4 106 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Måste man dränera om runt hela huset?
Hej
Jag kommer sannolikt att köpa ett hus där källaren behöver dräneras om. På halva ena långsidan så finns det en inglasad veranda som jag helst inte vill ta bort, och på den andra långsidan finns ingångsparti med tak mellan huset och garaget som jag helst inte heller vill ta bort.
Jag antar att det inte kommer någon fukt mot källaren där ändå, eftersom det är tak över, men hur går det med dräneringsröret? Går det att komma igenom med nytt dräneringsrör 3-4m lång sträcka under verandan/ingångspartiet genom att bara göra en tunnel mellan de uppgrävda dikena på vardera sidan?
Det känns som att om jag måste riva både verandan och ingångspartiet, och får större delen av tomten sönderkörd av grävmaskinen, så tvekar jag nog om att köpa huset överhuvudtaget. Det är bara det att det är så väldigt få hus till salu i den orten jag vill flytta till.
Ulrika
Jag kommer sannolikt att köpa ett hus där källaren behöver dräneras om. På halva ena långsidan så finns det en inglasad veranda som jag helst inte vill ta bort, och på den andra långsidan finns ingångsparti med tak mellan huset och garaget som jag helst inte heller vill ta bort.
Jag antar att det inte kommer någon fukt mot källaren där ändå, eftersom det är tak över, men hur går det med dräneringsröret? Går det att komma igenom med nytt dräneringsrör 3-4m lång sträcka under verandan/ingångspartiet genom att bara göra en tunnel mellan de uppgrävda dikena på vardera sidan?
Det känns som att om jag måste riva både verandan och ingångspartiet, och får större delen av tomten sönderkörd av grävmaskinen, så tvekar jag nog om att köpa huset överhuvudtaget. Det är bara det att det är så väldigt få hus till salu i den orten jag vill flytta till.
Ulrika
Det är nog så att för att få en heltäckande dränering så ska det vara runt om. Att bara göra det på en del kan gå om det ligger berg nästan i dagen på en sida. I övrigt så rekommenderas alltid runt om. Samtidigt så lägger man rör för stuprören, allt vatten ska bort från huset till lägsta delen ca min 4 meter ut. Om det inte finns fukt/väta på väggarna i källaren och stuprören slutar rakt ner på mark vid huset, går det att få bort ca 90 % av allt vatten som vill söka sig ner under jord, med rör som ansluter till stuprören. Går inte på distans att säga vad som är vettigt och bör/kan göras.
Att ingen fukt skulle komma där det finns tak över är lite fel.
Dränering ska ta fukt som kommer underifrån.
Vatten som kommer uppifrån ska rinna bort från huset.
Där ska alltid vara lite lutning från huset.
Sen ska det vara massor där som inte släpper igenom vatten utan täta massor.
Har man typ makadam hela vägen ner så transporteras ju vatten ner dit och det vill man inte.
Dränering ska ta fukt som kommer underifrån.
Vatten som kommer uppifrån ska rinna bort från huset.
Där ska alltid vara lite lutning från huset.
Sen ska det vara massor där som inte släpper igenom vatten utan täta massor.
Har man typ makadam hela vägen ner så transporteras ju vatten ner dit och det vill man inte.
Klicka här för att svara