Pelleplutt78
Pelleplutt78: [citat] Ja se där ja, tack! Då verkar det ju lugnt oavsett!
5 svar · 1,5k läst
D
desjardins81: Hej! Vi fick precis brev från kommunen att de efter 12 år kommit på att de saknar "Objektspecifika konstruktionsritningar avseende grund (inklusive armeringsplan)". Jag har letat i alla pärmar vi har sedan husbygget men kan inte hitta någon sådan. Finns det någon här som byggt ett likadant hus och som har någon sådan ritning att dela med sig av? Mvh Erik
0 svar · 1,1k läst
K
Krypgrunden: Hej Vi hade turen att få köpa ett drömläge, men det kom med en friskrivningsklausul. Eftersom huset skall totalrenoveras, så brydde vi oss inte för läget är en dröm. Huset är från -59 med en krypgrund och Länsförsäkringar skickade dit Anticimex för en snabb kontroll av huset när försäkringen skulle tecknas. Där var hög fuktkvot i grunden som behövs åtgärdas med
0 svar · 1,2k läst
Bjornev
Bjornev: 2021-12-02
16 svar · 57,7k läst
A
Ace83: [citat] Härligt, lycka till!
53 svar · 39,3k läst
·
D
Draven: Kom på att det nog är bäst att köpa färdiga plintar. 500mm långa borde nog räcka till ett trallgolv med en 15cm singel under.
1 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Det finns inga principiella problem med att grundlägga på silt. Eftersom silt bara tål halva marktrycket jämfört med sand och en fjärdedel jämfört med morän så måste grundläggningen göras med större omsorg och beräknas av en kompetent konstruktör. En intressant fråga är hur den byggbara ytan är placerad på tomten enligt detaljplanen. Ju längre in på det gröna ni kan komma
4 svar · 4,8k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det första du bör göra är att själv inspektera grunden så långt det är möjligt. Lägg gärna upp egentagna bilder här, så kan du få bra råd. Det är vanskligt att basera stora beslut på en luddig text i ett besiktningsprotokoll.
1 svar · 1,7k läst
H
hama65: Hur har det gått med detta bygge? Är ni nöjda med skumglas och hur blev det med gjutningen? Är själv i tankar på att lösa en grund med skumglas.
10 svar · 8,6k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Makning och bilhammare funkar OK, men minst lika slitigt tycker jag. Kan vara kul som omvexling, alltid kul att elda lite. Men de sprickorna som blev i mitt berg var ändå svåra att rucka på med huggmejsel och slägga, eller det gick men det krävdes energi. Körde bilningsfunktionen på min GBH 5-40 och det funkade fint.
54 svar · 17,2k läst
·
useless
useless: Yttermuren ska vara tät, men frågan gällde balkarna/väggarna inne i grunden och dom måste tillåta att luft passerar relativt obehindrat. Ett enkelt sätt att uppnå det är öppna stötfogar. Alternativet är att lämna större hål på strategiska ställen.
3 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Efter att ha sett Anticimex besiktningsmän igång några gånger är jag rätt skeptisk mot deras kompetens och metoder. Ta med en rejält byggkunnig kompis istället för att lita på Anticimex. De är bra på skadedjur.
1 svar · 1,4k läst
·
W
Wjmj: Hej! nu ska vi bygga igen denna lucka som går ner till krypgrunden och undrar om ni har några tips ? Va bör jag använda för material? Frigolit? Isolering? Och vad bör man tänka på? Tanken är att bygga igen denna och öppna upp en ny lucka på ett annat ställe i huset. kom gärna med tips och vad man inte bör göra :) bifogar bild uppeifrån och underifrån. mvh
0 svar · 2,6k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: [citat] Hur har det gått? Vi har ett identiskt problem.
7 svar · 3,7k läst
wildeside
wildeside: [citat] Låter som en planering som kommer att fungera....
13 svar · 4,4k läst
B
Bogus: Nu har vårt hus som är ett suteränghus fått dränering. Vi har vid flera tillfällen fått vattengenpmträngning genom golvet. Vi har berg som sluttar mot huset på två sidor med ett avstånd på 2 resp 4 meter. Vill nu leda bort vattnet innan det når husgrunden men hur? Även om det som nu efter dräneringen är lutning från huset mot bergen så kommer vattnet (som vid skyfall kommer som
0 svar · 1,1k läst
E
Ebborg: Det där är en mycket bra iaktagelse! Min förhoppning är att inte behöva gräva ur 1,5 meter överallt, då hörnen är det viktigaste, men precis som du säger kanske det blir problem då om man fogar dem samman. Någon annan som har tankar kring detta? Med en dränerande uppbyggnad och morän under är förhoppningen att vattnet inte står kvar någonstans, men det vet man ju aldrig säkert.
3 svar · 2,9k läst
·
H
Hallerudsbo: [citat] Har inga skisser. Utgick från en bild på nätet bara. Sen tog det ca 2-3 timmar att bygga den. Ska bygga om lite framöver så jag får en elektrisk ventil till luften så kan jag sitta i grävaren och styra det. h-balk med en stålplatta på för hammaren. Sen hade vi en del på jobbet som skulle kastas, front borrstöd till Atlas tunnelborrigg som jag använde. Då får man i gummi
27 svar · 10,3k läst
·
M
MatthiasH: Allt gick bra.
3 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Under de förutsättningar som ni har tror jag att upplevelsen av varma eller kalla golv har mycket med själva golvmaterialet (ytskiktet) att göra. Golvmaterial med hög värmeledningsförmåga brukar kännas kalla att gå på oberoende av rumstemperatur. Förutom mattor är väl riktigt trä bra material.
5 svar · 1,3k läst
G
Gabbe1: Villabyglar, eller ett extra lager armeringsmatta vid kantbalkarna används för att ta upp det vridmoment som blir i kantbalken när man placerar väggarna längst ut mot kanten (dvs till stor del över kantelementens cellplastisolering). I ditt fall så blir det inte tal om några stora linjelaster från väggarna, även om du har ett loft och betongpannor på taket så är byggnaden så smal
3 svar · 5,3k läst
S
sslacker: Okej. Tack för tipsen. En del av huset har källare som är uppvärmd. Har även en murstock som går i krypgrunden då jag eldar med pellets. Hjälper säkert till lite utöver att golvet läcker. Ska bli spännande att se vad som händer när jag ska byta samtliga golv på nedervåningen
8 svar · 3,0k läst
·
F
Frolleee: Hej! Gick det bra? Planerar att göra detsamma och har samma tanke på vad som kan hända.
1 svar · 2,9k läst
·
S
starmanin: [citat] Tack för snabbt svar. Någon som vill motsätta sig?
2 svar · 1,4k läst
P
POAr: Hej, vi har dränerat om villan. Vi kom överens med entreprenören om att han skulle dokumentera hela dräneringen med foton. Nu visar det sig att det inte blivit gjort. (Det finns 5 bilder som är från ena sidan av huset, visar inte hur jobbet utförts). Går ju inte att korrigera detta utan att göra om jobbet. Så jag undrar vad som är rimligt i detta läge? Antar att det i så fall blir
0 svar · 843 läst
Bart
Bart: Det kommer fungera. Med tanke på att det är berg med makadam direkt på skulle jag inte besvära mig med att lägga dräneringsrör där heller om den ändå hamnar under plattan. Vattnet kommer dräneras bort på berget genom makadamen. Lägg röret där berget viker av åt sidan så kan det fånga upp vattnet och transportera bort det.
1 svar · 1,5k läst
·
C
christoffer Dahlen: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Har en munter m210x 0735249917 mvh Christoffer
27 svar · 3,8k läst
·
K
Karl Olssvan: Har du kollat vad det kostar att få andra beläggningar typ, sten och platta.
34 svar · 154,7k läst
U
Utsliten och utdömd: Här kommer lite fler bilder [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
1 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Jepp det är inte den stora kraften som gäller, att knacka på dom när dom tajta så blir det kanske bara någon 100 tals mm som gåt in tills stopp och sedan vänta ett tag med nya knack.
12 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.