4 378 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Rensning av torpargrund inför installation av avfuktare
Hej!
Vi har köpt ett hus (gissar sekelskiftes) med torpargrund och börjat rensa ut grunden för att lägga plast och ställa in en avfuktare.
Tidigare har man bott i huset permanent och värmt det genom eldning i spis och kamin, vilket (sannolikt) löst ok fuktvärden i grunden historiskt. Vi har dock för avsikt att använda huset som landställe och kommer därför inte elda särskilt ofta. Detta i kombination med att fuktvärdena var i överkant har gjort att vi beslutat oss för den här lösningen.
Till frågan. Det ligger väldigt mycket trä (flisor, bitar, spån) i grunden. Jag har förstått att man ska rensa ut organiskt material innan man lägger in plasten. Hur noggrann behöver jag vara i min rensning? Är det nolltolerans som gäller, eller är det ok om det blir lite trä kvar? Någon som har tips för hur jag gör det smidigast?
Tacksam för alla svar!
K-M
Vi har köpt ett hus (gissar sekelskiftes) med torpargrund och börjat rensa ut grunden för att lägga plast och ställa in en avfuktare.
Tidigare har man bott i huset permanent och värmt det genom eldning i spis och kamin, vilket (sannolikt) löst ok fuktvärden i grunden historiskt. Vi har dock för avsikt att använda huset som landställe och kommer därför inte elda särskilt ofta. Detta i kombination med att fuktvärdena var i överkant har gjort att vi beslutat oss för den här lösningen.
Till frågan. Det ligger väldigt mycket trä (flisor, bitar, spån) i grunden. Jag har förstått att man ska rensa ut organiskt material innan man lägger in plasten. Hur noggrann behöver jag vara i min rensning? Är det nolltolerans som gäller, eller är det ok om det blir lite trä kvar? Någon som har tips för hur jag gör det smidigast?
Tacksam för alla svar!
K-M
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om du lägger plast på är det nolltolerans. Det som du gör är att du höjer fukthalten på markytan dramatiskt med plasten. Allt trä kommer att börja brytas ned av mikrober/svamp. Efter ett antal år är det borta men under tiden får du lukten av trä i nedbrytning i grunden.
Tack för svaret! Jobbigt...Claes Sörmland skrev:
Den där lukten, är det något man kan leva med? Tror det kommer vara oundvikligt att det blir lite kvar i och med att det är en hel del spån... bitar och flisor kommer jag åt, men det är mycket spån som blandats ner i jorden i grunden... eller finns det något sätt att få bort allt, inkl spån?
Så, det är plasten i kombination med trä som är problemet. Hur blir det om jag skippar plast och bara kör på avfuktare? Blir avfuktaren lönlös?
/K-M
Det är mest tråkigt.K K-MS skrev:Tack för svaret! Jobbigt...
Den där lukten, är det något man kan leva med? Tror det kommer vara oundvikligt att det blir lite kvar i och med att det är en hel del spån... bitar och flisor kommer jag åt, men det är mycket spån som blandats ner i jorden i grunden... eller finns det något sätt att få bort allt, inkl spån?
Så, det är plasten i kombination med trä som är problemet. Hur blir det om jag skippar plast och bara kör på avfuktare? Blir avfuktaren lönlös?
/K-M
Ju mer nedbrutet det är desto mindre är risken för mikrobiska lukter. Och allt handlar om risker här, det finns ingen som kan garantera hur det kommer att lukta, eller inte.
Jag har plockat allt stort för hand. Sen använd en riktig byggskyffel (man kan såga av skaftet om det är trångt att jobba) och helt enkelt skalat av 5 cm jord som varit uppblandat med spån eller halvnedbrutet trä. Ned i en murarhink och sen ut. Går rätt fort om man inte är ensam.
Produkter som diskuteras: "byggskyffel"
Byggskyffel 75K Serva
Med trampkant
541 kr inkl moms
Läs mer
Ok, då är det nog bara att skaffa sig en skyffel och hink och jobba på en bit i taget... har misstänkt det men hoppats på att det fanns någon genväg eller att det inte var så noga...Claes Sörmland skrev:
Det är mest tråkigt.
Ju mer nedbrutet det är desto mindre är risken för mikrobiska lukter. Och allt handlar om risker här, det finns ingen som kan garantera hur det kommer att lukta, eller inte.
Jag har plockat allt stort för hand. Sen använd en riktig byggskyffel (man kan såga av skaftet om det är trångt att jobba) och helt enkelt skalat av 5 cm jord som varit uppblandat med spån eller halvnedbrutet trä. Ned i en murarhink och sen ut. Går rätt fort om man inte är ensam.
Har ni problem idag med fuktvärden och skador i trossbotten ? Vad har ni för fuktvärden? Och, har Anticimex varit inblandade? Om ni inte har några faktiska problem skulle jag nöja mig med att städa och övervaka läget.
Hej!Jonatan79 skrev:
Vi hade anticimex på plats och om jag minns rätt (hittar inte protokollet nu ) så var värdena förhöjda, runt 19 %, inget akut men läge att titta på det.
/K-M
Det är nog ingen skada med att lägga på plast och ställa in en avfuktare. Men gör inte misstaget att tro att det gör skillnad i grunden av att man eldar i en kamin. I gamla hus värms grunden i viss mån av att värme läcker genom det dåligt isolerade golvet. Detta oavsett hur man värmer huset.K K-MS skrev:Tidigare har man bott i huset permanent och värmt det genom eldning i spis och kamin, vilket (sannolikt) löst ok fuktvärden i grunden historiskt. Vi har dock för avsikt att använda huset som landställe och kommer därför inte elda särskilt ofta. Detta i kombination med att fuktvärdena var i överkant har gjort att vi beslutat oss för den här lösningen.
Om man skall ta arbetet med att plasta in och ställa in avfuktare verkar det synd att lämna träflis under plasten. Kanske blir det inga problem. Men det är att chansa.
Fackmannamässigt vet jag inte. Det finns väl i princip ingen heltäckande vedertagen lösning som funkar för alla krypgrunder? Men just salt har jag läst om på flera ställen. Sen ska man väl inte se det som ett alternativ till noggrann städning, men har man en massa spån och stickor inblandade i jorden så är det en extra säkerhetsåtgärd som förhoppningsvis bromsar upp förmultningen så att man slipper problem.Claes Sörmland skrev:
"Ett bra knep för att förhindra ev. kvarvarande sporer att gro är utspridning av salt eller saltlösning över marken."
https://www.lfs-web.se/krypgrund-mogelsanering.htm