Hallå,
Har precis byggt en form till mitt blivande utekök med matplats. Plattan blir 6.5 x 4.2 meter. Formen har jag byggt av 45x220 och isolerat med 100 mm cellplast.

Funderar på hur enklast säkrar formen så den håller. Marken är rätt hård under de ca 15 cm 8-16 som jag fyllt med, så att slå ner stolpar är ingen hitt.

Motfyll med 8-16 är ett alternativ. Dock kommer det innebära slit med skottkärra eftersom delar av formen inte är åtkomlig med traktor. Frågan är hur mycket jag måste fylla för att formen inte ska riskera att rör sig?

Ytterligare ett alternativ jag funderar på att borra lite hål i formen och dra igenom några armeringsjärn. Har beställt formlås som jag tror fungerar med 8 mm armeringsjärn. Frågan är om det är dumt att dra igenom några järn som börjar rosta? Tycker själv det borde vara försumbart på en 50 års period.
Ytterligare en fråga är hur tätt jag skulle behöva sätta de genomgående järnen för att formeb inte ska jäsa mellan stagen?

Kanske finns ännu bättre sätt? Alla idéer mottas tacksamt.
 
Tja! Hur hög är gjuthöjden? Din idé med att borra hål å slå ner armeringsjärn funkar fint för att hålla fast formen på plats. Det är så man brukar göra. Blir gjuthöjden inte mer än 100mm så räcker det med armeringsjärnen. Blir det högre så kan du ta en brädbit på typ 300mm som du sätter med ändträt mot formens utsida sen borrar ett hål i å slår ner ett armeringsjärn i. Å sen så skruvar/spikar fast en bräda från överkant form som du sen fäster i brädan som du slog fast med armeringsjärn. Så sätter du sånna runt formen på typ c/c 800 eller nått liknande. Behöver inte va nått avancerat.

Formlås kommer du inte behöva det använder man bara vid högre gjuthöjder.
 
S Snickarkirre skrev:
Tja! Hur hög är gjuthöjden? Din idé med att borra hål å slå ner armeringsjärn funkar fint för att hålla fast formen på plats. Det är så man brukar göra. Blir gjuthöjden inte mer än 100mm så räcker det med armeringsjärnen. Blir det högre så kan du ta en brädbit på typ 300mm som du sätter med ändträt mot formens utsida sen borrar ett hål i å slår ner ett armeringsjärn i. Å sen så skruvar/spikar fast en bräda från överkant form som du sen fäster i brädan som du slog fast med armeringsjärn. Så sätter du sånna runt formen på typ c/c 800 eller nått liknande. Behöver inte va nått avancerat.

Formlås kommer du inte behöva det använder man bara vid högre gjuthöjder.
Tack för svar.
Formen är 220mm hög och isolerad med 100 mm cellplast i botten.

Jag är lite okej på hur du menar. Jag tänkte lägga genomgående armeringsjärn som sticker ut genom formen och sätta formlås. Järnen skulle läggas på nätet och gjutas in.

Tänkte du borra genom formen uppifrån och slå ner järn?
 
Okej så gjuthöjden blir med andra ord 120mm? Du kan lägga formlås om du vill men det är egentligen överkurs på en sån där lågform. Man brukar lägga formlås när det börjar bli kanske 600mm gjuthöjd.

Jo de va så ja menade att du borrar hål igenom uppifrån och ner i 45x220 å sen slå fast den med armeringsjärn. Men iom att Gjutningen nu blir 100mm upp på 45x220 så är det nog säkrast att ändå köra på brädmodellen ja snackade om. Annars kör du på formlås om du känner dig mer bekväm med det.

Om du googlar lågform och kollar på bilder så ser du principen jag menar med brädorna som du slår fast i backen.
 
S Snickarkirre skrev:
Okej så gjuthöjden blir med andra ord 120mm? Du kan lägga formlås om du vill men det är egentligen överkurs på en sån där lågform. Man brukar lägga formlås när det börjar bli kanske 600mm gjuthöjd.

Jo de va så ja menade att du borrar hål igenom uppifrån och ner i 45x220 å sen slå fast den med armeringsjärn. Men iom att Gjutningen nu blir 100mm upp på 45x220 så är det nog säkrast att ändå köra på brädmodellen ja snackade om. Annars kör du på formlås om du känner dig mer bekväm med det.

Om du googlar lågform och kollar på bilder så ser du principen jag menar med brädorna som du slår fast i backen.
Tackar igen. Stämmer bra med höjden. Jag hittade bilder och tror nu att jag förstår hur du menar. Ett potentiellt problem jag ser är att marken är rätt hård under lagret med singel. Inte tvärsäkert att man får ner armeringsjärnen över allt. Går förstår att borra flera hål och slå ner flera järn, i varje bräda.

Ett problem är att jag inte riktigt förstår vad vi snackar för krafter.
 
Okej va bra! Borde inte vara nått problem att slå ner järnen om det inte är en massa stora stenar eller berg dom är enkla att slå ner. Det är ingen jättestor kraft i en så låg gjutning så hade de bara vart 95mm gjuthöj direkt från marken så hade de räckt att slå järn uppifrån å ner i en 45x95 typ. Men iom att det är dom övre 100mm på en 45x220 som kommer utgöra formen så e de nog gränsfall att de funkar att bara borra hål i 45x220 å slå i järn så ja hade kört på brädmodellen.

Det exakta formtrycket kan ja tyvär inte svara på vad det blir men det är ganska lågt.
 
Nu har jag gjort ett test och fäst en planka i formen som jag borrade 3 hål i och slog ner armeringsjärn. Om jag tar i allt vad jag kan kan jag rucka plankan nån mm. Kanske går att få ännu bättre om jag borrar hålen snett bort från formen.

Nu fatta bar snedsträvan upp till formens överkant. Visst har jag förstått det hela rätt?
 
  • Planka med borrade hål och armeringsjärn inslagna, nära en träform med armeringsnät och nivåinstrument på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jajamän precis så där! (y) hur känns det om du bara borrar i ett järn rör det sig mycket? Ja tror inte att du behöver borra järnen snett utan om du tar i allt du kan å det rör sig ett par mm så tror ja inte att det blir så mycket bättre!
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Nu är plattan gjuten. Blev stöden höll utan problem. Tack för tipsen!
 
Okej va bra att de höll! Alltid lite svettigt när man gjuter om det kommer hålla eller ej (y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.