Hej!

Har sett att Tjälldén har en krypgrund som byggsats där man slipper mura. Finns det fler liknande byggsatser?

Hoppas jag inte för krypgrund är en riskkonstruktion och uppfyller inte kraven i BBR.

H huggan skrev:
Hoppas jag inte för krypgrund är en riskkonstruktion och uppfyller inte kraven i BBR.
Det finns krypgrunder som är godkända om du inte visste det.

J JF. skrev:
Det finns krypgrunder som är godkända om du inte visste det.
Det finns varmgrunder vet jag men har aldrig sett en typgodkänd krypgrund. Kan du länka?

Det du länkar till är en varmgrund där isoleringen istället för att vara i bjälklaget är på marken. Dock använder företag fortfarande begreppet krypgrund då det är välkänt.

H huggan skrev:
Det du länkar till är en varmgrund där isoleringen istället för att vara i bjälklaget är på marken. Dock använder företag fortfarande begreppet krypgrund då det är välkänt.
Vadå på marken istället för bjälklaget? Enligt bilden så är det isolering i träbjälklaget.

Ja det ser jag, samt även på marken vilket är det viktiga då man behöver höja temperaturen under bjälklaget för att undvika problemen. Olika tillverkare har olika lösningar men att isolera dubbelt på två ställen är inte effektivt enligt min mening, dock krävs en del isolering i bjälklaget oavsett pga. ljud.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.