7 284 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Fuktgenomslag i dränerad källare
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
De vise männen skulle inte behöva lägga plast på golvet den fuktigaste tiden på åren för att avgöra om man kunde lägga parkett eller ej om man hade utfört fuktskyddet korrekt när man byggde huset. Det är helt ok att säga att man inte förstår istället för att bli dryg och försöka byta ämne
Efter att ha pysslat med vattenskador i ca 20 år så är jag inte helt novis i ämnet. Renoverat massor med vattenskadade källare med olika system som Platon, Nivell, Granab etc. Varit inblandad i många utredningar som rör just fukt i källare. Varit med och grävt ut källare och spräckt berg och stenar invändigt för att komma ner i nivå då kunder önskat tex. cellplast och golvvärme.B bossespecial skrev:
Hittat gamla tidningar som fortfarande går att läsa under källargolv.
Men detta är ett forum där var och en själva får avgöra vad dom vill tro på eller ej. Inte min mening att verka dryg mot dig. Du har din åsikt klar. Jag min. Nu vänder jag blad och går åt ett annat håll.
Fortsatt trevlig sommar till dig!
@Krille-72 du verkar ha koll på det här, skulle jag kunna få bolla en tanke med dig ang vår källare? (Kan ta det via PM för att inte kapa TS tråd )
Som tidigare skrivits, en separat dräneringsbrunn är ett måste, sedan en pump som pumpar över till dagvattenbrunnen, alltså inte ”öppen” sammankoppling!
Annars riskerar hela huset stå i vatten den dagen de kommer ett skyfall eller något blir fel på avledningen!
Annars riskerar hela huset stå i vatten den dagen de kommer ett skyfall eller något blir fel på avledningen!
Jag har grävt lite i stadens dokumentation efter att själva ha haft översvämning I källaren två ggr i år. Det skrivs uttryckligen i dagvattenstrategin att de inte har ambitioner att dimensionera va-systemen för att hantera allt dagvatten. Snarare så ska det tas omhand lokalt eller avledas ytligt.Krille-72 skrev:
Det här kan man förstå. Men det jag inte blir riktigt klok på är när det börjar backa i avloppssystemet och sprutar upp genom brunnarna hos folk när det regnat. Vet inte hur många sådana skador vi varit på genom åren. 3 gånger har vi totalrenoverat 1 källare. Varje gång har Stockholm vatten hävdat till boende att det Inte är något fel på ledningarna.
Det skulle vara intressant att veta från någon med insyn hur detta regressas mellan försäkringsbolagen och den ansvariga för Va varje gång.
Speciellt denna gång när så otroligt många hus fick in vatten via avloppssystemet i flera områden.
En kille som arbetade åt ett företag som reparerar ledningar i gatan sa till mig för 20 år sedan att jag borde byta bransch. Han snackade alltid om hur dåligt vårt va system är i många områden. Jag har på senare år börjat förstå hur rätt han har. Den märkliga är att tex. Sthlm vatten verkar försöka mörka.
Vi har en Brf förening i stan som senaste 10 åren har fått in vatten i källaren 3 gånger. (Via brunnar och wc).
Sthlm vatten har skyllt på dåligt underhållna stammar från föreningen. (Orginal från typ 1910). Föreningen filmade sina stammar igen nyligen. Den här gången ut i gatan. Där gick dagvatten och avlopp ihop i en enda stam. Märkligt tycker Sthlm Vatten. Det hade dom inte en aning om.
1,5 år senare bråkar Brf:en fortfarande med Sthlm vatten så att dom ska åtgärda felet. Nu pratar vi dessutom en fin gata på Östermalm…
Blir en spännande följetång där vi är anlitade för ett stambyte så fort Sthlm Vatten gjort sitt. Men man kanske hinner pensionera sig innan.![]()
Vår tomt ligger hyfsat högt så vi har iaf teoretiskt möjligt att se till att vattnet rinner ut på vägen när jorden runt huset är helt mättad och inte kan svälja mer. Men det skulle vara intressant att se hur lösningen kan tänkas se ut för de som bor i de lägre områdena, med garagenedfarter under gatunivå, där hela kvarter i princip stod under vatten.
Det har ju skrivits om att vissa hus kan bli omöjliga att försäkra i framtiden, men det handlade mest om de som är byggda under framtida havsnivåer...
Dagvattnet är ett problem. Men när det börjar spruta upp ur folks golvbrunnar och wc stolar som det gjorde på tex. Hela Enskedefältet sist fattar jag inte riktigt hur allt är kopplat.S Staffan-N skrev:Jag har grävt lite i stadens dokumentation efter att själva ha haft översvämning I källaren två ggr i år. Det skrivs uttryckligen i dagvattenstrategin att de inte har ambitioner att dimensionera va-systemen för att hantera allt dagvatten. Snarare så ska det tas omhand lokalt eller avledas ytligt.
Vår tomt ligger hyfsat högt så vi har iaf teoretiskt möjligt att se till att vattnet rinner ut på vägen när jorden runt huset är helt mättad och inte kan svälja mer. Men det skulle vara intressant att se hur lösningen kan tänkas se ut för de som bor i de lägre områdena, med garagenedfarter under gatunivå, där hela kvarter i princip stod under vatten.
Det har ju skrivits om att vissa hus kan bli omöjliga att försäkra i framtiden, men det handlade mest om de som är byggda under framtida havsnivåer...
Dom kåkarna har ju några år på nacken. Många av husen byggdes på 30-talet. Flera som vi pratat med har aldrig varit med om detta tidigare.
Jag tror som jag skrev tidigare att man slarvar grovt med underhållet.
Målet för de flesta kommuner är att dagvatten ska tas om hand lokalt. På många ställen är detta dock mer eller mindre omöjligt.
I halva stockholms ledningsnät (Enskede inräknat) så går spillvatten och dagvatten i samma ledningar: http://www.stockholmvattenochavfall...ockholms-dagvattenstrategi_webb2015-03-09.pdfKrille-72 skrev:
Dagvattnet är ett problem. Men när det börjar spruta upp ur folks golvbrunnar och wc stolar som det gjorde på tex. Hela Enskedefältet sist fattar jag inte riktigt hur allt är kopplat.
Dom kåkarna har ju några år på nacken. Många av husen byggdes på 30-talet. Flera som vi pratat med har aldrig varit med om detta tidigare.
Målet för de flesta kommuner är att dagvatten ska tas om hand lokalt. På många ställen är detta dock mer eller mindre omöjligt.
En gammal rest från hur man gjorde förr i tiden, och det anses nu för dyrt och omfattande att bygga om till ett duplikatsystem.
Det kan finnas flera anledningar till att det kommer dagvatten ur toaletter och brunnar. I vissa kommuner har man inte separerat dag & spill, dvs. man har en kombinationsledning ut från husen. Gjorde själv en VA-sanering i ett område för några år sedan som var byggt på 50-talet. Samtliga fastigheter hade både spill och dagvatten i samma ledning. Vi drog fram stamledning med både spill och dag och fastighetsägarna blev ålagda att separera sina ledningar annars tillkom en taxa varje månad.Krille-72 skrev:
Dagvattnet är ett problem. Men när det börjar spruta upp ur folks golvbrunnar och wc stolar som det gjorde på tex. Hela Enskedefältet sist fattar jag inte riktigt hur allt är kopplat.
Vad som sedan händer när en undermålig kombinationsstamledning går full kan man ju räkna ut. Kan inte vattnet lämna fastigheten och man spolar på muggen så kommer det upp i källarbrunnen.
En annan anledning kan vara att dagvattnet går in bakvägen i spillbrunnarna med översvämmningsskydd. Dvs. på dom större spilledningarna så sitter det översvämmningsskydd. Om spilledningen går full så rinner helt sonika vattnet över en kant i brunnen och sedan ut i dagvattnet. I Göteborg händer det ibland att trycket från havet vid kraftiga västliga vindar gör att havsvattnet går in i dagvattenutloppen och sedan trycks havsvatten in i spillen genom dessa brunnar och "skiten" kommer upp i källarbrunnarna på vissa fastigheter.
Numera verkar man ha insett problemen och vi bygger i princip alltid fördröjningsmagasin på dagvattnet på större fastigheter för att jämna ut flödet vid kraftiga regn. Dvs. kommunen har satt upp riktlinjer för fastigheter gällande max avrinning till det kommunala systemet, räknat i tid.
Samma med backventiler på dagvattnet, något jag aldrig sett under mina första 25 år i jobbet, men som idag blir vanligare och vanligare på mindre system/fastigheter.
När det gäller TS inläckage så är det svårt att sia om anledningen, du får nog grotta ned dig personligen med skruvdragare och skyffel för fler ledtrådar. Ofta så är det en simpel sak som ger stora problem, en missad täcklist för dränskivorna, en tät stuprörsläns som ger stänk på grunden.
Absolut, men inte i finkornig sand eller lera, där tar kapillärkraften vid. Så det beror en del på vad dom bottnade med en gång i världen.Krille-72 skrev:
Helt tappade var dom inte
Japp, räcker att dra loss en meter toapapper och hålla änden i toan för att inse att material kan transportera vatten uppåt.M MagHam skrev:
Du ser. Det förklarar ju en del varför vissa områden ständigt får översvämningar via wc/ golvbrunn i källarna.S Staffan-N skrev:
Mycket intressant. Att det var så mycket som 50% skulle jag aldrig ha kunnat gissa.
Frågan är hur länge försäkringsbolagen kommer betala ut ersättning för dessa skador. Det jag hört och frågat om i detta forum är att försäkringsbolag regressar dessa skador mot va ansvarig. Hur det egentligen får med dessa regresser är jag väldigt nyfiken att höra mer om då jag hört många konstiga historier kring detta genom åren.
Intressant och bra inlägg.M Markarbetaren skrev:Det kan finnas flera anledningar till att det kommer dagvatten ur toaletter och brunnar. I vissa kommuner har man inte separerat dag & spill, dvs. man har en kombinationsledning ut från husen. Gjorde själv en VA-sanering i ett område för några år sedan som var byggt på 50-talet. Samtliga fastigheter hade både spill och dagvatten i samma ledning. Vi drog fram stamledning med både spill och dag och fastighetsägarna blev ålagda att separera sina ledningar annars tillkom en taxa varje månad.
Vad som sedan händer när en undermålig kombinationsstamledning går full kan man ju räkna ut. Kan inte vattnet lämna fastigheten och man spolar på muggen så kommer det upp i källarbrunnen.
En annan anledning kan vara att dagvattnet går in bakvägen i spillbrunnarna med översvämmningsskydd. Dvs. på dom större spilledningarna så sitter det översvämmningsskydd. Om spilledningen går full så rinner helt sonika vattnet över en kant i brunnen och sedan ut i dagvattnet. I Göteborg händer det ibland att trycket från havet vid kraftiga västliga vindar gör att havsvattnet går in i dagvattenutloppen och sedan trycks havsvatten in i spillen genom dessa brunnar och "skiten" kommer upp i källarbrunnarna på vissa fastigheter.
Numera verkar man ha insett problemen och vi bygger i princip alltid fördröjningsmagasin på dagvattnet på större fastigheter för att jämna ut flödet vid kraftiga regn. Dvs. kommunen har satt upp riktlinjer för fastigheter gällande max avrinning till det kommunala systemet, räknat i tid.
Samma med backventiler på dagvattnet, något jag aldrig sett under mina första 25 år i jobbet, men som idag blir vanligare och vanligare på mindre system/fastigheter.
När det gäller TS inläckage så är det svårt att sia om anledningen, du får nog grotta ned dig personligen med skruvdragare och skyffel för fler ledtrådar. Ofta så är det en simpel sak som ger stora problem, en missad täcklist för dränskivorna, en tät stuprörsläns som ger stänk på grunden.
Det jag också märkt är att privata fastighetsägare monterar backventiler på utgående avlopp och dagvatten. De flesta har nog bara hunnit med lås på vattenlåsen till golvbrunnar än så länge. Men det måste bli en spännande framtid för de grannar som är sist med backventiler i drabbade områden…
Självklart är det så. Vissa hus har dessutom berg rakt under huset.M MagHam skrev:
Enskedefältet i Sthlm är mer eller mindre byggt på gammal sjöbotten. Pga. Små tomter och små hus så ser man inte många orginalhus längre. Nästan alla är tillbyggda.
Mer eller mindre alla hus har dessutom inrett sina källare med väldigt goda resultat. Men här krävs det allt som oftast omdräneringar för att det ska lyckas.
Självfallet finns inga givna svar vad som krävs för ett enskilt hus i Svedala. Oftast måste man utreda varje hus för sig eller ibland prata med grannar för att kunna välja åtgärd.
Oftast hittar man en metod som högst troligt kommer fungera för ett specifikt hus. Att inreda källare kan vara väldigt kostsamt. Så här bör man lägga en slant på utredning innan man tar ett beslut.
Klicka här för att svara