Grund & Markarbeten
jonaserik: Har du bra lut på rören till brunnarna , så går det att koppla ihop drän/stup eller om det går, dra ihop dränrören till täta rör i Y-koppling på stupen. Normalt ska inte drän och stup samkopplas, men i ditt fall med lut bort från ladan kan du göra det. Glöm inte att ha spolbrunnar om det skulle behövas rensas. Lämpligt med 2st 45 graders i början på dränen och om du vill ett T
Poria M: Kanske testar en kombination :) Tack för alla goda tankar och råd.
torbjorn2000: [citat] nej vi behöver inte dränera nu. Men troligtvis, hade vi gjort det hade det väl ersatts av isodrän mm. Vi har dessutom ventilerat källargolv och -väggar (Nivell) vilket enligt besiktningsmannen (när vi köpte det förra året) gjorde att att vi aldrig behöver oroa oss för fukt i källaren. Får se om han har rätt, regnar det mycket och länge luktar det lite annorlunda några
Anonymiserad 53745: [citat] Det blir vår/sommarprojekt! Jag ser nu att den sväljer undan vatten och det har regnat ofantliga mängder på kort tid! Har kontakt med en firma som kommer titta på det när vattnet ligger lägre och bestämma om åtgärder krävs eller ej! tack för ditt svar
vish85: [citat] hej, vem anlitade ni att göra undersökning? Hur mycket bruka det kosta? Vi planerar bygga hus i Hörneförs. Det är en kommunal tomt och det finns en geoteknisk undersökning.
Andreas_kalmar: Beror ju på i mina stolpar hänger det 2 st 2.2 meters stålgrindar med 5 mm tolerans för att det ska gå att låsa och då duger inte det med att det går att hänga en luftledning i dom men allt beror på vilka krav man har
impala65: Mina föräldrar byggde en villa under liknande markförhållanden. Rekommendationen från geo-gubben förstärk plattan med extra armering och gör den tjockare. Farsan sa åt grannen att denne borde göra samma sak. "Snålvargen" till granne hade anlitat ett gång klåpare till grundgubbar som trampade runt på "klossade" arneringen som sjönk ner i sanden. Gjuytningen utfördes när grannen
JanneJanne123: Ring Pordrän och fråga! Jag ringde själv dit när jag hade lite detaljfrågor i samband med dränering och fick väldigt bra svar.
vix79: Hej Tack för ditt svar. Tror heller inte det tror helt enkelt att det kan vara sämre kantelement (billigare) . Kanske …?
lunnabo: Avsluta mot en stödjande kant. Duger bra med bärlager t ex 0-16mm som du packar till utvändigt plattan sluttande neråt.
Alexn72: Här kan du hämta inspiration https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-vaexthus.413332/
Dojan och Maja: [citat] Tack Ska kika på det Mvh Dojan[/QUOTE]
Tunatuna: [citat] Tack för ditt svar! För att förtydliga ska samtliga ytskikt kunna andas, puts + silikatfärg/kakel och klinkers — förutom just golvet i gillestugan då. Men jag får fortsätta fundera och läsa på kring detta innan vi gör något dumt. Om man lägger golv enligt t ex det andra svaret här ovan i tråden + en liten glipa innan väggarna, borde inte då ev fukt ta sig upp där? Hade
Baskavoda: Vi funderar på att bygga en altan i anslutning till vårt hus. Innan vi påbörjar det arbetet har jag tänkt att det är smart att titta på dräneringen som med största sannolikhet inte är omgjord sedan huset byggdes 1936. Vi har planerat att göra om garaget som ligger på insidan till bostadsutrymme där vi i så fall behöver isolera och sänka befintlig betongplatta. Eftersom vi har
Spidertotz: Hej! Jag ska ha en pumpgrop utan pump då pumpen ska vara inne i garaget. Jag vill skapa en grop runt brunnsröret för att det ska vara dränerat och för att enkelt komma till med verktyg. Samt eventuell ventilbox i framtiden. Väggarna ska muras med lecablock. Tänker jag rätt när jag ska ha markduk under och runt lecablocken eller ska lecablocken stå på lite singel/grus och markduk under
Bygggeni: Om det går att isolera eller behandla trossbotten kanske det kan vara en lösning?
Åsa Lund: Ränna låter bättre. Om du leder ner vatten från växthuset ner i makadamen så kommer det vattnet att innehålla finkornigt material. Och det förstör makadamens kapillärbrytande egenskaper vilket kan öka risken för tjälskjutning. Så bort med det skitiga vattnet med hjälp av ränna
Gabbe1: Jag har bara erfarenhet av att bygga själv. Tidigare i år byggde jag en 95 m2 platta med klassiska 400mm höga kantelement, 3x100 mm isolering och "standard" armering. Allt material (ink betong, golvvärmeslang, fördelare, elpanna, tjälisolering och markduk) till denna platta gick på ganska precis 78 k, men då hade jag tur och beställde all cellplast innan prishöjningarna. I detta pris
Viktor.J: [citat] Om det finns begränsad yta så finns inte alternativet att lägga ”biytor” eller dessa funktioner ovan mark. Det blir inte billigare men alternativet är att köpa större tomt, vilket givet förutsättningarna är dyrt. Finns ju en anledning till varför man bygger på höjden i attraktiva områden Har man fri tillgång till billig mark så håller jag med dig.
moken: [citat] Precis, jag tänkte samma som dej, enda är som sagt om plattan skulle sätta sig där den inte har vot och då spricker pga det, men med ett korrekt utfört underarbete ska ju inte det hända
bjornrydberg: Jag har tänkt på skottkärra men det är 150 meter, mer jord mera pengar förstås, dumper förstör väl marken det finns inget material att flytta med grävaren och han är inte kvar, Tänkte mjuk isolering några varv sen plast eller presenning och när det blir kallt så beställer jag jord
BosseHansson: Problemet jag ser är väl så länge funktionen är fullgod och man beställt stödmur så är det väl svårt att ställa krav. Sen beror som jag ser det även placering mm in. Går man förbi den konstant kan jag väl tycka de skall vara snyggare och att den som gjorde jobbet lagt ner lite mer energi på slutresultatet. Kan ju inte säga jag tycker de skall riva och göra en ny. Vilka
joasag: Framsteg, jag hittade dränering på långsidan, inte kortsidan dock. Något jag tyckte var konstigt är att den är kopplad mot dagvattnet vilket jag trodde var något man inte gjorde? Det är garanterat ingen hemmafixare som har gjort det utan detta är dränering som gjordes vid byggnationen 1998. En annan sak är att dom har dumpat massa betong i hörnet där dräneringen går ihop med
snickar: Konstigt att de missat att fylla upp den där svackan men men. Jag hade inte brytt mig. Så länge röret ligger djupare än sulan. Rören ska ju ligga på en ledningsbädd minst 150mm tjock. Så vatten kommer det finnas där hela tiden. Fiberduken ska förhindra att terrassen och det dränerande lagret inte blandar ihop sig.
daho80: [citat] Min tanke är bara att mäta fukten samt att ev fylla igen delen där jag inte har berg men jord med makadam. Men man blir ju lite nojig med allt man läser kring krypgrund...
Prodigys: [citat] Man tar inte packningsprov på makadam få det inte blir hårt i den bemärkelsen. Marken under kan man ta på däremot.
Richie76: Hej! Har grävt en redig grop på baksidan där vi ska sänka ner ett spabad. Har köpt en pumpbrunn från byggmax som jag tänkte sätta i den lägsta punkten i gropen. Lägre ner än spabadets underkant. Tänker att jag borrar ett antal hål i brunnen och klär den i typ markduk med singel närmast. Sedan en dränkbar pump av bra sort. Rekommendationer mottages En slang som går till en 200
Techse: [citat] Jo, geo-rapporten säger att det är ok att bygga på och antar att konstruktören utgått från det. Enligt k-ritningar så ska det vara minimum 15cm makadam(8-16) under.
Bysan: För 30 år sedan hjälpte min far till med att mura grunden till vårat hus. Först en mur med lecablock sedan slamning/putsning och därpå asfalt som smältes och applicerades på den putsade muren. Slutligen platonmatta på muren och dräneringsrör under sula samt geoduk och uppfyllnad med makadam 16-32 (tror jag det var). Detta har fungera nu i 30 år och jag undra nu hur man gör idag med