Hej

Jag skall bygga en stuga på plint. Stugan ska bli 8,9 x 6,5 meter. Tanken är att jag skall gjuta 15 stycken plintar. Jag har lite frågor angående dimensionering. Tror ni att det räcker med gjutrör med diameter på 20 cm. Jag tänkte armera med 10 mm armeringsjärn.

Det är ca 40 cm ner till berget. Tanken är att jag gör tre stycken rännor och gjuter plintarna direkt på berget. Jag kommer sedan täcka upp med singel eller liknande. Nästa fråga är ska jag gjuta en sula på berget eller räcker det att borra några hål, trycka ner armeringsjärn och gjuta direkt på berget för att sedan fylla upp med jord/sten?

Om ni vill får ni gärna följa projektet på https://www.telleus.se/stugan/

//Fredrik

Kul med stugbygge (y)

Låter möjligen som få plintar, vad har du för avstånd mellan plintarna? Dimension på bärlina?

Grov bärlina få plintar, mindre grov fler plintar.

Jag bygger ett mindre hus, 4x7,5m och har 16st 200mm plintar varav 5st sitter direkt på berg. Borrade och limmade i armeringsjärn i berget, sen gjöt direkt på. Dubbla 195 som bärlinor. Viktigt är att lasten från framförallt taket hamnar över plintarna.

Men generellt mycket som spelar in.. Disclaimer, bara en glad amatör..

Edit, nu ser jag länken.. Om du vill ha lite input gällande fasaderna så är det bra att veta att litet takutsprång går hårt åt fasaden. Tror att den skulle ge ett lite mer harmonisk intryck med samma takutsprång överallt och om du tänkte en vända till kring de liggande fönstren. På små ytor med få objekt är det extra viktigt att de linjerar med varandra.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.