Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Jag fick med en kniv till min dewalt multislip som jag använt på liknande matta..
Först då lilla varningen... Jag tror det var 1976 asbest i mattlim förbjöds så risken att det är asbest i limmet är liten och om du ventilerar ordentligt är risken ändå rätt liten men, men...
Det enda vettiga sättet är att köra betongslip. Hyr en maskin och ordentlig dammsugare så går det rätt fort.
Alternativet jag började försöka med var stämjärn och slipblad på en multimaskin (Fein) men det skulle ha tagit veckor.
Med betongslip körde jag ca. 18 kvm på två dagar.
Det enda vettiga sättet är att köra betongslip. Hyr en maskin och ordentlig dammsugare så går det rätt fort.
Alternativet jag började försöka med var stämjärn och slipblad på en multimaskin (Fein) men det skulle ha tagit veckor.
Med betongslip körde jag ca. 18 kvm på två dagar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Barkspade har jag kört på några jobbiga mattor.
anders07 skrev:
Först då lilla varningen... Jag tror det var 1976 asbest i mattlim förbjöds så risken att det är asbest i limmet är liten och om du ventilerar ordentligt är risken ändå rätt liten men, men...
Det enda vettiga sättet är att köra betongslip. Hyr en maskin och ordentlig dammsugare så går det rätt fort.
Alternativet jag började försöka med var stämjärn och slipblad på en multimaskin (Fein) men det skulle ha tagit veckor.
Med betongslip körde jag ca. 18 kvm på två dagar.
Taxk för alla råd, blir nog någon form av maskin. Fruktansvärt att de fransar sig !
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att rummet luktar illa och misstänker mattan. Ifall flytspackel stänger in lukten. Vill ha bort mattan men är rädd det tar enormt lång tid. Kanske tom så att betongfräs är bättre.
Risken med betongslip, i alla fall något med slipkopp, är att den sätter igen sig med fibrerna från din kvarlämnade del av matta. Barkspade skulle vara mitt första tips att testa med och sedan när översta lagret är borta ev betongslip
Jag testade med Barkspade (Barkjärn från Jula) men problemet för mig var att det bara gled upp ovanpå. Med ett brett stämjärn gick det att knacka loss men så fort stämjärnet blev lite ovasst gled det upp igen bara så det var att vässa det var tionde minut.M myrstack skrev:
Jag köpte en betongslip (Einhell betongslip: https://www.conrad.se/p/einhell-te-...in-foer-vaeggar-och-tak-1300-w-180-cm-1855972) och kopplade på min Dustcontrol byggdammsugare och började köra med ett väldigt lätt tryck som drog bort matt och limresterna rätt fort. Jag fick skrapa bort emellan från slipskivan limrester som ibland "klumpade" sig men det märktes tydligt när slipen började "vobbla".
Tog inte länge att komma ner till betongen för mig.
Jag hade ett gulaktigt/beige lim och mina mattrester var mer grå och lite gummiaktiga.
Köp en Sandström eller Biltema halvmask med gasfilter så slipper du lukten!
Danin skrev:
Min matta hade en botten av skum som torkat och vittrade sönder när man slipade på den. Manuellt med spackel/barkspade tog sjukt lång tid. Tänkte köra med en sån stor betongslip med roterande skiva men när jag var inne och skulle hyra den så sa dom att den bara kommer lägga sig ovanpå ”foamen” och sa att jag skulle prova med denna istället. Funkade bra för mig när man tryckte den hårt ner mot betongen så rullade foamen sig snyggt och prydligt. 40kvm tog ca 60 min.Danin skrev:



