Strax dags för gjutning av plattan till garaget.
Är dock osäker på hur det är tänkt att man ska få till det med garagejärnet i kombination med ett fall vid garageporten?
Enligt många rekommendationer jag har läst så ska man kapa ut några centimeter av kantelementen vid garageporten, sätta en planka som man gjuter mot och sen ta bort denna för att "skrapa" ett fall utåt.
Hur gör jag detta i kombination med ett garagejärn?
Ska garagejärnet överlappa kantelementet? Garagejärnet har ju en 90-gradig böj men om jag skrapar ett fall så blir det allt annat än 90 grader?
Detta garagejärn är det jag har:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...vinklar/garagejärn-vfz-50x50x3000mm-005372184
Är dock osäker på hur det är tänkt att man ska få till det med garagejärnet i kombination med ett fall vid garageporten?
Enligt många rekommendationer jag har läst så ska man kapa ut några centimeter av kantelementen vid garageporten, sätta en planka som man gjuter mot och sen ta bort denna för att "skrapa" ett fall utåt.
Hur gör jag detta i kombination med ett garagejärn?
Ska garagejärnet överlappa kantelementet? Garagejärnet har ju en 90-gradig böj men om jag skrapar ett fall så blir det allt annat än 90 grader?
Detta garagejärn är det jag har:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...vinklar/garagejärn-vfz-50x50x3000mm-005372184
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skippa järnet, betongen blir lite avrundad och snällare mot däcken.
Protte
Protte
Mina gjutkillar kapade ur kantelementen. Satte kantjärnet över kanten och satte sen en rejäl bräda på utsidan som skruvades långt ner in i kantelementen och sen motfylldes. Brädan fick sitta kvar tills gjutningen hade brunnit. Hade bara lokalt fall de sista 20 cm mot kantjärnet som de enkelt skrapade ur och snyggade till med brädan på plats. Kantjärnet tejpades på ovansidan så att det skulle bli lättare att snygga till få rent efteråt.
Nu har jag kapat ur några centimeter från kantelementen. Var även tvungen att ta bort mycket cellplast här för att göra utrymme och för att betong ska hamna under kantjärnet.
Ska sätta en planka på utsidan sen, men det är ju inte helt tätt i hörnen eftersom jag satt järnet med fall utåt.
Ska sätta en planka på utsidan sen, men det är ju inte helt tätt i hörnen eftersom jag satt järnet med fall utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer köra på garagejärnet monterat så som på bilden ovan.
En fundering bara, ska garagejärnets armeringsjärn fästas ihop med kantbalkens villakorg? I dagsläget så räcker inte garagejärnets armering fram till villakorgen (syns ej på bilden ovan).
Eller räcker det att garagejärnets bara ligger för sig själv?
En fundering bara, ska garagejärnets armeringsjärn fästas ihop med kantbalkens villakorg? I dagsläget så räcker inte garagejärnets armering fram till villakorgen (syns ej på bilden ovan).
Eller räcker det att garagejärnets bara ligger för sig själv?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden