Workingclasshero
Workingclasshero: Min polare lämnade utrymme/glipa mellan blocken på 2 meters lucka, så han kunde armera och gjuta pelare integrerat i grunden. Han är amatör och denna info är 20 år gammal, man kanske gör på något bättre sätt idag? Lycka till /W
1 svar · 2,1k läst
R
Ren: [citat] Ja, som du säger är det nog blöt mark strax under huset som nog även är svår att dränera bort i vårt fall. Funderar ändå på om det kan finnas en möjlighet att täta under den tilltänkta betongplattan för att minimera fuktöverföring från mark till platta och källarutrymme. Dvs att vi tätar både under de underliggande cellplastblocken och mellan platta och
4 svar · 5,1k läst
·
A
Aunty: [citat] lite det min tanke är att leda bort eventuellt inträngade vatten i makadamen som jag lägger in i grunden.
4 svar · 2,3k läst
D
Derbyboy: Tror aldrig det var tanken för det skulle ju vara jättemärkligt. Jag tror istället att tanker var att klinker läggs fram till en exakt linje där skjutpartiet börjar (minuts några mm för fog). Kan man räkna ut det så exakt så kör men eftersom det är svårt så skulle jag börja med klinkersen.
4 svar · 1,8k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Hittade du någon bra gatsten?
1 svar · 3,7k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Priset på huset var säkert sett så här i backspegeln löjligt lågt.
2 svar · 6,7k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Inte ens dubbelt så dyrt på 20 år! Smågatsten i Stockholmsområdet kostade i år inte ens 800 kr med transport per kvm.
9 svar · 5,6k läst
U
Utsliten och utdömd: [citat] Ja, ca 55 lastbilar.
2 svar · 1,4k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag tror det finns olika uppfattningar här i forum om nyttan och nödvändigheten av markduk.
5 svar · 2,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Den har uppnåt 5mpa för länge sedan.
60 svar · 10,7k läst
·
V
VeronicaMattsson: Nu vet jag vad bomberna är. Tack
7 svar · 4,2k läst
·
Henrik.woll
Henrik.woll: [citat] Ja det är normalt för denna konstruktion och värdet varierar säkert med årstiderna. Men upplever man ingen avvikande lukt så skulle inte jag vara orolig.
5 svar · 1,4k läst
·
S
SueCia: [citat] Känns ändå lite småläskigt med en grävfirma som inte kollar i graven innan de fyller i material eller?
29 svar · 10,7k läst
·
B
bajas: God Kväll Fotot som visar mitt garage är lite dålig, men som man ser i framkant på fotot så har jag ingen riktig nedfart för att köra ned med en bil i garaget, det är bara en skarp kant/fritt-fall cirka 1 m högt. Jag har tänkt att göra om detta och markbereda och göra en riktig sluttande infart, den totala sträckan blir ca 5 m med en höjdskillnad på ca 1 m. är det någon som har
0 svar · 1,8k läst
·
O
Okänd: [citat] Hos oss var det cirka 40 meter syll och har för mig det gick på cirka 65 efter ROT.
12 svar · 16,2k läst
Bäckström92
Bäckström92: Era reflektioner uppskattas. Jag tänker att lite mer information om vår nuvarande situation kan vara klokt att ge. För tillfället så är vi i processen att ta upp en del av golvytan för att inspektera grunden, något som inte är möjligt utifrån. Situationen är även den att husets vedpanna är trasig och huset underhållsvärms nu enbart av en luftvärmepump som inte klarar hela ytan
8 svar · 9,8k läst
A
Adamrenoverar: Hej, Jag fick reda på att en tomt jag vill sälja är inom ett så kallat fornlämningsområde. Jag har pratat med länsstyrelsen och jag behöver lämna in en ansökan för att få reda på om jag kan bygga där eller inte. Detta vill jag göra innan jag säljer den. Dock behöver jag lämna in en del uppgifter i min ansökan och det är här er experthjälp kommer in. I min ansökan skall ett
0 svar · 1,7k läst
·
J
johantest: Tack för bra svar! Tänker använda weber 135 där det är skador som ska lagas. Däremot vet jag inte hur jag ska göra där det är målat. Jag efterforskade och jag hade helt fel när jag skrev att det var färg från när huset är byggt. Tydligen är det från 70-80-tal. Kan man använda ex alcro grovspackel på det målade? Mvh
2 svar · 2,0k läst
·
K
Kulibertikus: Nu vet jag inte var i landet denna infiltrationen finns, men jag hade problem med min infiltration ett år när det var lite tjäle i marken och sedan kom det plusgrader och stora mängder smältvatten. Tjälen kombinerat med smältvattnet gjorde att grundvattennivån tillfälligt blev i höjd med infiltrationen, och då fick jag vatten stående i rören. Pumpade bort lite vatten och senare
16 svar · 4,7k läst
N
Nora.: Ja ansiktsmask är ett måste. Då provar vi att borsta bort det. Tack hörreni!
3 svar · 1,0k läst
R
Ring: Men detta är ju självklart bara en teoretisk beräkning så det kommer att variera mellan olika användarfall.
2 svar · 3,9k läst
J
Joppe 33: Hej, Är på jakt efter en duktig markentreprenör i Stockholmstrakten. Någon som har erfarenhet av Yxlö Mark och Grund eller NCCT Entreprenad? Mvh/J
0 svar · 1,7k läst
K
kingsmams: [citat] Men det är svårt att hämta sten och sand
40 svar · 83,1k läst
B
Beetleboy: [citat] Ja, det var ungefär så jag tänkte göra också i så fall. Gott att höra från någon som provat.
4 svar · 3,2k läst
N
nybyggarn3: En enklare variant är att bara placera golvbrunnen några cm under golnivå och sedan fixa lokalfallet för hand när ni lagt ut betongen. Sen flyta resten av fallet. Så gjorde jag i mitt hus och jag har aldrig stört mig på höjdskillnad mellan badrum och angränsande rum. Inte mer än att det tas upp av tröskeln för våtrum. Bra fall har jag också. Nu har jag ganska små badrum, kanske
9 svar · 8,9k läst
·
H
hempularen: Fukt/mögelproblem hör ofta inte till det som "är lätt att fixa". Det är visserligen många som dränerar, byter an massa golv, och sedan är det bra. Men det sker också väldigt ofta att fuktproblemen inte blir åtgärdade fullt ut med en dränering. Och familjer får leva i ett mögeldoftande bygge i åratal.
29 svar · 41,1k läst
C
Casca: Nu så här i slutet av året kan det ju vara värt att ta reda på om den närliggande bergtäkten inte tagit sin kvot för året, råkade jag ut för så det blev 50kr/ton till i transport..
9 svar · 2,6k läst
·
tommib
tommib: DH18DBL https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/batteridrivna-verktyg/borrhammare/hikoki-dh18dbl-kombihammare-utan-batterier-och-laddare-2330032 Inte så svårt att googla....
13 svar · 3,9k läst
H
Hedberge: Tack för era svar och input. Då vi har netamo idag så kommer jag till att börja med ställa ned en sådan sensor. Känns enklast då den redan har all infrastruktur för lagring med mer. Då får jag ett bättre hum om hur temp och RF ligger och rör sig över året. Och så får jag se om den kompletteras med fler sensorer senare.
12 svar · 2,4k läst
·
S
Självfixaren: Gammal tråd från 2007 men någon kanske får samma problem i nutid som tex jag har nu 2021. Vår grund har samma problem som jag tror ni hade, dvs svajiga golv typ lite studsmatta. Jag funderar på att limma och skruva ihop 2 stycken tryckta impregnerade bärlinor och från kortsida till kortsida på huset. Dessa läggs mellan befintliga plintar och på så sätt får sommarstugan dubbelt så
5 svar · 11,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.