M
Mickebandsåg: Bilden är tagen 9h efter, vattnar den lite försiktigt nu. Nu i efterhand funderar jag på om det varit en bättre metod att ståla och efter det rivit lite mönster för grepp kanske? Eller så var betongen ännu för sur och jag vågade inte jobba mer när jag fått igen de värsta spåren :thinking:
2 svar · 5,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Tänk på att sträva formen i både över och underkant. Formtrycket är högst längst ner
8 svar · 6,2k läst
människa
människa: Och hur sjutton bockar man den första 180° vinkeln ? :thinking:
1 svar · 1,2k läst
K
Kirvesmies: Får tacka för en del vettiga svar. Nu tror jag inte att där är något fuktproblem idag. Men jag har en förmåga att tänka lite för långt ibland :-)
19 svar · 4,0k läst
·
D
Derbyboy: De e bra kisar där! ….och kisor :)
5 svar · 2,2k läst
Stefan N
Stefan N: [citat] Gräver ur och lägger grus.
8 svar · 2,0k läst
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: [citat] Tack
8 svar · 2,6k läst
·
S
Snabelhund: [citat] Äganderätt, dvs underhåll/åtgärd ligger på mig
6 svar · 1,8k läst
·
R
Ronja7910: Hej Funderar hur man armerar kantbalken med villabyglar, när man vill ha en förhöjd spolkant. Själva förhöjda kantbalken är 320mm bred och 100mm hög. Men då har jag L-element 400mm(höga), så då tappar jag 100mm. Så till slut blir det ju endast 120mm mellan armeringsjärn i villabygel. Ska man bredda den längre ner i plattan? Sandwischpanel utanpå reglar 170mm. Spännvidd 10m.
0 svar · 1,4k läst
Freddan054
Freddan054: [citat] Tack, jag tvingade dem att hämta tillbaka 6150 näten. 8150 enkelarmering får det bli. Utan krångel. Tack för svar!
3 svar · 3,1k läst
larsbj
larsbj: Låter som du behöver fler ventiler också, normalt är mins två per sida av huset. Lägg upp bilder på hur det ser ut under, så får du kanske bättre råd.
1 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ett täckdike kan delvis ersätta ett öppet dike, särskilt sommartid. På vintern så fryser marken och då fungerar det inte vid snösmältning. Ett täckdike sätter också igen så det kräver omgrävning emellanåt, Men det kräver ju ett öppet dike också (rensning). Det är inte så att diket är en del av vägen och att det är väghållarens dike? T ex kommunens eller en vägförenings
1 svar · 2,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ett tips när du gjuter din sula i olika nivåer är att montera flytbrädor. Du börjar med att gjuta den lägsta nivån för att sedan montera en flytbräda lika bred som formen och minst en meter lång i överkant på betongen samt i linje med brytet på dom 2 nivåerna. Spika fast denordentligt. Nu gjuter du nästa nivå och monterar flytbräda innan du går vidare uppåt. Hoppas du förstår
1 svar · 1,2k läst
människa
människa: Jag skulle nog säga att det är näst viktigast :rofl:
14 svar · 2,8k läst
·
D
Dortmunder DAB: Oj, klart mer än jag trodde… :surprised: men ni sparade iaf nästan 200.000 Tack för sammanställningen. /Robban
3 svar · 1,7k läst
A
AlltOrdnarSig: Hej! I arbetet med att sätta upp ett staket behöver jag gjuta några plintar längs en bit där ena sidan består av lös odlingsjord och den andra av fast packad lerjord. Tyvärr hamnar plintarna precis på gränsen mellan de båda jordtyperna. Hur kan jag göra för att säkra de gjutna plintarna så att de inte börjar vandra eller luta ut mot den lösa sidan? Jag har med jordborr borrat upp
0 svar · 969 läst
·
S
Skoja: [citat] Nej ventilerna sitter högre upp och är fullt synliga. Jag började att ta bort gruset men skivorna ser ut att gå djupt så det kändes inte så enkelt.
6 svar · 2,0k läst
·
Silver78
Silver78: [citat] Har likadant på landet. Sten är det gott om.
6 svar · 3,5k läst
·
A
AcidSleeper: [citat] [citat] jaha tänkte nästan det!
12 svar · 3,0k läst
·
E
ebbabt: Vi äger ett hus från -76 med flytande golvkonstruktion på betongplatta. Tidigare ägare har uppgett att vid en vattenskada 2008 revs golven upp, "golvkonstruktionen byttes ut" och platonmatta installerades. Alla golv utom i ett sovrum revs upp, så det bör ha varit en rätt omfattande läcka. Den tidigare ägaren visste inte vad detta exakt innebar men det var ett försäkringsärende och
0 svar · 1,2k läst
P
Patzie: tack för alla svar, nja är ca 40m2 så känns lite kämpigt att knäcka och köra den själv:p
5 svar · 1,4k läst
oobum
oobum: Hos samma leverantör där du köper ståldörrar :) Tex Daloc har mindre modeller. https://www.dorrkatalogen.daloc.se/staldorrar/S81/ Ekmans har en uppsjö på lager; https://www.ekmansdorrar.se/vara-dorrar/
1 svar · 2,2k läst
F
fredand44: Hej Det ni ser är en gammal "fuskmur" som stått under en altan. Nu ska utrymmet byggas in och bli en källare, ca en dryg meters höjd mellan golv och tak. Jag har tänkt mig att jag ska tabort denna gamla mur och gjuta ett ordentligt golv med vot för en ny vägg av lättklinker eller murblock. Men som ni ser är det en nivåskillnad mellan "inne" och ute. Så jag misstänker att jag bör ha
0 svar · 1,2k läst
·
tennet
tennet: [citat] Kan inte svara för det, men han verkar inte ha lagt ner sin själ i min platta i alla fall. Vi gjorde grävarbetet själva och fyllde på med makadam 8-16.. Vi jämnade av gruset så gott vi kunde innan och sedan skulle han justera och jämna av marken när han ”paddade” ytan. Han hade sin rotationslaser som han mätte av med (mot en mätstav med platta i botten), men uppenbarligen
16 svar · 4,0k läst
·
H
hans.p: Ska göra en utbyggnad på huset som är ett plan med källare. Källaren ligger under jord runt hela huset utom på ena gaveln där marken sluttar och där infarten till garaget under huset finns. [bild] Tanken är att göra en mindre utbyggnad bredvid garageporten som blir 2x5 meter gjuten platta i botten och uppmurad Leca ca 2 meter högt. Källardelen blir ett mindre förråd och ovanpå blir
0 svar · 1,4k läst
·
P
-PC-: Mitt nuvarande uthus från 30-talet håller på att lämna in, moder natur tar tillbaka lite varje år av det :rofl: Således är planen att bygga ett nytt. Gamla är på ca 30 m² med loft, så nya lär bli på ungefär lika, eller något större. Vad gör man för grund tro? Jag har spånat lite på att gräva tre "diken" parallellt längs med uthuset som jag lägger dräneringsrör och 8-16
0 svar · 1,7k läst
L
larsson r: [citat] Sätt dit mer fiberduk , ny täcklist å butylmassa å fyll upp med något tätt material
1 svar · 1,2k läst
·
M
midvintervind: Kan tillägga att om man skakar på den låter det som om det ligger något i den som har något mindre dimensioner än den yttre och är metalliskt.
10 svar · 1,1k läst
·
människa
människa: Finja säger att det räcker att slamma utsidan
7 svar · 5,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Utan att berätta var massorna finns kan du nog glömma att få något svar. Och det duger inte att skriva Stockholm, utan man vill veta på någon km när hur långt borta de är. Så fort avståndet överstiger 3-4 mil blir intresset ofta ungefär noll. Jag skulle behöva något runt 200-400 m2.
18 svar · 23,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.