K Kent i Lerviken skrev:
Uppdatering av avancemang. Bortrest nu så fortsättning följer i juli.
Grundarbete för husbygge med markerade bergröjningar och avstängningsband runt arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vardagsrum och 5 till
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
vad är skillnaden emot vanlig snigeldynamit?
Hur stort borr krävs det till detta då?
30 mm diameter på borr enligt UTUBE filmer

K Kent i Lerviken skrev:
[bild]
I princip klar med spräckningen nu, ca 100m3 fast berg togs bort. Nu väntar resten av projektet.

• Bild på ett nyligen spräckt område med berg och stenar intill byggnadsställningar på en tomt.
    Skapa konto
  • Gilla
Per_Eriksson och 5 till
  • Laddar…
K Kent i Lerviken skrev:
I princip klar med spräckningen nu, ca 100m3 fast berg togs bort. Nu väntar resten av projektet.
Grundarbete för ett hus med synliga bergsstöd och grävda diken, omgiven av trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
K Kent i Lerviken skrev:
[bild]
Gjorde av med ca 1700 kg spräckmedel. Det blev ca 300 kg mer än beräknat pga en del bergsmassor började röra sig och sabbade en del av borrhålen.

• Gilla
KalleKe
  • Laddar…
K Kent i Lerviken skrev:
[bild]
Imponerande! Vad ska det bli där nu?

Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Imponerande! Vad ska det bli där nu?
Det är väl tänkt att det ska bli ett garage så småningom, men först ska det omdräneras.

• Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
K Kent i Lerviken skrev:
[bild]
Viket fantastiskt jobb! Vad använde du för borrutrustning?

E Essinge skrev:
Viket fantastiskt jobb! Vad använde du för borrutrustning?
Jag tog hjälp med borrningen. Grävare med borrigg och dammfälla. Blir mycket damm och borrkax som flyger omkring annars. Borrhål 50 mm med varierande djup 1-4 m ca.

• Gilla
Essinge
  • Laddar…
K Kent i Lerviken skrev:
Jag tog hjälp med borrningen. Grävare med borrigg och dammfälla. Blir mycket damm och borrkax som flyger omkring annars. Borrhål 50 mm med varierande djup 1-4 m ca.
Skall ta bort ungefär samma volym berg (berget är inte avtäckt ännu), men att ta bort berg verkar inte billigt… Blev ditt upplägg billigare än att leja bort allt (tex spräcka med sk ”superwedge”)? Indikationen i mitt fall är ca 500k för 100m3….

E Essinge skrev:
Skall ta bort ungefär samma volym berg (berget är inte avtäckt ännu), men att ta bort berg verkar inte billigt… Blev ditt upplägg billigare än att leja bort allt (tex spräcka med sk ”superwedge”)? Indikationen i mitt fall är ca 500k för 100m3….
Ca kostnad: 55k för borrning, 50k för spräckmedel, 30k för grävare och bortforsling av massor. Blanda spräckmedel och fylla i det i hålen gjorde jag själv. Kolla på Dymacems hemsida. Där hittar du bra info om hur du går till väga och bör tänka på.

• Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.