du högst troligt ha kvar det problemet efter en dränering.
Allting började egentligen med att jag vill gjuta golv i den bi-yta där gamla oljetanken tidigare stått. Den ligger i anslutning till huset men utanför själva huskroppen. Efter att ha grävt ur lite för att höja takhöjden insåg jag snabbt att när det regnar kommer det upp vatten den vägen. Då det inte finns någon dörr som skiljer av till detta område så känns doften upp i huset. För att kunna gjuta måste därför vattnet ledas bort. Vattnet i sin tur kommer med största sannolikhet från den svagt sluttande framsidan där allt regnvatten vid nederbörd rinner mot huset. Då i princip samtliga betong/cement/tegelrör från stuprören gett upp så fyller regnvatten också på. Färgen på väggarna i källaren släpper mot golvet vid golvlisterna så det finns flera varningssignaler. En rejäl avfuktare kan säkert hålla undan en del men 10% mindre fukt skulle säkert göra stor skillnad och ge många positiva effekter. Att den relativt drygt 10 år gamla altanen får plockas bort är en kalkylerad förlust men samtidigt en möjlighet att bygga en bättre som kanske t.o.m kan bli vinterbonad och få väggar och tak om vi får bygglov. Men det verkar inte vara någon som protesterar rakt ut så då kan jag ändå känna mig trygg i beslutet att gå vidare! Stort tack för hjälpen alla som bidragit!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.