E
Eriksson Magnus: Tack för tips. Hur ser det ut under marken när man har såna här betongbrunnar? Är det hål lite varstans där vattnet kan få rinna ner? Eller är det kort och gott ett underjordiskt dike och inget jag kan leda ner vatten till? Vet att jag i marken även har små plaströr som ligger kors och tvärs, kanske dessa som plattats till och därför inte leder bort vattnet. Allt gott!
3 svar · 965 läst
Z
ZipLock: Vad finns under stenarna? Betong eller jord/grus?
1 svar · 1,5k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: Håller på att fuktsäkra grunden i gammalt timmerhus. Berget lutar ned mot husets ena kortsida. Vi har tagit upp golv och grävt ur all jord. Nu upptäcker vi att det rinner in vatten i grunden när det regnar. Vår plan var att lägga in singel, ovanpå det hasopor och sen nytt golv. Hur gör vi nu när det verkar läcka in vatten utifrån? Dränera genom att spränga bort en ränna och leda
0 svar · 1,5k läst
·
M
Missionshuset Roslagen: [citat] Kul! Fyllde på med 8-16 makadam och är fortfarande mkt nöjd med resultatet. Har även hunnit prova på ringkap då jag var tvungen att även göra en ränna för att leda bort vatten från under huset. Såklart en fördel med det extra kapdjupet men betydligt känsligare konstruktion och mkt mer som kan strula och/eller gå sönder.
33 svar · 30,4k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] köp kantsten och gräv ner och gjut på utsidan. Det håller Aldrig att snåla och bara lägga plattor. Du måste minst sätta storgatsten i betong. Jord är inget bra mothåll.
2 svar · 2,4k läst
·
Entré
Entré: Tomtgränsen varierar lite, tror att den på ena sidan börjar i övre kanten och sen går lite snett ner till grannens mark. Så det är inget solklart men vi vill ju hitta en bra lösning som funkar för oss båda. Vem kan man anlita för en seriös, bra bedömning av markstabiliteten? Svårt med firmor som ändå vill sälja sina lösningar känner jag. Besiktningsmannen var inte bekymrad när
2 svar · 1,5k läst
S
Spik56: Berget ligger i dagen
8 svar · 3,1k läst
Singenjören89
Singenjören89: Vem löser normalt utsättning inför pålning? Kommunen har gjort en grovutsättning och vår markentreprenör har börjat förbereda för borrpålning. Nu behöver vi lösa utsättningen av pålarna som uppfyller pålningsfirmans toleranskrav: "Godtagbar tolerans för pålars läge är ± 100mm i plan och ± 50mm i höjd." Markentreprenören har ju hittills bara utgått från kommunens
0 svar · 1,7k läst
wildeside
wildeside: https://www.jemfix.se/markavloppsr%C3%B6r/8103/9021459/ https://www.jemfix.se/avloppsb%C3%B6j-110-mm/8103/9015849/ Eller liknande från annan butik.
3 svar · 2,3k läst
·
S
sbf: Vad kan det ta vara för något som växer i krypgrunden? Någon som vet utifrån bilderna?
0 svar · 1,0k läst
·
P
Paxman: [citat] Stort tack steve5432!! Precis så utförligt jag önskade! :)(y) Några följdfrågor: 1. Isolering känns som en rätt bra grej att lägga dit. Ersätter den motsvarande tjocklek av bärlagret, eller blir det att gräva ur extra, motsvarande isoleringens tjocklek? 2. Vilken typ av padda krävs? Har spanat lite på uthyrningsfirmornas alternativ, och det finns ju en hel del olika
11 svar · 3,7k läst
·
R
Robert Andersson2: Hej Kanske en dum fråga; Den här cirkeln. Vad menas?
0 svar · 1,2k läst
R
Renoveringssugen: Hej! Är det någon som vet varför det det ut såhär på grundmuren till mitt hus? Ovanför ligger en toalett. Min första tanke är att det är någon typ av läcka men det syns inte något inne. Det känns heller inte direkt fuktigt (dock svårt att avgöra för muren är kall och det har regnat till och från i några dagar). Det är krypgrund och entretrappan är till vänster om det kan
0 svar · 1,1k läst
·
wildeside
wildeside: Det beror lite på hur mycket det lutar, men jag skulle nog se det som en fördel om schakt botten luta lite utåt så att eventuellt vatten kan rinna ut och inte bli stående i pölar i leran under grunden.
3 svar · 1,1k läst
F
fribygg: [citat] Om han föreslog det var det väl görbart, om det är tillräckligt bra och prisvärt får du väl avgöra. Jag skulle undergjuta utifrån
8 svar · 2,0k läst
·
H
haggan: Bara betong ingen armering? Ser väldigt likt ut i vår källare. Ett dödsbo så vi har ingen aning vad han gjort eller varför. Nu har vi dräneringsfirman här och väggen är frostsprängd ut på utsidan. Den är iallafall helt trasig.
4 svar · 1,8k läst
·
Bj00rn
Bj00rn: [citat] Slängde på en platon variant när jag ändå var i farten. Skippade isoleringen. Får bli isolering på de sidor som är motfyllda om det ska grävas där också på sikt. Som det är gjort nu så ligger det en sunkig stenullsskiva där helt utan nån form av fuktspärr.
4 svar · 1,8k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: [citat] Tack för svar. (y)
8 svar · 6,7k läst
·
H
huggan: Vad är det för system du annväder?
1 svar · 1,1k läst
·
J
Anonymiserad 284245: [citat] Precis så som jag upplever det. Mkt bra summering!
6 svar · 5,4k läst
M
MacBook: Hej, Är det någon som antingen använt sig av denna lösning själv eller vet entreprenör som utför. behöver en lösning för att fylla ut lite för att kunna fästa fallskydd på ett berg.
0 svar · 1,9k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: [citat]
17 svar · 6,1k läst
·
Evakarin54
17 svar · 6,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Bilder skulle underlätta väsentligt för att göra en bedömning och tillhörande åtgärdsförslag. En bula i golvet och ihåligt ljud tyder på gammal tunn gjutning, men enl uppg så har förre ägaren gjutit nya golv i hela källaren? Om bulan är i ett nygjutet golv så blir man skeptisk till kvaliteten på gjutningen av alla golv. Å andra sidan, om det bara är ett ställe i matkällaren
10 svar · 9,2k läst
·
L
LoaT: [citat] Låter vettigast så slipper jag hålla på med teleskoprör m.m. Tack så mycket för hjälpen! [citat] [citat]
4 svar · 2,1k läst
·
Gustavalmhag
Gustavalmhag: Tack för input, kommer tynga ner den och sedan försöka få bort allt trä. Tack för hjälpen
10 svar · 3,2k läst
M
mohammad lavi: [citat] Hej ! Tack för svaret , Jag kommer att ta bort en del av cellplasten . Många rekommenderade det .
3 svar · 1,0k läst
S
stefan_o: På nedersidan av vårt sutteränghus byggt på platta ligger inte markrören tillräckligt djupt så jag behöver gräva ned dem djupare i makadamen som ligger under huset och ut mot balkongens stolpfundament. Markrören är till för att ta hand om dagvatten från stuprören. Området jag skall gräva i består av 1-1,5 m med sprängsten, 60-90 sten, makadam av blandad storlek. Hoppas att det
0 svar · 1,4k läst
·
P
Pling123: [citat] Har funderat på nåt sånt men varit osäker om det kan få följder. Huset har tidigare drabbats av en kraftig sättning som vi tror är avstannad nu då det är bultat med järn som ser ut att ha många år på nacken. Mannen som bodde här är död så vet inte var det härstammar ifrån. Troligt att ändringar i brunnen orsakar problem vi inte tänker på?
3 svar · 2,5k läst
·
F
fordp: Vi har problem med att när det regnar och blåser mot garageporten så rinner det in vatten under porten. Jag har tänkt att lägga en markränna paralellt med garageporten och koppla till dagvattenröret som går ner i marken precis bredvid. Problemet är att det är en gjuten platta så jag vill gärna ha en låg markränna för att slippa såga så djupt i betongen. Jag behöver även ha
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.