Byggahus.se

Markduk till gjuten platta

1. H
    Medlem · 10 inlägg

Hobbyhus

Medlem
    Hej!

Jag ska gjuta en platta till en friggebod. Jag har grävt ur till lagom djup, ca 30-35 cm till underkant kantelement.
    Där jag grävt ur har det varit gräsmatta och när jag började gräva djupare så var det typ fyllnadsmaterial från husgrunden blandat med lite större stenar och berg.
    Jag packade inte denna ytan utan lade ut markduk direkt och sen fyllde upp med ca 10 cm 0-63, på vissa ställen mindre än så. Nu har jag däremot packat denna ytan väl (250kg padda) och nu är min tanke att fylla upp med makadam 8-16 till rätt nivå, ca 20-25cm. Tänker jag rätt?
    Jag känner dock att ytan inte känns "stum" på sina ställen, antingen så skulle jag inte lagt markduk underst utan mellan 0-63 och makadamen, eller så skulle jag lagt ett tjockare lager med bergkross 0-63? Kan ju vara så att det är för tunt på vissa ställen (markduken syns på nåt ställe), och då går det ju heller inte att packa ordentligt. Eller så kommer det helt enkelt bli bra när makadamen kommer på?

Vad säger ni?

2. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 727 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Det är bättre att ha tjockare med det grova materialet. Det är det som ger bärighet. Du behöver bara 100-150mm dränerande lager.

3. H
    Medlem · 10 inlägg

Hobbyhus

Medlem
    Tack för svar!
    Tror du det funkar ändå, att bara lägga på ca 20cm 8-16 nu?
    Och markduk, ligger den på rätt ställe?

4. Z
    Medlem · 34 inlägg

ZcR

Medlem
    Du skriver du har grävt ut till rätt djup, underkant kant element 30-35cm.
    Sen fyllt på 0-60 10cm å nu 20-25cm 8-16.

är vi inte tillbaka på ruta 1 igen?

duk bör du ha mellan mark och makadam.
    Gör inte så mycke att du lagt den ett lager för tidigt, men de va lite onödigt du hade inte behövt den där med tanke på hur du beskriver att massorna var, men du ska ha duk till makadamen nu ändå. Sen som ovan nämnt det räcker med 10makadam.
    Är dock varken fel eller olagligt att lägga så mycke som 30cm makadam.

men hur ligger de till med utgrävningen och djupmåtten?

5. H
    Medlem · 10 inlägg

Hobbyhus

Medlem
    Precis, jag har grävt ur till 30-35cm under kantelementen.
    - lagt markduk
    - fyllt på med ca 10cm 0-60
    - börjat fylla upp med makadam 8-16. Lär bli 20-25 cm med makadam för att komma till rätt höjd. Jag har inte lagt duk mellan 0-63 och makadam 8-16, borde jag gjort det?

6. Z
    Medlem · 34 inlägg

ZcR

Medlem

Enkelt svarat så - Ja du borde ha gjort det. -

ska vi ta det komplicerade svaret baserat på vad du säger att det är du bygger ” en friggebod” så är de inte nån stor ko på hal is då det inte är ett boningsutrymme du bygger, utan ett förråd.

duken är en del av kapillär brytningen mot fukt och frost och ingår i dagens byggnorm för platta på mark.

7. G-83
    Renoverare · Skåne · 716 inlägg

G-83

Renoverare
    Nja nu har du väl inte helt rätt. Duken är främst till för att hålla isär de olika materialen så de inte kan blanda sig. Sen är det långt ifrån alltid som det behövs duk. Har du en stabil schaktbotten som släpper igenom vatten bra är duken ofta helt överflödig. Det är mycket hängslen och livrem när det gäller duk.

TS behöver nog inte oroa sig alls. Det man undrar är hur hus som är byggda med vattenpackad naturgrus utan duk kan stå kvar överhuvudtaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.