T
tergo: du skall golvunderlägg och du skall ha 7-8mm mellanrum till väggarna
3 svar · 2,7k läst
·
PeterFalun
PeterFalun: http://rinnssag.se/
17 svar · 3,3k läst
·
J
Janne82: [citat] En valnöt? Låter som trolldom :)
2 svar · 2,2k läst
·
C
Che69: Hej, jag har tagit bort en oljepanna i källaren och gjutit lite ca 20% ny finbetong då avloppsledning som nu är nergrävd låg ovan betonggolvet. Betonggolvet är från 1908. Nu tänkte jag måla golvet med epoxyfärg och undrar kring rengöring av golv innan målning. Jag hoppas att ngn här kan komma med en rekommendation?
0 svar · 982 läst
·
M
myrstack: Slipkopparna #2 och #4 på vinkelslip genererar samma resultat och är lämpliga för detta. De andra du visar har för mig andra användningsområden även om de teoretiskt fungerar så länge man kan montera dessa på en vinkelslip. I vanlig ordning kommer du behöva skydda/avskärma ordentligt om du inte hyr maskin med bra anslutning till grovdammsugare Om det är något laminatliknande du ska
1 svar · 1,5k läst
·
U
UffeE: Hej, Har lagt in LK`s golvvärmeplåtar med 16 mm slang i glespanel, glespanelen vilar på ett bärande trägolv som i sin tur är skruvat golvbjälkarna. (rust av gammalt kök) Som slutligt ytskikt planeras någon form av klickgolv/laminatgolv med tjocklek omkring 8-11 mm. Vilka nackdelar skulle det medföra att lägga det färdiga golvet direkt på plåtarna med slang, dvs inte ha någon gips
0 svar · 745 läst
Hep
Hep: Bilden funkar för mig, men inte golvet. Ingen kunskap i ämnet, men snyggt var det inte.
3 svar · 1,0k läst
1
16386: Varför ska du kasta burken? Försluter du den ordentligt så kan du väl spara den? Men om du vill kasta den så bör du nog lämna in den på ÅVC.
8 svar · 5,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ingen orsak :) Kom gärna tillbaks och berätta hur det går.
3 svar · 3,1k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Absolut, och det är ju en av få gånger de faktiskt är en fördel. Men beroende på vad som ska dras åt/monteras fast så kan mutter behöva dras ganska ordentligt också. Personligen ogillar jag dem starkt.
7 svar · 5,2k läst
·
S
Sebbbe: Tack så mycket för ditt svar!
3 svar · 1,4k läst
·
S
Swelast: Hej alla kloka personer i vårt avlånga land, jag behöver få tag på en kort bit parkett efter att jag flyttat en dörröppning och jag vill slippa ha tröskel, är det nån som har lust att hjälpa mig att identifiera vad det är för golv jag har?
0 svar · 711 läst
·
R
RoBo: [citat] Troligtvis Kährs lamellgolv. Är helt ok att slipa.
3 svar · 1,0k läst
·
D
Dr Jumping Jack: [citat] Ja jag tar gips, tack för alla tips.
6 svar · 747 läst
·
M
Mimmislk: Nej du har helt rätt de är ett laminatgolv som efterliknar en jag är ute efter. Har förstått att det ska vara mer reptåligt än de andra alternativen.
6 svar · 1,9k läst
ricebridge
ricebridge: Den vanligaste orsaken till att man får glipor är att man lägger klickgolvet parallellt med brädgolvet under. Lägger man det bara vinkelrätt emot så brukar det inte vara några större problem. Not och spont håller i allmänhet ihop ganska bra.
9 svar · 2,1k läst
·
H
Husnååb: Hur gjorde du när du tog bort det?
4 svar · 1,8k läst
·
Lulaua
Lulaua: Ja
1 svar · 609 läst
Lulaua
1 svar · 609 läst
Dowser4711
Dowser4711: Tja, beroende på uppvärmningssätt så får man ju rätt många kWh för 16000, så det beror ju lite på hur kallt köket är... Byter man golv känns det ju rätt sannolikt att det "gamla" köket känns trist att sätta tillbaka och man kanske vill passa på med några andra uppfräschningar, så det kan ju bli andra kostnader som tillkommer som man annars kanske skulle vänta på? Om ni å
3 svar · 1,5k läst
·
raveper
raveper: När du är färdig med foglimmet finns en risk att du ångrar att du inte tog silvertejpen istället.
9 svar · 1,1k läst
·
F
falkn: [citat] Nej det bör inte orsaka några följdproblem.
4 svar · 1,9k läst
·
G
Gunman: [citat] Inte riktigt så. Golvet var även tidigare behandlat med hårdvaxolja. Jag förstår bara inte hur den förra ägaren fick till det utan att fogen smetades ut. Kanske de använde annan olja som bättre täcker/skyddar fogen?
2 svar · 1,7k läst
·
E
erikbjäre: Hej, Jag skulle vilja göra ett golvbjälklag vi har i en större gäststuga styvare. Bjälkarna är idag 45x170 och ligger på 900cc. Vi har en tvättmaskin i stugan och det är när vi använder den som det blir vissa vibrationer i huset. Huset vilar på krypgrund och det är inge problem att komma åt golvbjälkarna underifrån. Efter att ha läst en del trådar här och på andra håll har
0 svar · 954 läst
A
aekeberg: Hej! Vi håller på och gör vid källaren (https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-kaellarprojekt-villa-fran-34.363717/). Betonggolv är gjutet och nu ska som nästa steg rummen delas av och slutgiltiga golv ska på plats. Tänker mig innerväggar med obs/gips på stålreglar. På 'utsidan' av väggarna ska golvtegel läggas (bygger ca 3cm) och på insidan ska det bara flytas för
0 svar · 1,1k läst
·
Danin
Danin: Sådär , ena rummet är färdigt sen kom nästa utmaning , lite mindre än halva vardagsrummet ! Sen lim på resten . Dags och hyra maskin igen
19 svar · 9,0k läst
·
DDD
DDD: Hej Vi byggde huset för sådar 15 år sedan. Då lade 'alla' in - trestavig ekparkett lackad - från Kährs. Storlekarna på stavarna är ca 17 cm x 33 cm. Nu bygger vi ut med 15 m2 och då skulle vi önska så likt golv som möjligt.... => Hur finner vi bästa ersättning? Idéer? Har surfat runt bland Tarkett, Kährs, etc men verkar annorlunda.... Tacksam för tips! // D
0 svar · 1,3k läst
Flourix
Flourix: http://imgur.com/gallery/u3P2d85 Hej! Efter en olyckshändelse i min lägenhet (hyresrätt) uppstod följande två brännskador på bilderna. Jag ska nu flytta och har till 19 September på mig att åtgärda dessa innan jag flyttar härifrån - då hyresvärd påpekat att det måste fixas. Behöver tips, stöd och hjälp på hur detta åtgärdas bäst på egen hand - eftersom större kapital för
0 svar · 2,8k läst
Ulltand
Ulltand: Vill man lyxa till det kan man lägga ett palton golv mot plattan och bygga ett övergolv i trä.
2 svar · 2,1k läst
·
K
Kimppa72: [citat] Tack!
8 svar · 3,6k läst
Silver78
Silver78: Toleransen är +-3 mm per 2 mm generellt. Är det 4 m så är 6 mm enligt AMA. 2 cm är i överkant. Frågan är om det är jämnt? Det kan du kontrollera med en längre rätskiva eller något som är helst 3 meter och rakt. För att få det helt jämnt krävs det att du flytspacklar till golven möts. Jag vet att du inte ville det. Du kan prova lägga plywood på 10 mm som du skruvar ned. Man
3 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.