M
mattoys: [citat] årdsslang så all luft försvinner, sen pumpar man med en handpump upp till rekommenderat provtryck från tillverkaren. Trycket kommer att sjunka den första timmen (rören vidgar sig) men sen skall det var stabilt i många timmar. Googla eller fråga VVS firma om tryck och tider.[/QUOTE] Man kan även provtrycka genom att skaffa en manometer och en ventil till andra änden där man
18 svar · 2,1k läst
P
Prodigys: [citat] Skivorna är enbart till för isolering och för att väggen inte ska suga vatten. Så dom påverkar egentligen inte dräneringen öht.
8 svar · 2,5k läst
·
T
teecer: Bakgrund till brunnen: Över gården på tomten rinner det lite vatten från skogen ovanför sommarstugan som jag täckdikat för att få bort det tragiska diket över tomten men vilö kunna ta vatten för spola toalett tidigt på våren då vi tömmer vattenledningar på hösten och kallställer stugan. Vattnet leds ut ur befintliga cement trumman vidare in i den stående brunnen jag monterat
0 svar · 1,1k läst
·
harry73
harry73: [citat] Fortfarande inte bra, man vill inte ha 0/90 så nära slitlagret, det kan bli besvärligt vid hyvling. Sedan tar du antingen 0/150 eller 0/90 beroende på tjockleken av det du lägger ned.
23 svar · 8,2k läst
tommib
tommib: Kolla anvisningarna för PushFit. Jag har aldrig använt dem men enligt ovan ska det i princip bara vara att trycka dit dem (efter att man kapat röret rakt med rörsax och avgradat det). Klämringskopplingarna har exakt samma arbetsmoment avseende rören men du måste skruva lite också.
9 svar · 3,3k läst
·
T
Tegvagen14: Det gör det lite lättare för Anticimex när de kommer :)
2 svar · 1,6k läst
Stefan N
Stefan N: Ska man ha flytspackel som ytskikt rekommenderas ett industrispackel.Tex https://www.bauhaus.se/cm-industri-920-20-kg?gclid=CjwKCAjwieuGBhAsEiwA1Ly_nctLPF1zM2MvsRLUcFEmS1svXf-6HehIRW3wrtAp-VFYuCqzyHdI1BoCx-cQAvD_BwE
6 svar · 2,9k läst
Z
Zingo62a: Hej på er Jag har letat och Googlat men blir inte klokare så jag startar ytligare en ny tråd om stödmurar och formbyggen. Vi har grävt ur slänten bredvid huset för att göra en parkering tanken var att bygga form och gjuta stödmuren. Tyvärr så kom vi inte så nära huset som jag hoppats på så det finns inte plats att bygga den yttre formsidan runt hörnet på huset (i alla fall inte
0 svar · 4,0k läst
·
H
Husåhem: Stort tack för alla svaren! Återkommer med ev andra frågor kopplat till stödmursprojektet när vi fått bort stockarna.
8 svar · 2,8k läst
K
krabba1: Jag undrar bara hur det är med tjälproblem om man använder sig av de skruvplintar som blivit så vanliga,räcker det om jag gör hål i en markskiva och borrar ner dem där?
0 svar · 857 läst
V
Vedhuggarrn: Får nog forska vidare lite i ämnet! Är ju som sagt bara på grundarbetet till plattan än!
8 svar · 1,4k läst
R
rogge28: Går igenom plattan, skall bättra och måla. Stötte på detta vid ett avsnitt. Väldigt kexigt. Antar frostskada? Bara att lägga igen med betong? Beror på? Tips? Orsak?
0 svar · 1,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Då måste det ju vara enklare att sätta i betong direkt, tänk på att armeringen ska omges av 2, helst 3 cm betong för att Ivars skyddad mot korrosion.
8 svar · 1,3k läst
apotekarnes
apotekarnes: Tack. Jag har dålig koll på beräkning av jordtryck, men jag ser ju i alla fall hur standardelementen ser ut.
2 svar · 2,1k läst
D
Dimmu: Normalt hade jag nog inte brytt mig men nu är allt nytt och jag har slutbesiktning om 1 år och har fortfarande möjlighet att prata med entreprenören eftersom det även var med som en punkt på besiktningsprotokollet som skulle åtgärdas innan inflytt. Dom åtgärdade det med högtryckstvätt med roterande borste. Men som ni ser ovan så kommer det tillbaka... Jag har betalat ganska mycket
6 svar · 3,7k läst
·
J
Johan82sat: Ska ställa en färdig bastustuga (2,5mx5m) på tomten med kranbil och behöver göra en grund. Tänkte 8 plintar med 45x145 reglar mellan och på dem trall 28 x120 . Sedan ställa stugan på golvet. Men frågan är räcker det eller är det underdimensionerat. Blir det för glest mellan reglarna? Stugan väger ca 1,5 ton
0 svar · 1,0k läst
P-plats
P-plats: Vad är det för grund på huset eller är det källare? Dessa dräneringsslangar ser ju ut att gå bort från huset...
3 svar · 1,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Har du bilder? Antar att du inte menar källarmur under mark? Vad är det för klädsel/fasad utanför asfaboarden?
1 svar · 1,3k läst
S
Snabelhund: [citat] Hej! Stort tack för info och bilder.
32 svar · 28,2k läst
·
nino
nino: Flytspackel brukar man använda Finns lite olika, vissa flyter som potatismos, vissa som fil och andra som vatten Ju mer lättflytande desto enklare att få det plant, priset är också högre
1 svar · 1,3k läst
Gklav
Gklav: Hej Jag har i dag en gjuten platta på mark från 1960 en plans hus. Man har lagt en korkskiva 5 cm på utsidan som isolering runt grunden. Nu har jag tilläggsisolerat huset med en västkustskiva och funderar på att tilläggsisolera även grunden. Med en cellplastskiva och någon typ steni skiva. Någon som har idéer. Ska man ta bort korten och ersätta den med cellplast. Eller är de bara
0 svar · 972 läst
J
jesper---: [citat] De är cool nu, de var en meec 900-1200w nånstans där, som sedan började blöda olja och eventuellt dog, efter säkert 200 hål. Såg sen att jula har en 1500w med sds max och 9 joule för 1500 jag tänkte ge ett försök så beställt borrar av 3 fabrikat och minst 2 av mina värsta bumlingar ska bort innan semestern är slut.
31 svar · 9,5k läst
·
A
Argastesnickaren: Finns ingen nytta med att använda tryckimpregnerat inne i ett bjälklag. Där skall vara torrt och fint så inget skall kunna hända. Om något händer så att det kommer vatten in i bjälklaget så har man större problem med anat än att man använt vanligt virke.
8 svar · 9,4k läst
J
JoakimWahlberg: Hej, Vi har börjat gräva ut för plattan till vårt hus i Bollebygd - mellan Göteborg och Borås. Om det finns intresse för jordmassor eller fylle", så kan ni få detta gratis mot att ni står för transportkostnaden samt ev. tippningsavgift. Mvh Joakim
0 svar · 1,5k läst
E
Ewa Nilsson1: [citat] HejTacksam för feedback….de har använd sig av nån form isolering, typ frigolit aktiv…vet ej hur det heter men gjorde bild så du kan se….de har lagt duken under men inte ovan…jag har inte bilder på det tyvärr, det fick jag veta när jag frågade. Tycker att de har gjort allt slarvigt är faktiskt jätte ledsen för det. Inte minst för att de gjorde uppfarten så nu efter
3 svar · 1,2k läst
·
L
Lena Muckenhirn: [citat] Har tänkt på det och absolut. Vet inte varför dem ens ligger där då det bara är dem yttre ”bärande” som behövs? De ligger ju inte dikt. Har du erfarenhet av plast under hus/altan?
4 svar · 2,0k läst
·
H
hakan_975: Jag har ett sommarhus för fåren i ett gammalt gödselrum, jag har fyllt igen brunnen för flytgödsel. Det är svalt och skönt nu på sommaren för fåren och de stortrivs därinne om det regnar eller är för varmt. Men jag skulle vilja förstärka de gamla stenväggarna på något sätt, se bilden. Jag funderar på lite olika alternativ, sprutcement vore ju toppen det är svårt att få tag
0 svar · 1,0k läst
·
Ronnie1979
Ronnie1979: Ok, tack för svar! Vi hoppar nog över markduken då. Går aldrig barfota ändå så den biten kanske inte är något jätteproblem.
3 svar · 14,5k läst
useless
useless: Jag antar att det var Anitcimex som besiktade? Dom försöker alltid lura på kunden deras överprisade avfuktarlösning vare sig det behövs eller inte. Sätt in några trådlösa fukt-/temperaturmätare där nere och håll koll under ett år så vet du sen om något eventuellt behöver göras.
1 svar · 3,3k läst
·
F
fribygg: Jag skulle välja stenmjöl 0-4, jag tycker det är lätt att packa med fötter och vatten om du inte vill hyra padda. Möjligt att flis är bra att lägga marksten i men du behöver ha stenmjöl till fogarna och jag skulle nöja mig med att ta hem en fraktion.
3 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.