En delvis avlägsnad gul plastmatta där endast textilskiktet lossnar, avslöjande betongunderlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en plastmatta som ska bort från huset byggnation 76/77 . Hur i hela friden ska man få bort denna ???

Den lossnar bara i själva textilen.

Jag fick med en kniv till min dewalt multislip som jag använt på liknande matta..

Först då lilla varningen... Jag tror det var 1976 asbest i mattlim förbjöds så risken att det är asbest i limmet är liten och om du ventilerar ordentligt är risken ändå rätt liten men, men...

Det enda vettiga sättet är att köra betongslip. Hyr en maskin och ordentlig dammsugare så går det rätt fort.

Alternativet jag började försöka med var stämjärn och slipblad på en multimaskin (Fein) men det skulle ha tagit veckor.
Med betongslip körde jag ca. 18 kvm på två dagar.

Barkspade har jag kört på några jobbiga mattor.

anders07 anders07 skrev:
Först då lilla varningen... Jag tror det var 1976 asbest i mattlim förbjöds så risken att det är asbest i limmet är liten och om du ventilerar ordentligt är risken ändå rätt liten men, men...

Det enda vettiga sättet är att köra betongslip. Hyr en maskin och ordentlig dammsugare så går det rätt fort.

Alternativet jag började försöka med var stämjärn och slipblad på en multimaskin (Fein) men det skulle ha tagit veckor.
Med betongslip körde jag ca. 18 kvm på två dagar.

Taxk för alla råd, blir nog någon form av maskin. Fruktansvärt att de fransar sig !

Borttagning av gammal matta från betonggolv med synliga matrester och lim.
Skapa konto
Tack för tipset med mattkniven. Undrar IOM de river sig och lämnar så mycket matrester på betongen. Kan man möjligtvis flytspackla golvet istället ?
Problemet är att rummet luktar illa och misstänker mattan. Ifall flytspackel stänger in lukten. Vill ha bort mattan men är rädd det tar enormt lång tid. Kanske tom så att betongfräs är bättre.

Risken med betongslip, i alla fall något med slipkopp, är att den sätter igen sig med fibrerna från din kvarlämnade del av matta. Barkspade skulle vara mitt första tips att testa med och sedan när översta lagret är borta ev betongslip

M myrstack skrev:
Risken med betongslip, i alla fall något med slipkopp, är att den sätter igen sig med fibrerna från din kvarlämnade del av matta. Barkspade skulle vara mitt första tips att testa med och sedan när översta lagret är borta ev betongslip
Jag testade med Barkspade (Barkjärn från Jula) men problemet för mig var att det bara gled upp ovanpå. Med ett brett stämjärn gick det att knacka loss men så fort stämjärnet blev lite ovasst gled det upp igen bara så det var att vässa det var tionde minut.

Jag köpte en betongslip (Einhell betongslip: https://www.conrad.se/p/einhell-te-...in-foer-vaeggar-och-tak-1300-w-180-cm-1855972) och kopplade på min Dustcontrol byggdammsugare och började köra med ett väldigt lätt tryck som drog bort matt och limresterna rätt fort. Jag fick skrapa bort emellan från slipskivan limrester som ibland "klumpade" sig men det märktes tydligt när slipen började "vobbla".
Tog inte länge att komma ner till betongen för mig.

Jag hade ett gulaktigt/beige lim och mina mattrester var mer grå och lite gummiaktiga.
Köp en Sandström eller Biltema halvmask med gasfilter så slipper du lukten!

Tack för alla goda råd. Detta känns som de kommer bli jobbigt. Har åtminstone en mask med partikelfilter det är alltid något men hur man ska få bort de blir inte och leka med.

H
Jag hyrde en sån här ”mattborttagare”. Funkade kanon i mitt fall men det var en nålfiltmatta.
Elektrisk mattborttagare av märket Festool, använd för att avlägsna nålfiltmatta.
Skapa konto

H hrt skrev:
Jag hyrde en sån här ”mattborttagare”. Funkade kanon i mitt fall men det var en nålfiltmatta.
[bild]
Jag önskar de finns en maskin så man kan koppla dammsugare . Men har svårt att tro limresterna försvinner med den?
Kanske köra först med en sån maskin, sen slip eller betongfräs?

P
Brukar fungera med en mattstripper

En mattstripper med rött och silverfärgat handtag, svart knopp och elsladd.
Skapa konto

• Gilla
Busnel
  • Laddar…
H
Danin Danin skrev:
Jag önskar de finns en maskin så man kan koppla dammsugare . Men har svårt att tro limresterna försvinner med den?
Danin Danin skrev:
Min matta hade en botten av skum som torkat och vittrade sönder när man slipade på den. Manuellt med spackel/barkspade tog sjukt lång tid. Tänkte köra med en sån stor betongslip med roterande skiva men när jag var inne och skulle hyra den så sa dom att den bara kommer lägga sig ovanpå ”foamen” och sa att jag skulle prova med denna istället. Funkade bra för mig när man tryckte den hårt ner mot betongen så rullade foamen sig snyggt och prydligt. 40kvm tog ca 60 min.

Var och hyrde en maskin, den har gått säkert 5-6 timmar idag och skiten försvinner men det går långsamt. Limresterna verkar vara värst. Men ska köra imorgon också tills betongen blänker :kr En hyrd golvslipningsmaskin i ett rum med halvskalade väggar och synliga limrester på betonggolvet.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.