Grundfakta:
- Vi köpte fastigheten från 1937 i okt 2019.
Tomten ligger bland de lägsta i området. Nere i en lååååång flack sluttning. Närmsta vägen utmed tomtraden har varit föremål för förbättringar innan vi köpte huset då skyfall och vårsmältningar tydligen forsat på hårt nerför gatan och då också strömmat in på tomter och källare. Däribland vår. Vi har aldrig sett vatten från vägen strömma in på tomten.
- Det finns en delad brunn mitt på tomtgränsen, dvs i uppförsbacke från huset. Grannen har vid något tidigare tillfälle fyllt igen brunnen vilket det tydligen varit bråk om. (detta har framkommit senare. Enda informationen som gavs vid köpet om vattenskador, källare och brunn är att det finns brunn och att denna är gemensam med grannen. Ingenting annat)
- Jag såg nyss att brunnen står i SGUs register såsom grannens. Det är dock odiskutabelt att den är mitt på tomtgränsen.
- Garageinfarten går utmed tomtgränsen med brunnen. Första vintern forsade regnvatten från den isiga infarten rakt ner på huset där det t o m stod en stråle rakt genom väggen i ett av rummen förutom nerför källartrappan in i tvättstugan (tack och lov ner i golvbrunnen...). Garageinfarten har jämnats sommaren efter det och en hel del vatten stannar då kvar utmed tomtgränsen/uppfarten istället för att störta mot huset.
- Källaren fortsätter dock vara fuktig till stor del. Varje gg det faller ett ordentligt regn rinner det in från den övertäckta källartrappan och in vid dörren, genom tvättstugan till golvbrunnen.

Frågeställning:
Vårt problem gäller alltså vatten på tomten. Och min fråga är vad (förutom gräva upp runt huset vilket tydligen gjorts tidigare och uppenbarligen fungerat knapphändigt) vi skulle kunna göra/tänka på vid fortsatt markplanering av garageinfartens breddande?
Kan det vara så att den sedan några år igensatta brunnen förvärrat (skapat?) detta problem då brunnen inte längre tar/innehåller vatten?
Var kan jag hitta mer fakta om brunnen?
Vem/vilka kan jag vända mig till (i Lessebo/Växjö/Kronoberg) för att få tips/hjälp med att lösa problemet med vattenflödet på tomten? Helst utan att tömma renoveringskassan som ska räcka till så otroligt mycket! :oops:

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.