9 489 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Gjuta källargolv med självkompakterande betong
Det är ju snudd på ett straff.... Är det inte effektivare med lösa järn då och antingen nästa ihop med svetsen innan isolering eller naja ihop? Småbitar och överlappning på 300mm vid varje skarv blir ju löjligt.L Liteavvarje skrev:
Ja vad ska man göra när inte dörrarna är större , om du räknar hur mycket lösjärn du behöver
så blir det många meter , och naja ihop , kanske bättre med matta , att svetsa i dom inget kul , det går men sprätter rätt bra , rent stål med många punkter som ska punktas , mattan kan läggas med en ruta oxå det håller , jag la med två
så blir det många meter , och naja ihop , kanske bättre med matta , att svetsa i dom inget kul , det går men sprätter rätt bra , rent stål med många punkter som ska punktas , mattan kan läggas med en ruta oxå det håller , jag la med två
Jag har varit med och gjort 2 källare med vanlig betong (Ej SKB) både med ränna och pump vilket har fungerat fint och gett ett toppenbra resultat utan sprickor med den tunnare armeringsmattan!
Fallen går som sagt fint att fixa till direkt med betongen. Hat du inte gjutit innan kan det vara väl investerade slantar att iaf hyra in 1 st erfaren betongarbetare för att leda arbetet, sedan är det ju bra att vara några stycken som krattar/skyfflar väger av och slodar vilket är tämligen enkelt utförda arbetsuppgifter.
Fallen går som sagt fint att fixa till direkt med betongen. Hat du inte gjutit innan kan det vara väl investerade slantar att iaf hyra in 1 st erfaren betongarbetare för att leda arbetet, sedan är det ju bra att vara några stycken som krattar/skyfflar väger av och slodar vilket är tämligen enkelt utförda arbetsuppgifter.
Ja, 43 svetsunkter / kvadratmeter med maskstorlek 150x150. Ca 1300 för 30 kvadrat men det borde funka helt utmärkt med svets på vartannan korsning eller ännu glesare. Kan tom tänka mig att man lägger ut järn i en riktning med distanser eller om man köper några säckar K40 betong och sätter dom i en kladd så dom sitter still. Sen lägger man bara på tvärjärnen och najar fast dom vartannan meter.L Liteavvarje skrev:Ja vad ska man göra när inte dörrarna är större , om du räknar hur mycket lösjärn du behöver
Jag svetsade 210 vertikaljärn till poolplattan, knappt 900 svetspunkter och det tog klart lite tid men mest exakt placering och vertikal fixering med vattenpass och tvingar. Själva svetsningen var mycket snabbare än najning. Jag körde med fluxcore tråd och det gjorde jag med isoleringen på plats, lite vatten innan och en svetsduk under samt en 6kg skumsläckare och en vattenslang standby. Sprätte inte direkt nåt att tala om och med gas sprätter det ännu mindre. Skulle dock aldrig svetsa i en utgrävd källare med cellplastisolering på plats, finns ju risk för hela huset.
Inte fel att pjucka lite här och där för att bära upp järnen till rätt höjd och då ligger dom still , gör så själv , fast inte svetsa korsen , behöver inte vara i varje kors . Det verkar som du har koll på läget och snart är hemma 
Jag använde 6/150 1500x2500mm och bar ner i källaren. Det funkade riktigt smidigt, gick att trixa sig fram med överallt och dom gick att hantera själv framför allt. Lite som en gipsskiva fast den inte var ömtålig och man fick bra grepp.
Najning av ca 30m2 tog kanske 2-3h då det var många överlapp (najade jag alla korsningar).
Rymdes fint i släpet också. Kommer inte gå på 5m mattor för resterande källare tror jag då man ändå måste klippa ner så mycket för att få in dom och dessutom är transporten lite knepig.
Najning av ca 30m2 tog kanske 2-3h då det var många överlapp (najade jag alla korsningar).
Rymdes fint i släpet också. Kommer inte gå på 5m mattor för resterande källare tror jag då man ändå måste klippa ner så mycket för att få in dom och dessutom är transporten lite knepig.
Man najar armeringen för att den inte skall röra sig under gjutningen. För hållfastheten efter gjutning har inte najning någon som helst betydelse (gäller även svetsning). Rent teoretiskt kan man strunta att naja men man behöv göra det för att få järnen att ligga still. Så att svetsa i varje hörn/korsning för att göra sig ett nät av raka järn är överkurs, räcker med några få punkter så att järnen ligger still. Ju mindre man går på armeringen desto mindre behöver armeringen najas.
Jag körde som sagt med lösa järn och najade nu senast jag gjöt. Därav 8mm järn då jag inte fick tag i 6mm lösa järn. Najade i snitt varannan korsning, plus varje längs kanterna. Förmodligen hade det räckt med mindre, men jag var väldigt osugen på att något skulle börja strula vid gjutningen. Ett riktigt straffarbete att naja så mycket med säckbindare, men när jag i stort sett var klar så fick jag tips om att det finns najmaskiner...
Jag kan inte tänka mig att det är så blodigt noga med exakt c/c på järnen om man najar. Svetsade mattor är ju inte alltid så snygga de hellre. Jag gjorde en planka på sådär 2m med jack på c/c 150 som jag kunde försa in järnen i när jag började naja längs kanterna, men på mitten så gjorde jag "så det såg bra ut".
Första golvet så hade jag 6150-mattor som jag fick klippa i fånigt små delar för att få in i källaren. Därav byte till lösa järn andra gången.
Fakturan låg just i brevlådan. Totalt drygt 16000kr ink moms. 2600kr/m3 för betongen, en dryg tusenlapp för lossningstid och transporttillägg, resten för pumpen. Har tyvärr inte just några att jämföra priser hos här. Bara Thomas som befattar sig med privatpersoner här i trakten.
Jag kan inte tänka mig att det är så blodigt noga med exakt c/c på järnen om man najar. Svetsade mattor är ju inte alltid så snygga de hellre. Jag gjorde en planka på sådär 2m med jack på c/c 150 som jag kunde försa in järnen i när jag började naja längs kanterna, men på mitten så gjorde jag "så det såg bra ut".
Första golvet så hade jag 6150-mattor som jag fick klippa i fånigt små delar för att få in i källaren. Därav byte till lösa järn andra gången.
Fakturan låg just i brevlådan. Totalt drygt 16000kr ink moms. 2600kr/m3 för betongen, en dryg tusenlapp för lossningstid och transporttillägg, resten för pumpen. Har tyvärr inte just några att jämföra priser hos här. Bara Thomas som befattar sig med privatpersoner här i trakten.
Ursäkta jag drar upp en gammal tråd. Men det går inte att skicka PM till dig. Vilken firma anlitade du för detta? Är precis på väg att gjuta en garage-platta på 29kvm och vill gärna hitta någon lämplig leverantör av betongen.F fsn skrev:Sånt där är ju extremt individuellt och beror på avstånd, tillåtna axeltryck och hur mycket skam dom har i kroppen när en privatist ringer.
Men ring runt... I Göteborg som troligtvis är dyrast i landet (kartellbildning?) så lönade det sig att ringa runt utanför stan. Och skillnaden var i sammanhanget enorm (20-30%). Jag tjänade mycket på att ta en åkare från Varberg (10 mil) jämfört med betongfirman närmast (SKANSKA) som jag har 6km bort. Dom hämtade betongen på samma station men till ett helt annat pris.
Jag har färska priser jag kan fiska fram om det ärvintressant.
Bra fråga, jag återkommer. Det borde vara en googling bort.J jockebq skrev:
EDIT: https://psakeri.se/
Tack för ditt svar.F fsn skrev:
Kontaktade dem och fick följande svar:
Vad menar han med att det inte är lika slitstarkt?Jag skulle rekomendera att man stålglättar ytan med tanke på att det ska vara ett synligt garage golv.
Du får ett snyggt golv som är slitstarkt och lättstädat.
En SKB betong skulle jag inte rekomendera till ett garage golv då den inte går att glätta och ytan blir inte alls så slitstark, ska du däremot belägga ytan med ex klinker så skulle det fungera.
Det han skriver, att en självkompakterande betong inte är lika slitstark. Det är ingen självändamål att gjuta självkompakterande, en så liten platta som 29 kvm borde man tom kunna dra slät med rätkiva eller iallafall kontrollera höjden mot rätskiva liggande på formens ytterkanter som man naturligtvis bygger i rätt höjd. Och den minsta vibron hyr man väl över dagen för 100kr.J jockebq skrev:
Klicka här för att svara