Kanel ska ju inte ersätta fogsand på något sätt. Det bästa är förstås att ha en redig hårdpackad grusbädd under plattorna i kombination med välfyllda fogar.

Skulle myror trots detta ta sig fram så håll över kanel och fördela. Luktar gott också. Brukar köpa storpack på city gross. Myrorna försvinner på nolltid.
 
För er som har hund- kom ihåg att kanel är giftigt för hundar innan ni använder det!
 
T Tag_H skrev:
HaHa, skrattar lite åt trådskaparen, har du köpt sand på påse eller varför denna tråd ?
De flesta borde väl veta att, man tar sig till närmast gursgrop eller krossbolag, och köper den fraktionen man vill, En hel släpkärra med valfritt mtrl brukar ligga på 150-200:- eller som grannen gjorde när han skulle ha sopsand 5 hinkar i bagagen till krossbolaget, betalde 30:- för stenmjöl 0-2

När jag la mina plattor så byggde jag först upp ett bärlager med mtrl med 0 i packade ordentligt, la plattorna i flis 2-5 dels för att det är lätt att jobba med dels för att inte myrorna kan bygga gångar i det mtrl:et det är för tung och för vasst (de skär arslet av sig :)
till sopsand användes 0-2 från krossbolaget 180:- för en hel kärra 1 ton *s* har en del över ;)
Har gjort en liten blogg av projektet om nån är intresserad
[länk]

Nu har jag börjat med gångar runt huset ;) sten är kul
Jag tycker det är bra med infoN eftersom jag ska lägga om plattor. Så slapp jag fundera.
 
T tihimasmo skrev:
Alltså allvarligt talat. Om det står sättsand på påsen som kostar 300 kronor så är det helt vanlig sand som någon har hällt på påse och skall ta hutlöst betalt för.

Stenmjöl är något helt annat. Det är jättefint krossad sten, som iochförsig går bra att använda till plattsättning och isopning, men som kostar onödigt mycket och är svår att hantera. Köp den speciellt inte på hink för en hårresande summa.

Sopsand är också något dyrt på påse som är helt vanlig sand.

Varför säger jag så här?, undrar ni.

Ni blir bara lurade, säger jag. Affärerna försöker skapa ett behov hos er konsumenter genom att ge varorna namn som av specifika användningsområden, eg sättsand. Det finns inte en anläggare med självrespekt som använder ordet sättsand.

För att lägga plattor går det utmärkt med helt vanlig 0-8 kross, för ca en hundring tonnet. Stora plattor kan läggas i 0-16 om man är noggrann med underarbetet. Det viktiga vid plattläggning är att inte använda för tjocka lager av fina fraktioner, eftersom det skapar homogena mjuka skikt som sviktar och skjuter i sidled och uppåt vid belastning, ungefär på samma sätt som en beanbag skjuter åt sidorna när man sätter sig på den. Eftersom fina fraktioner är dyrare så är det också av ren självbevarelsedrift som man lägger så tunt som möjligt av dem.

Stenmjöl är fuktkänsligt och blir som trolldeg när det blir fuktigt. Jättejobbigt, utom i Juni månad. Jag kan inte på rak arm komma på ett användningsområde för stenmjöl där det inte går att använda något annat material.

Sopsand är, hör och häpna, vad fan du än väljer att sopa mellan dina plattor. Du kan sopa precis vilket krossmaterial eller vilken sand du vill mellan plattorna, eftersom de fina kornen trillar mellan plattorna och de stora stannar ovanför. Allt grovt som blir över tar man upp med skyffel och lägger i vägrenen på andra sidan gatan. Något som funkar riktigt bra att sopa mellan plattorna är strid sandlådesand, eftersom den packas ner snabbare mellan plattorna.

Spara era pengar till fina verktyg istället eller köp dyrare plattor, men när ni köper sand eller kross ska ni se till att få närmare tusen kilo för varje sur hundralapp. Gå inte på reklamen.
Jag snubblade över tråden av en slump, ungefär som över en uppstickande sten
Eftersom jag är på väg att sätta, eller rättare sätta om en bit, där hela havet stormar, tackar jag och bugar för bra info - och formulerad så att man begriper
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
T tihimasmo skrev:
Alltså allvarligt talat. Om det står sättsand på påsen som kostar 300 kronor så är det helt vanlig sand som någon har hällt på påse och skall ta hutlöst betalt för.

Stenmjöl är något helt annat. Det är jättefint krossad sten, som iochförsig går bra att använda till plattsättning och isopning, men som kostar onödigt mycket och är svår att hantera. Köp den speciellt inte på hink för en hårresande summa.

Sopsand är också något dyrt på påse som är helt vanlig sand.

Varför säger jag så här?, undrar ni.

Ni blir bara lurade, säger jag. Affärerna försöker skapa ett behov hos er konsumenter genom att ge varorna namn som av specifika användningsområden, eg sättsand. Det finns inte en anläggare med självrespekt som använder ordet sättsand.

För att lägga plattor går det utmärkt med helt vanlig 0-8 kross, för ca en hundring tonnet. Stora plattor kan läggas i 0-16 om man är noggrann med underarbetet. Det viktiga vid plattläggning är att inte använda för tjocka lager av fina fraktioner, eftersom det skapar homogena mjuka skikt som sviktar och skjuter i sidled och uppåt vid belastning, ungefär på samma sätt som en beanbag skjuter åt sidorna när man sätter sig på den. Eftersom fina fraktioner är dyrare så är det också av ren självbevarelsedrift som man lägger så tunt som möjligt av dem.

Stenmjöl är fuktkänsligt och blir som trolldeg när det blir fuktigt. Jättejobbigt, utom i Juni månad. Jag kan inte på rak arm komma på ett användningsområde för stenmjöl där det inte går att använda något annat material.

Sopsand är, hör och häpna, vad fan du än väljer att sopa mellan dina plattor. Du kan sopa precis vilket krossmaterial eller vilken sand du vill mellan plattorna, eftersom de fina kornen trillar mellan plattorna och de stora stannar ovanför. Allt grovt som blir över tar man upp med skyffel och lägger i vägrenen på andra sidan gatan. Något som funkar riktigt bra att sopa mellan plattorna är strid sandlådesand, eftersom den packas ner snabbare mellan plattorna.

Spara era pengar till fina verktyg istället eller köp dyrare plattor, men när ni köper sand eller kross ska ni se till att få närmare tusen kilo för varje sur hundralapp. Gå inte på reklamen.
Nåt bra är att sopa emellan stenarna är att blanda i lite cement utan vatten å sen vattna när man har sopat så slipper man rensa ogräs som kommer upp emellan efteråt.
 
Kempa_swe
Liza Utterström Liza Utterström skrev:
Nåt bra är att sopa emellan stenarna är att blanda i lite cement utan vatten å sen vattna när man har sopat så slipper man rensa ogräs som kommer upp emellan efteråt.
Funkar ett tag sen spricker det och ogräset börjar växa
 
Gruvberget Gruvberget skrev:
Ja, jag har gått på denna nit och köpte fogsand på säck från Byggmax, 25 kg för 69 kr och upptäcker till min fasa att det är vanlig sand. Natursand ska man inte ha mellan plattfogar, det älskar myror och de förstör hela plattgången på några år med sina bon och urgrävningar.
Jag har länge misstänkt att färgföretagen tar ut överpriser (jämför t.ex. priset på en hink med vad en scanner eller billig laptop kostar!) och tyckte jag fick det bekräftat när jag på en färghandel såg en burk med friktionstillsats för golvfärg som väl skulle strös i våt färg vid första strykningen och sedan målas över i den andra. 69 kr för en liten burk med 250 gram sand! Möjligen med vissa specifikationer om kornens storlek och form men i varje fall en bekräftelse.

Stenkross typ 0-X borde ju vara det som kommer ur krossen när den är inställd på X, men förmodligen skickar de med fraktioner som de har dålig avsättning för, jag tycker ofta att det verkar innehålla väldigt mycket finmaterial, mer än vad som är lämpligt för många ändamål.
 
Det finns något som kallas siktkurva som beskriver proportionerna mellan olika fraktioner i en grus-/krossprodukt och den påverkar egenskaperna. Efterfråga denna och jämför med egen en egen siktanalys annars är det bara ett subjektivt tyckande.

För till exempel ett slitlager på en grusväg finns det framtaget en idealgruskurva som när vägen håller detta innebär ett minskat behov av underhåll.

I övrigt finns det gott om produkter som har sjuka överpriser där man bara paketerar om något.
 
T tihimasmo skrev:
Alltså allvarligt talat. Om det står sättsand på påsen som kostar 300 kronor så är det helt vanlig sand som någon har hällt på påse och skall ta hutlöst betalt för.

Stenmjöl är något helt annat. Det är jättefint krossad sten, som iochförsig går bra att använda till plattsättning och isopning, men som kostar onödigt mycket och är svår att hantera. Köp den speciellt inte på hink för en hårresande summa.

Sopsand är också något dyrt på påse som är helt vanlig sand.

Varför säger jag så här?, undrar ni.

Ni blir bara lurade, säger jag. Affärerna försöker skapa ett behov hos er konsumenter genom att ge varorna namn som av specifika användningsområden, eg sättsand. Det finns inte en anläggare med självrespekt som använder ordet sättsand.

För att lägga plattor går det utmärkt med helt vanlig 0-8 kross, för ca en hundring tonnet. Stora plattor kan läggas i 0-16 om man är noggrann med underarbetet. Det viktiga vid plattläggning är att inte använda för tjocka lager av fina fraktioner, eftersom det skapar homogena mjuka skikt som sviktar och skjuter i sidled och uppåt vid belastning, ungefär på samma sätt som en beanbag skjuter åt sidorna när man sätter sig på den. Eftersom fina fraktioner är dyrare så är det också av ren självbevarelsedrift som man lägger så tunt som möjligt av dem.

Stenmjöl är fuktkänsligt och blir som trolldeg när det blir fuktigt. Jättejobbigt, utom i Juni månad. Jag kan inte på rak arm komma på ett användningsområde för stenmjöl där det inte går att använda något annat material.

Sopsand är, hör och häpna, vad fan du än väljer att sopa mellan dina plattor. Du kan sopa precis vilket krossmaterial eller vilken sand du vill mellan plattorna, eftersom de fina kornen trillar mellan plattorna och de stora stannar ovanför. Allt grovt som blir över tar man upp med skyffel och lägger i vägrenen på andra sidan gatan. Något som funkar riktigt bra att sopa mellan plattorna är strid sandlådesand, eftersom den packas ner snabbare mellan plattorna.

Spara era pengar till fina verktyg istället eller köp dyrare plattor, men när ni köper sand eller kross ska ni se till att få närmare tusen kilo för varje sur hundralapp. Gå inte på reklamen.
(y)
 
Hutlöst? Köper Du hellre hem 8 ton sand för 25 öre kilot eller en påse för en hundring när Du behöver ett par kilo?
Tycker Du att den som packar om i småpåsar sak göra det gratis för att Du inte vill betala?
Affären har också kostnader som behöver täckas för att hantera småpåsarna. Vill Du inte betala det, köp hem ett lastbilslass så håller Du ner kilopriset!
En vara kostar aldrig mer än kunden betalar
 
  • Gilla
Etrompa och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden är kanske inte det allvarligaste med alla specialprodukter men instämmer helt i trådskaparens budskap. Vi behöver skapa ett samhälle som sparar på resurser och ett effektivt sätt är att använda standardprodukter med bredare användningsområden istället för en mängd olika produkter med tveksam eller ingen nytta. På återvinningscentralerna ser man ofta oöppnade säckar, nya plattor etc.. Detta återvinns inte utan läggs på deponi. Spara istället gruset som blir kvar till framtida projekt.
Lärde mig läxan när jag köpte svindyr flytspackel till duschgolvet. Blev inte bra eftersom det stelnade innan jag hunnit göra rätt fall. Nästa gång köpte jag cement och blandade med 0-6-grus och fick ett bra underlag till våtrumsmattan. Proffsen använder flytspackel för att spara några minuter men för fritidshantverkaren tar det längre tid att läsa in sig på specialprodukter istället för etablerade standardprodukter som använts i århundraden.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
B Belissimo skrev:
när jag la min uteplats på ca 40 kvm så använde jag sand som jag grävde upp i skogen vid en gammal sand bank var väldigt fin sand och kostade mig inte ett enda nickel! Och uteplatsen blev kanon!!
Nej det kostade inget förutom tiden då, och antagligen transporten till och från skogen. Plus jag antar att du ägde skogen? Eller kände den som äger skogen?
 
F Fix-Lasse skrev:
Hej
hittar ingenstans på nätet där man säljer 0-8 kross i småkvantiteter. Endast storsäck eller skopa/släpkärra.
Är förstås villig att betal lite mer per kg än vad som anges i "tråden" om jag får den kvantitet jag vill ha.
Lasse
Mitt bästa tips är att leta upp närmaste Grushåla. De brukar sälja löst i princip vilken fraktion du än vill ha.
 
FG FG skrev:
Vad är det bästa att använda i fogarna mellan gatsten på en bilparkering? Tänkte rensa bort ogräs och behöver fylla igen med något.
Jag tycker att Benders Lithomex Mediumhård fog är kanon till de flesta plattor. Lite dryg till sten som har väldigt tajta fogar. Den sopas ner i fogarna som vanlig fogsand och vattnas sedan för att hårdna. Nu är den inte som "betong" utan den är rörlig och genomsläpplig av vatten. Fördelen är inga kryp kan bygga i den och det växer inget igenom!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.