Hej
Jag har ett befintligt hus med källare från -88 som står direkt på lera. Uppbyggnaden underifrån som fölger:

lera
plast
isolering 50mm
betong 70mm
flytspackel 0-20mm
xps med vattenburen golvvärme och metallskivor (för att jämna ut värmen)
Parkett med golvunderlag

Källaren används som en lägenhet.

Nu står jag och ska byta dräneringen och tilläggsisolera ytterväggen på källaren. Jag hade tänkt sänka dräneringen ca. 20 cm för att komma under husets sula enligt konstens alla regler. Detta för att minimera kapilärkraften. Men nu blir jag orolig att leran kommer att torka ut så att jag kommer att få sättningar i huset istället.. Någon som har ett tips hur man bör göra?
Dvs. jag vill minimera uppsugande vatten i betongkonstruktionen men jag vill inte riskera sättningar i huset.

Eller kommer leran fortfarande att vara tillräcklig fuktig om jag sänker dräneringen?

Mvh
Tommy

• Grävt schakt vid husgrund med synlig lera, befintlig dränering och märkningar för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under jord så kommer inte leran att torka så den blir mindre i volym. dränering ska för att vara effektiv vara ca 10 cm under sulan och ev isolering gå ner och lite utanför denna. En platonmatta utanför gör att inget ytvatten kan gå mot isolering och grundmur . Passa på att lägga ner rör 110 mm för stuprören då, ca 20-30 cm ner direkt intill grundmuren så fryser den inte, Takvatten är största boven till läck genom grundmur.

Att placera dräneringsrören djupare än idag gör ingen skillnad när huset står direkt på leran. Att placera den längre ner kan med tiden sannolikt bara ha en negativ effekt på huset och marken kring huset pga av att marken kan sätta sig.

B bossespecial skrev:
Att placera dräneringsrören djupare än idag gör ingen skillnad när huset står direkt på leran
Alltid ska det vara något som inte är bra för en del. Det gäller att få det torrt på fötterna för ett hus, läggs dränering för grunt kommer ev vatten att sugas in under plattan från utsidan. Så det med djupet är ett förhållande på materialet som omger och under plattan.

Kapillärkraften är stor i lera. Den kommer inte att torka för att grundvattnet eventuellt sänks någon dm.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men det spelar ju ingen roll när huset står direkt på lera, ska det bli torrt om fötterna får man ju placera dräneringen flera meter under plattan. Har man dock ett dränerande skikt under plattan som bryter så lägger man självklart dräneringen på ”rätt nivå”.

Fick tag på en konsult som verkade ha stenkoll på dränering och olika situationer. I det här fallet var han tydlig med att leran kan komma att torka ut om dräneringen sänks för mycket. Det djupaste jag skulle placera dräneringshålen var ca. 5 cm under sulan. Dvs. i princip kommer överkanten på röret att ligga i nivå med sulans underkant. På det sättet kommer inte leran att torka ut samtidigt som att grundvattnet inte når upp. Dräneringsröret kunde jag lägga horisontalt utan fall. I takt med grävandet såg jag att leran bara var under halva huset, vilket gjorde att jag la röret med fall trots allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.