Myrstacken
Hallo gott folk därhemma i stugvärmen..
Nu har jag äntligen då gjutit min stödmur som jag tänkt göra för länge sedan.
Grävde ut gjorde jag i våras och formen samt armering byggde jag i sommras men sen hände inget mer.
Dock visade sig detta var bra.
För nu när det är så regnigt och fuktigt har träformen svällt och inte den minsta lilla rännil med betong har läckt ut och runnit ner på berget på insidan mot huset..
Vilket jag nu i efterhand starkt hävdar var min plan från första början givetvis.

Allt väl så långt..
Gjöt gjorde jag i förrgår och polarn min tyckte jag skulle riva formen nu på lördag senast..
Men då årstiden är tråkigare än kavring utan smör och pålägg så tänkte jag skjuta på rivningen av formen tills våren..
Vännen menar då på att formen kommer vara svinjobbig att få ner.. Stämmer det?
Tar tacksam emot alla goda råd osv..

Stödmur i betong under konstruktion med träformar och armeringsjärn, vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träform för stödmur gjuten i betong med armering synlig, intill ett hus och berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
schlump
  • Laddar…
Riva formen tar väl inte så många timmar eller är den "välbyggd"?

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
B
Har hänt nångång att del av formen fastnat för min del, oftast den som är längst ner (betong som runnit ut och låst fast brädan från 3 sidor). I de fallen har jag låtit den sitta kvar helt enkelt, begravt den under grus eller jord. En sådan bräda kanske är något lättare att få bort direkt jämfört med till våren.

Nej, jag har aldrig haft mer än nån h på rivjobbet, om man exkluderar tid för att sortera och transportera bort formen.

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
S schlump skrev:
Riva formen tar väl inte så många timmar eller är den "välbyggd"?
man kan väl säga att jag inte snålat på trallskruven direkt :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Myrstacken
B BSOD skrev:
Har hänt nångång att del av formen fastnat för min del, oftast den som är längst ner (betong som runnit ut och låst fast brädan från 3 sidor). I de fallen har jag låtit den sitta kvar helt enkelt, begravt den under grus eller jord. En sådan bräda kanske är något lättare att få bort direkt jämfört med till våren.

Nej, jag har aldrig haft mer än nån h på rivjobbet, om man exkluderar tid för att sortera och transportera bort formen.
Ahh tack.. Tänkte bara riva den sidan som är mot huset.. andra sidan mot grannen har jag redan börjat återfylla innan jag gjöt för att få press på formen så den inte kalvade innåt..
Så för att riva den sidan måste jag gräva ut ganska ordentligt igen och det orkar vi inte.
Tänker att jag bara kapar formen i höjd med jorden..
Sidan mot huset blev bomtät så inte en droppe har silat igen springor eller i botten därför finns det ingen betong på den sidan som kan låsa fast formen..
Men gött då vet jag att om jag inte blir överdrivet sugen så är det lugnt att låta formen stå tills våren med roligare väder.

Vänta en vecka, svalt nu och betongen brinner sakta, sen tar du bort alla stöttor och kanske tvärreglar, slår med slägga på formen så släpper den några mm, sen kan du vänta till våren att riva resten. Allt för att inte formen ska fastna i betongen. Samtidigt så går fukt /väta ur betongen och den brinner bättre.

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Formen brinner fast och ska rivas helst dan efter..
Tänk på att om du lämnar för mycket virke kvar i jorden så när det ruttnar bort så blir det sättningar i jorden

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
J jonaserik skrev:
Vänta en vecka, svalt nu och betongen brinner sakta, sen tar du bort alla stöttor och kanske tvärreglar, slår med slägga på formen så släpper den några mm, sen kan du vänta till våren att riva resten. Allt för att inte formen ska fastna i betongen. Samtidigt så går fukt /väta ur betongen och den brinner bättre.
Finns det risk att formen fastnar i betongen om jag inte gör så som du föreslår, att när man river sen så sitter det massa fliser i den..
Jag har ju inte använt formplyfa utan jag återanvände trallen från min 15 år gamla altan..
Win win.. fick rivit den gamla altanen samt slapp köpa virke till formen :)

Myrstacken
Matti_75 Matti_75 skrev:
Formen brinner fast och ska rivas helst dan efter..
Tänk på att om du lämnar för mycket virke kvar i jorden så när det ruttnar bort så blir det sättningar i jorden
Oh faan jaja då vet jag antagligen vad jag skall göra efter jag vart på bandy med sonen i morgon då :)
Det gör inget om det blir sättningar i jorden.. det skall bara återfyllas helt och sättas en thujahäck där ovanför.. sen skall ny altan byggas uppepå mellan mur och hus

TJA fliser kan det alltid bli , men troligtvis inte i dessa temperatur, det med att knacka på den gör att virket släpper från betongen och hänger lite löst, behöver inte vara många mm för det. Klart har virket du använt en massa skador som sprucket eller så kan det bli flisa eller att ett jack blir i betongen, men troligtvis inte. Det med att riva formen direkt nu med låga tempen ute, kanske inte så bra, ren sommartid och mycken värme, då kan det rekommenderas. När du knackar/bultar på formvirket , kan det t.o.m bli så det ramlar ner.

Myrstacken
J jonaserik skrev:
TJA fliser kan det alltid bli , men troligtvis inte i dessa temperatur, det med att knacka på den gör att virket släpper från betongen och hänger lite löst, behöver inte vara många mm för det. Klart har virket du använt en massa skador som sprucket eller så kan det bli flisa eller att ett jack blir i betongen, men troligtvis inte. Det med att riva formen direkt nu med låga tempen ute, kanske inte så bra, ren sommartid och mycken värme, då kan det rekommenderas. När du knackar/bultar på formvirket , kan det t.o.m bli så det ramlar ner.
Tack som bara den... Skall testa på ett ställe i morgon där det inte kommer synas så mycket om något knasigt händer.
Spelar egentligen ingen roll hur det kommer se ut..
För det kommer byggas altan över sen när virkespriserna blivit humana igen..

Vänta till på söndag med att riva, inte länge sen du gjöt. Betongen måste få brinna/härda ordentligt. den kan kännas hård med är lite mjuk i sig och kan dela sig

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.