Oldboy
Oldboy: Det är den moderna varianten av den gamla klassiska mullbänken. Den gamla lösningen känner vi väl till då den funnits lääänge. Därmed så är dess fördelar och nackdelar också väl kända. Att jag troligtvis skulle välja den beror bl a på att krypgrunder har stora problem med fukt, mögel och i förlängningen röta och därför väljer jag bort dem. Betongplatta är en dyr,
3 svar · 6,3k läst
·
G-83
G-83: Nja nu har du väl inte helt rätt. Duken är främst till för att hålla isär de olika materialen så de inte kan blanda sig. Sen är det långt ifrån alltid som det behövs duk. Har du en stabil schaktbotten som släpper igenom vatten bra är duken ofta helt överflödig. Det är mycket hängslen och livrem när det gäller duk. TS behöver nog inte oroa sig alls. Det man undrar är hur hus
6 svar · 4,7k läst
·
johnsilver
johnsilver: [citat] Ringbarka trädet så dör det sen växer inga rötter mer
19 svar · 6,8k läst
·
J
jonaserik: Vänta till på söndag med att riva, inte länge sen du gjöt. Betongen måste få brinna/härda ordentligt. den kan kännas hård med är lite mjuk i sig och kan dela sig
11 svar · 2,8k läst
·
F
fsn: [citat] Det han skriver, att en självkompakterande betong inte är lika slitstark. Det är ingen självändamål att gjuta självkompakterande, en så liten platta som 29 kvm borde man tom kunna dra slät med rätkiva eller iallafall kontrollera höjden mot rätskiva liggande på formens ytterkanter som man naturligtvis bygger i rätt höjd. Och den minsta vibron hyr man väl över dagen för
26 svar · 9,5k läst
J
justusandersson: Uppgifterna om grunden kommer troligen från en så kallad teknisk beskrivning. Finns det en sådan finns det säkert även ritningar. Man behöver se en sektionsritning för att förstå sammanhangen i detalj.
5 svar · 1,4k läst
L
Lotta100: Som jag förstått det så finns det en hel del risker med att behålla en gammal platta på mark? Vad är det som kan orsaka möglet, är det att den är oisolerad och suger fukten eller att det kan ligga felaktig isolering inbakad i plattan och hur vet man isåfall det? Måste man bila upp hela plattan eller kan man isolera ovanifrån även om detta egentligen är fel? Om det ligger gamla
0 svar · 829 läst
wildeside
wildeside: Sponta Spont, är ett generellt samlingsnamn på flertalet stödkonstruktioner som används för att säkra kringliggande mark vid jobb i densamma. Stödkonstruktionen kan vara tillfällig som vid anläggning av nya vatten och avloppsledningar eller permanenta som vid konstruktion av en ny fartygskaj. Man delar generellt i sponten i två huvudtyper och pratar då oftast om avsträvad spont (även
1 svar · 1,2k läst
S
svante33: Ok då ska jag lägga ner dränering under och försöka göra hål i pump gropen och ansluta dräneringen
24 svar · 5,0k läst
·
N
nybyggarn3: Antar att du ska fylla singel i botten på gropen? Då lägger du ner rör utanför plattan och leder bort. Antingen till pumpbrunn eller direkt till stenkista eller dike om det är möjligt.
3 svar · 887 läst
V
vhultqvist54: [citat] Jomen det tycker jag nog
75 svar · 151,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Lägg duken mot röret.
3 svar · 1,3k läst
·
J
joasag: Kommer köra på garagejärnet monterat så som på bilden ovan. En fundering bara, ska garagejärnets armeringsjärn fästas ihop med kantbalkens villakorg? I dagsläget så räcker inte garagejärnets armering fram till villakorgen (syns ej på bilden ovan). Eller räcker det att garagejärnets bara ligger för sig själv?
5 svar · 3,9k läst
·
J
jonaserik: Tänkte lägga till lite. Man tar inte på sig stövlar med hål i man ska gå i vatten:devilish:
3 svar · 4,1k läst
S
Solvide: Grundfakta: - Vi köpte fastigheten från 1937 i okt 2019. Tomten ligger bland de lägsta i området. Nere i en lååååång flack sluttning. Närmsta vägen utmed tomtraden har varit föremål för förbättringar innan vi köpte huset då skyfall och vårsmältningar tydligen forsat på hårt nerför gatan och då också strömmat in på tomter och källare. Däribland vår. Vi har aldrig sett
0 svar · 1,7k läst
H
Henry72: [citat] hej. Fick du hjälp med detta och hur gjorde ni till slut (dvs vilka olika material använde ni under källargolvet). Behöver hjälp själv, håller på med samma sak. Planen nu från byggaren är följande (från marken och upp): - gamla källargolvet urbilat - sand (vibrerad) - markduk - radonmatta Icopal RMB 400 - frigolit 8cm, även frigolit en bit upp längs väggar - Kingspan
1 svar · 1,3k läst
K
KVS630: [citat] Ca kostnad: 55k för borrning, 50k för spräckmedel, 30k för grävare och bortforsling av massor. Blanda spräckmedel och fylla i det i hålen gjorde jag själv. Kolla på Dymacems hemsida. Där hittar du bra info om hur du går till väga och bör tänka på.
70 svar · 19,2k läst
·
S
sofftis: [citat] Tack, det låter bra, väldigt bra :D
10 svar · 2,6k läst
B
BORNER: Stort tack, @BSOD och @Eribe för råden! Vi får verkligen ta oss en funderare på om vi skall fräsa eller köra på varianten med kabelskydd.
3 svar · 2,0k läst
·
L
LoTiX: [citat] Tack! Vart lite sent på året för att trimma så ska ta det i vår tänkte jag. Sedan dränerades den sidan av huset för ett år sedan av tidigare ägare. Verkar ha varit ett kompetent jobb och vid grävning lär de ju noterat samt kapat de eventuella rötter som var i vägen. Sen när jag läste lite verkar just äppelträd inte ha lika farliga rötter för husgrund som vissa andra
2 svar · 1,7k läst
·
N
Nygge72: [citat] Ja jag såg efter jag postade att de flesta verkade sälja dessa så då bör det vara okej kan jag tycka och använt mycket
2 svar · 1,4k läst
·
F
fribygg: Plåt, fibercement och trä är väl mtrl jag kommer att tänka på, själv har jag frigolitlucka med trästome och överbliven panel som beklädnad.
2 svar · 4,6k läst
Norrtull
Norrtull: Energiåtgång och försök återvinn det. Omöjligt.
19 svar · 6,2k läst
F
Fredde_Jonsson: Hej Vi håller på med ett litet poolprojekt här hemma och det har gjorts 2 st dräneringsbrunnar som jag fundera lite över. Nedan ser ni ett proffs som jobbar i paint! :). [bild] Vi har alltså en 400mm brunn likt denna https://www.byggmax.se/dagvattenbrunn-utlopp-sandf%C3%A5ng-orange-p31380 utan anslutningar för dräneringsrören. Man har istället borrat ett antal hål runt hela röret
0 svar · 1,8k läst
·
F
fribygg: [citat] Hur länge har det befintliga fungerat och vad vill du uppnå med förändringen?
10 svar · 4,1k läst
·
S
Snickarkirre: Okej va bra att de höll! Alltid lite svettigt när man gjuter om det kommer hålla eller ej (y)
9 svar · 2,9k läst
·
B
BSOD: 70år gamla gjutjärnsrör byter man ju helt klart vid renovering. Rätt dumsnålt att t.ex. inreda en källare som får fuktproblem senare pga så gamla rör. Du märker det på förhöjda halter av fukt. Filmning från insidan ger väl en viss hint om skick. Möjligen kan man relina avloppsrören och bara byta brunnen. Inta akut byte, men som sagt vid renovering så lär man bila upp rören och
3 svar · 865 läst
M
Mh73: Hej Ska plattsätta min infart nästa sommar. Tar gärna emot tips på bra och seriösa firmor i Strängnäs/Stallarholms trakten som kan lämna offert.
0 svar · 565 läst
B
bossespecial: Problemet med korta pålar är att sidostödet från omgivande mark inte finns, därför bör man borra in pålen i berget alt spänna in pålen i grunden för att ta hand om horisontal stabiliteten. Därför tror jag mindre på pålen med bergsdubb. Alt skulle man kunna utforma plintar i de grundare delarna så att de kan styra de dubbade pålarna.
21 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.