Vi ska påla och har ca 2-3 m till berg, alltså för grunt för slagna pålar vilket påpekats av de flesta. Har tagit in offert på borrade stålrörspålar vilket blir dyrt pga nuvarande stålpris, ca 170 000 kr för 26 pålar. En pålningsfirma föreslog dubbade pålar som alternativ, vilket kostar ungefär hälften. Har någon erfarenhet av detta?

wildeside
Om en entreprenör har börjat förbereda för borrpålar i en annan tråd , så har jag en liten fundering varför du undrar över vilken pålning du ska ha?

wildeside wildeside skrev:
Om en entreprenör har börjat förbereda för borrpålar i en annan tråd , så har jag en liten fundering varför du undrar över vilken pålning du ska ha?
För att kunna starta en jättetråd i juridikforumet om hävning av kontrakt?

/ATW

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Plintar?

wildeside wildeside skrev:
Vad menar du? Så vitt jag vet innebär det inte andra förberedelser för min markarbetare. De har schaktat bort allt organiskt och ska på med 0-90 nästa vecka, mycket mer än så ska de inte göra nu. Eller har jag missförstått?

A ArneTW skrev:
För att kunna starta en jättetråd i juridikforumet om hävning av kontrakt?

/ATW
Markarbetaren kör jag samma på oavsett, pålningsfirma är inte upphandlad. Så jag hoppas vi slipper hävningar och har nog bra förutsättningar för det.

W witten skrev:
Plintar?
Ja det har varit på tal, men det kräver däremot andra förberedelser. Vi har 26 st pålar på 171 m2 så det blir nästan att gräva upp hela tomten. Kanske blir helt OK ekonomi mer markentreprenören verkar sådär sugen på det...

Vad skulle det kosta att göra en urskiftning?

Varför är det så många pålar? Du borde kunna ligga på runt 16 m2 per påle så drygt 10 pålar, det blir kanske runt 200 kN per påle eller plint (plint är lämpligare på det här djupet). Går ju att optimera ytterligare så att det bara är några få plintar och stora grundbalkar istället.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad skulle det kosta att göra en urskiftning?
Har räknat på det så gott det går och det är alla massor som ska bortgör det dyrt, men det är rätt jämnt. Närmaste tippen ligger ca 40 min bort i bra trafik, så grovt räknat med tippavgift och 70 lass blir det 150 000 kr. Sen tillkommer kanske 70 000 i grus/makadam och rätt mycket grävtimmar. Även med nuvarande stålpriser hamnar man en bit lägre med pålning, och även med bättre kontroll: det kan bli djupare och ännu mer massor än i min kalkyl. De markentreprenörer jag har bollat med förespråkar alla pålning. Låter det som ett rimligt resonemang?

W witten skrev:
Varför är det så många pålar? Du borde kunna ligga på runt 16 m2 per påle så drygt 10 pålar, det blir kanske runt 200 kN per påle eller plint (plint är lämpligare på det här djupet). Går ju att optimera ytterligare så att det bara är några få plintar och stora grundbalkar istället.
Vi har ett rätt lurigt hus :) Se bild. Mycket vinklar och delen till höger är 90 cm ner. Därtill är den sista platt-snutten ut till höger separerad eftersom den kommer bebyggas först i framtiden som Attefallstillbyggnad (för att undvika köldbrygga bl.a.) Det går säkert att optimera, något du kan se på rak arm?

Det var på tal att minska antalet pålar men ha kraftigare balkar men konstruktören trodde detta var smartare i vårt fall.
Teknisk ritning av en husgrund med många vinklar och numrerade punkter där balkar möts, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Vi har ett rätt lurigt hus :) Se bild. Mycket vinklar och delen till höger är 90 cm ner. Därtill är den sista platt-snutten ut till höger separerad eftersom den kommer bebyggas först i framtiden som Attefallstillbyggnad (för att undvika köldbrygga bl.a.) Det går säkert att optimera, något du kan se på rak arm?

Det var på tal att minska antalet pålar men ha kraftigare balkar men konstruktören trodde detta var smartare i vårt fall.
[bild]
Jag gjorde ett litet snabbt överslag, plattans area x last och jämförde med summan av tabellen och det verkar som om konstruktören avrundat lite väl mycket i överkant, ca dubbla lasten. Den fria plattan kan du skippa pålarna närmast huset och dubba in denna i nästa skede, även här är lasten nästan den dubbla mot vad som kan uppstå. Sedan skulle man kunna banta bort minst 2 pålar i den lägre delen. I burspråket uppe till vänster kan du ta bort pålen och låta plattan konsola den lilla biten.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Det är väldigt många pålar för så lite laster. Om du vill spara pengar så får du ju tänka om vad gäller utformningen av huset. Alla dessa vinklar o vrår drar ju iväg priset. Samt den lägre plattan går ju att förbereda när du gjuter huset för att slippa påla så mycket.
Du har ju två val antingen borrar du pålar eller gjuter plintar till berget om urskiftningen blir för dyr

B bossespecial skrev:
Jag gjorde ett litet snabbt överslag, plattans area x last och jämförde med summan av tabellen och det verkar som om konstruktören avrundat lite väl mycket i överkant, ca dubbla lasten. Den fria plattan kan du skippa pålarna närmast huset och dubba in denna i nästa skede, även här är lasten nästan den dubbla mot vad som kan uppstå. Sedan skulle man kunna banta bort minst 2 pålar i den lägre delen. I burspråket uppe till vänster kan du ta bort pålen och låta plattan konsola den lilla biten.
Tack Bossespecial, ska fråga dem om detta. När en påle kostar 5500 kr är det rätt dyrt med en för konservativ konstruktör. Jag skulle framhärdat mot hustillerkaren och försökt ytterligare att få jobba med dig :) Spelar det in att de räknar högt att huset är högt för att vara enplanshus kanske? Pulpetttak och 3,6 m invändigt i den stora huskroppen, 3,2 m i den lägre.
Teknisk ritning av en byggnad som visar mått och belastningspunkter.
Skapa konto

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är väldigt många pålar för så lite laster. Om du vill spara pengar så får du ju tänka om vad gäller utformningen av huset. Alla dessa vinklar o vrår drar ju iväg priset. Samt den lägre plattan går ju att förbereda när du gjuter huset för att slippa påla så mycket.
Du har ju två val antingen borrar du pålar eller gjuter plintar till berget om urskiftningen blir för dyr
Ja det hade varit det smarta :) Det blir dyrt med vinklar och vrår men jag tror det blir bra också, tillslut. Vill såklart inte betala för mycket så ska fråga markentreprenören om plintar en gång till. Men - har fått förslag om dubbade pålar också från en pålningsfirma vi pratat med. De har tagit fram en egen bergsko med ett hål på 50 mm rakt igenom dubben. De borrar för hand ett 40mm hål genom bergskon och injekterar fast ett 25 mm kamjärn 500 mm in i berg och 500 mm in i pålen. Vad tror ni om detta?

Här ser du plattan bättre:
Teknisk ritning av en husgrund med plattor, kantelement och thermomur med dimensioner angivna.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.