Grund & Markarbeten
Haz6909: [citat] Nej det är i närheten av Kristinehamn i Värmland så inte långt norrut, därav att jag misstänker att det kanske inte är tjäle utan en sten som rör sig uppåt, men jag har samma fenomen på 2 plintar , funderar på att försöka att antingen ta bort dem och ersatta med balk på något vis eller gräva upp dem och spränga i stenen med snigeldynamit.
Plutus: [citat] I kanterna hade jag tänkt kantsten som inramning av rabatter på båda sidor, men avrinningen får man nog säkra upp lite
Scootersvempa: Är det försäkrat? Isf, kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger...
robertua: [citat] Det blev att skruva gjutform av reglar 45x220 som senare återanvändes. Använde en rotationslaser för att få det i våg. Det blev väldigt stabil och rak form som inte flyttade sig 1mm när de hällde i betongen. Jag tänkte först knacka på formen med gummihammare för att jämna ut betongen i formen. Men det var inte alls effektivt som en vibrastav. Om du ska använda vibrastav så
N.Rowe: Tack för alla svar, har kontaktat kommunen men min handläggare var på semester och ingen annan har velat svara på frågan, men idag var hen tillbaks, 20 cm höjning var okej i alla fall :) då blir gräsmattan större utan att behöva spränga bort nedåtsluttande berget ! // Nicholas
pfalck: Hur ska tjärpappen stanna kvar? Vi pratar om den Vertikala ytan/ gränsen mellan Sten och trä. Det kommer ju inte att bli 100 % ytkontakt. Ytorna kommer säkerligen också att röra sig mellan varandra under temperaturväxlingar och vid användning av trädäck då pappen riskerar att gå sönder!? Tanken med distansskruvar är att skapa ett mellanrum så att fukten inte kan vandra över.
Erik Salhammar: [citat] Du har bakfall i gräsmattan mot huset. Har satt sig efter nån dränering. Lägg plattor vid huslivet och fyll på med jord så det lutar utåt.
tanaris: Det är inte så minimalt, jag har ett berg med dyngsur sand som behöver lyftas ut eller åtminstone jämnas till, men det är väl bara att ta tag i det... :)
Thomas_C: [citat] Tack, det låter bra. Dräneringen har jag provat, det rinner fort bort. Ligger normalt husgrunden en bit upp i jämförelse med underkanten på lättbetongplattorna eller ligger den i nivå?
leftrustle: Fått lite oro i magen om jag tänkt rätt, trots vissa kunskaper i ämnet som dock börjar bli gamla. Grävare kommer i veckan för att gräva för gunden för ett växthus, Willab Garden Elegant på mur, och jag har ritat upp grunden enligt bild. Visst måste det funka med tanke på att marken på tomten är 20 meter ren väldränerad sand? Vill inte gräva för djupt, och extra isoleringen
P-plats: [citat] Gräv på sidorna av den tänkta placeringen så hittar du du förhoppningsvis snart fibern och du kan skruva ner markskruven utan problem.
David-O: [citat] Jo kommer lägga en kantsten mot häck/grämatta. Just att få plant nog för plattor är något jag bävar för då det kan bli handgrävning :rolleyes:
Steve76: Hej Vi har fått fukt skador på en insidan av en ute vägg i källaren. Putsen har blivit missfärgad, känns blöt och även har lossnad på många ställen. Jag har börjat tar bort putsen men undertill så finns det ett glasfiber nät som sitter väldigt hårt. Har tänkt att putsa om eller måla betongen efter väggen har torkat men undrar om glas fiber nätet måste även tas bort for
ras_mouse: Hej hej, total nybörjare här i behov av råd. Bakgrund: vi har ett sommarhus som stått på torpargrund utan möjlighet till inspektion där vi länge besvärats av ”källarlukt” i boningshuset. därför beslöt vi efter konsultation av expert att gräva ur torpargrunden runt om muren invändigt, rensa bort gammalt skräp och lägga plast över hela grunden. Sedan dess har jag installerat
P-plats: Kan eventuell äldre dränering på den fjärde sidan blivit skadad eller bortkopplad vid omdräneringen?
hanbch: Av bilderna ser det ut som de har lagt stenen direkt i jorden och inte i stenmijöl /sättsand undrar om de har lagt en geomattan som skiljer mellan stenarkross/sättsand och jorden under Med vänlig hälsning, [citat]
Jocke Best: [citat] Är tyvärr inte expert på detta men är det överhängande risk för det så finns ju möjligheten att gräva en brunn och installera en dränkbar pump som startar vid en viss nivå. Finns trådar om det på samma ämne. Lycka till(y) https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-i-kaellare-dilemma-med-storlek-av-pump.310074/
FlyingDrumsticks: Hej, Jag har ett hus på tomt i lutning. Baksidan är nedgrävd cirka 1,65 m och framsidan är i marknivån. Jag tänkte att jag då bara behöver dränera 3 sidor utav huset och låta dräneringsrören spola ut vattnet på gräsmattan/ grusytan på framsidan. Lutningen leder sedan vattnet bort från huset. Finns det några regler att det alltid måste finnas brunn eller kista? Vill ej riva min
Isak D: [citat] Hej Claes, Tack för tipset. Jag ska titta på länken som du bifogat. Håller med att det inte lätt.
Kicken: Hej, jag håller på att planera ett utegym för allmänheten i vår lilla by. Utrustningen(metall) vi tänkte köpa ska gjutas fast i plintar på 80-100cm djup och överst ska det 40cm flis. Tror ni det behövs tjälisolering eller isolerar träflis tillräckligt?
major_tom: Brunnen där mitt hus dagvattenledningar kopplas till kommun ens saknar sil. Tidigare låg det bara två tegelstenar över och så fick vattnet leta sig ner mellan dem. inte helt optimalt, särskilt inte med de kraftiga regn vi haft på sistens och säkerligen kommer få fler av framöver. Innerdiametern högst upp är ca 215 mm, vad behöver jag för att sätta dit en sil och var införskaffar
P-plats: [citat] Finns inget rätt eller fel uran man får ställa olika saker mot varandra. Som jag ser det finns det vissa risker och der blir totalt dyrare MEN sen kan det finnas mångder av saker som gör att det bättre att ta det i omgångar. Det är i alla fall helt klart möjligt att dela upp det i omgångar om man så önskar.
Leifiii1: Riktigt snyggt jobbat och dokumenterat! Kul för oss som är på gång
jonaserik: Då är den där för att inte fukt ska krypa upp till syllen och förstöra den, en grundmur kan suga fukt rätt högt upp och nu hindras det av mattan.
MrJay: [citat] Man lägger fiberduk över en stenkista av plast och fyller runt med sand, den fylls inte med något.
Brecker: Hej Alla. Bor permanent med familj i en liten sommarstuga mitt i en ganska brant sluttning i Kolmårdsbergen där marken genom åren sakta rört sig nedåt (knappt förnimbart tidigare, bara småsprickor i murad plintgrund). Enligt SGI´s brunnsarkiv så har granne ovanför 3 meter till grundvatten plus ytterligare 3 meter till berg. Min grund är murad på lera 60-65 cm under marknivå. I hela
Micke1830: [citat] Hur kollar jag vart stuprören går?