Hej!
Min plan för semestern var att bygga ett snyggt trädäck med veranda runt mitt lilla hus på landet, där jag hade tänkt att sitta och avnjuta sensommarkvällarna. Detta vision grusades dock å det grövsta av att jag upptäckte små sprickor i putsen på grundmuren. Jag tänkte att det är bäst jag tar en närmare titt på orsaken till sprickorna innan jag smäller upp ett däck. Detta skulle jag dock aldrig ha gjort för nu bröt h*lvetet lös och problem efter problem uppdagades som det lätt gör när man börjar riva i gamla hus...

Huset är på ca 40 kvm och byggt 39-40 nån gång. Huset står på en gjuten sockel. När jag började knacka bort den spruckna putsen så rasade den i princip ner av sig själv. Under putsen är grunden i väldigt dåligt skick, fukten har vattnat ur murkruket och kvar är på många ställen bara sand och sten som de har "procentat" med. Insidan av muren är i förhållandevis hyffsat skick på långsidorna vad jag kan se (lite svårt att grypa runt i grunden). Ena långsidan var också inte sämre utan att jag chansade på att bara reparera med lite grövre b-bruk. Kortsidan är dock i betydligt sämre skick, där knackade jag ganska enkelt rakt igenom muren.

Problem 1: Hur ska jag göra med kortsidan?
Här är betongen väldigt dålig både på utsidan och insidan. Några sträckor av muren verkar dock förhållandevis starka. Men det känns inte som att det räcker att bara reparera med b-bruk. Min tanke här va att riva de delar som är dåliga helt och försöka mura upp nytt med lecablock. Är detta en god idé? Och hur mycket kan man knacka los utan att riskera att få halva huset över sig?
Tänker mig främst att knacka bort hörnet och mura ett nytt hörn underifrån (och samtidigt byta syllen som är skadad där)
Trädäcksgrundmur med stora skador, lossad puts och synlig skadad betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad grundmur med avslagande puts under en rödmålad trävägg, synlig fuktskada och löst murbruk som ligger på marken.
Skapa konto
Del av en husgrund med synlig träsyll och en nedbruten del av putsad mursten, vilket exponerar skadan och visar på behovet av reparation.
Skapa konto
Erosionsskadad grundmur med synliga sprickor och bortfallen puts under ett rött trähus.
Skapa konto

Problem 2: Maskäten syll
På ett par tre ställen är syllen maskäten på kortsidan (antagligen pga fukt, det är just på de ställen där muren är fuktskadad). Ser inte jättfarligt ut på utsidan men sticker man in kniven så är det bara pulver.

Problem 3: Rutten syll bakom gammal betongtrappa
I samband med reparationer av långsidan slog jag också ner en gammal dålig betongtrappa som någon vart smart nog att gjuta upp mot träkonstruktionen och när jag rev den så var syllen mycket riktigt genomrutten. Rötan verkar dock vara helt begränsad till där trappan suttit. I övrigt ser syllen ut att vara i fint skick längs hela sidan.
Skadad husgrund med synlig röta i syllen och bortknackad puts i behov av reparation.
Skapa konto

Så här såg långsidan ut före och efter reparation med b-bruk
En husgrund med synliga skador och sprickor i putsen, stöttad av provisoriska stöd, med plastöverdrag.
Skapa konto
Husgrund under reparation med synlig skada och nytt b-bruk på långsidan; skyddsplast täcker huset.
Skapa konto

Supertacksam för alla tips och idéer jag kan få! då stugan även är mitt permanetboende och vintern närmar sig för fort :rofl:
/Micke

• Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Ingen som stött på liknande och har några idéer?

Hur gick det sedan - nu när jag läser detta så har redan två år gått från att du skrev din fråga.
Hur gjorde du?

Jag har liknande problem med min stuga och har på Youtube att det går att byta ut syllen bit för bit.

Grundmuren är väl lite svårare att byta ut.

Mvh

Helena

• Gilla
Per Kronlid och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.