Hej,

I våras köpte vi ett hus byggt 1924. Innan vi flyttade in så lät vi en hantverkare slipa om trädgolven (furu) och behandla med hårdvaxolja (Floorservice 2K, med vitt pigment).

Utseendemässigt blev det väldigt bra, men vi har två problem som båda har med den svarta fogmassan att göra (den fanns där sedan tidigare).

Till att börja med blev golvet ganska strävt, vilket gör att det är svårare att hålla rent än vad jag är van vid (bodde tidigare i lägenhet med hårdvaxoljat golv som var "glansigare" och lättare att rengöra). Anledningen att det blev så strävt är enligt hantverkaren just fogmassan - när han försökte polera golvet så smetades fogmassan ut och lämnade svarta spår. Han polerade därför inte golvet (eller väldigt lite).

Det andra problemet är att fogmassan är smetig och färgar lätt av sig. Så här ser det ut om jag gnuggar en fuktig papperstrasa mot fogmassan:
Hand håller en papperstrasa med svarta märken från fogmassan på ett ljusbehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framförallt i vardagsrummet så är det inte så roligt, eftersom det blir väldigt fult om man drar en stol eller annan möbel, då blir det ofta så här:
Trägolv med vitpigmenterad hårdvaxolja och smetig svart fogmassa mellan planken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så kul, och eftersom golvet som sagt är svårt att rengöra så är det väldigt tidsödande att hålla snyggt. Man får gnugga riktigt ordentligt med wettex eller liknande för att ta bort det. Jag är dessutom rädd att jag kommer gnugga bort hårdvaxoljan på det här viset, så att det svarta så småningom inte går att få bort.

Min första fråga är ju egentligen: "Hur kan man använda en fogmassa som färgar av sig?!" men det är ju ingen mening med den frågan, nu är ju skadan redan skedd.

Istället blir frågan: Något tips på vad vi kan göra? Det snabbaste sättet att fixa detta är ju att försöka pilla upp fogmassan (vilket låter sig göras ganska enkelt, i alla fall där det är brett) men det blir ju inte så bra med glipor mellan planken.
Den andra frågan är: Borde inte hårdvaxoljan skydda fogmassan så att den inte kan smetas ut? Är det hantverkaren som har gjort bort sig?

Min gissning.
Golvet är nåtat precis som man nåtar däcket på en träbåt, och den massan är mjuk för att kunna följa träets rörelser.
Och golvet är då inte gjort för att oljas, utan ska lackas. Lacken skyddar fogen.

Isakare Isakare skrev:
Min gissning.
Golvet är nåtat precis som man nåtar däcket på en träbåt, och den massan är mjuk för att kunna följa träets rörelser.
Och golvet är då inte gjort för att oljas, utan ska lackas. Lacken skyddar fogen.
Inte riktigt så. Golvet var även tidigare behandlat med hårdvaxolja.
Jag förstår bara inte hur den förra ägaren fick till det utan att fogen smetades ut. Kanske de använde annan olja som bättre täcker/skyddar fogen?

• Gilla
Helst ledig
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.